Humor in de les? Geen lachertje! | Stop Pesten NU

084-0035994

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Humor in de les? Geen lachertje!

Over het gebruik van humor in de les zijn de meningen verdeeld. Het is immers niet zo dat humor sowieso een positief effect met zich meebrengt, hoewel lesgevers humor ook kunnen inzetten om de motivatie en het leerproces van studenten te bevorderen. Wil je een positief effect bereiken, dan is het belangrijk dat je humor op een doordachte manier gebruikt. Denk vooraf dus na over hoe en waarom humor tijdens je les op zijn plaats is. Wees je ook bewust van de mogelijke valkuilen en vermijd gevoelige onderwerpen. 

Ga voor ‘positieve’ humor, vermijd ‘negatieve’ humor 

In een lescontext is het belangrijk om steeds rekening te houden met de context waarin humor plaatsvindt. Maak daarom gebruik van positieve humor zoals grappige verhalen, opmerkingen en professionele humor, die gelinkt zijn aan de lesinhoud. Vermijd negatieve humor zoals sarcasme en seksuele, etnische en agressieve humor. Dat zorgt namelijk voor meer negatieve gevolgen.  

Gebruik humor met mate 

Studenten zijn op zoek naar antwoorden en verbanden tijdens de les. Humor gebruiken kan ervoor zorgen dat het verhaal aan hen voorbij gaat. Relateer humor daarom steeds aan het onderwerp van de les. Vergezochte grappen kunnen namelijk voor verwarring zorgen. Dat vermijd je beter. 

Weet: een goede les hoeft niet grappig te zijn 

Humor past niet bij ieders doceerstijl. Voor sommige lesgevers hoort het er als vanzelfsprekend bij, anderen kost het meer moeite om grappig te zijn. Probeer humor zeker niet te forceren, kies voor humor die bij je eigen persoonlijke stijl past. Er zijn verder genoeg andere manieren om de aandacht te trekken tijdens de les.  

Vermijd humor in evaluatiemomenten 

Evaluatiemomenten zijn stresssituaties. Studenten staan op die momenten vaak niet open voor humor, waardoor ze een grap vaker verkeerd begrijpen. In het slechtste geval kan verkeerd begrepen humor zelfs de examenresultaten (negatief) beïnvloeden. Vermijd humor tijdens evaluaties dus helemaal, omdat elke student er anders op reageert.  

Tips  

  • Kies voor humor die bij je persoonlijke stijl aansluit. 
  • Vermijd negatieve humor, specifiek waarbij studenten worden geïsoleerd of ontmoedigd.  
  • Relateer humor steeds aan de aangeboden inhoud. 
  • Zorg ervoor dat je humor verstaanbaar is voor iedereen.  
  • Creëer een informele en veilige leeromgeving. 
  • Maak gebruik van ‘veilig’ humoristisch materiaal (zoals cartoons). 

Meer weten? 

Lees de bronnen waarop deze onderwijstip is gebaseerd:

Banas, J. A., Dunbar, N., Rodriguez, D., & Liu, S. J. (2011). A review of humor in educational settings: Four decades of research. Communication Education, 60(1), 115–144. https://doi.org/10.1080/03634523.2010.496867
Torok, S. E., McMorris, R. F., & Lin, W. C. (2004). Is Humor an Appreciated Teaching Tool? Perceptions of Professors’ Teaching Styles and Use of Humor. College Teaching, 52(1), 14–20. https://doi.org/10.3200/CTCH.52.1.14-20
Lucy, C.A., (2002). Using humor to teach. The right type of humor can help student relate to instructors and material. University of Alberat (Canada), Analytical chemistry, p. 342-343
Ziv, A., (1998). Teaching and Learning with Humor: Experiment and Replication. Tel aviv University; Journal of Experimental Education, 57:1, p.5-15
Summerfelt, H., Lippman, L., Hyman, I, E, Jr., (2010). The Effect of Humor on Memory: Contrained by the Pun. Wester Washington University, The Journal of General Psychology, 137(4), p. 376-394.

 

Bron Universiteit Gent

Doelgroep: 
Professionals

Tip van de redactie

Tip Stop Pesten Nu

Breng snel een bezoekje aan ...

► het Kenniscentrum Pesten 

► het Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

► de Kennisbank

 Informeer naar de mogelijkheden voor een workshop of training gericht op bewustwording & preventie

 

 

Heb je haast? Navigeer dan snel naar de informatie per doelgroep:

Voor Werkgevers

Voor Werkgevers informatie over pesten op het werk en wat jij daar tegen kunt doen

 

 

Voor Werknemers

Voor Werknemers informatie over pesten op het werk en wat jij daar tegen kunt doen

 

 Voor Scholen & Professionals

Voor Scholen (directie, docenten, mentoren, APC, MR)  informatie over pesten en online pesten (cyberpesten)

 

 

Voor Sportverenigingen 

Voor Sportverenigingen alle informatie over pesten voor bestuurders, trainers, coaches

 

 

Voor Kinderen & Jongeren

Voor Kinderen & Jongeren informatie over pesten en online pesten (cyberpesten)

 

 

Voor Ouders & Opvoeders 

Voor Ouders & Opvoeders informatie over pesten en online pesten (cyberpesten)

 

 

Ouderen & Woonzorgcentra 

Voor Bejaarden alle informatie om pesten aan te pakken in woonzorgcentra

 

Online Pesten Cyberpesten

Cyberpesten Online Pesten - alle informatie over online pesten met tips en adviezen

 

 

Poster Alleen losers pesten anderen om zichzelf zogenaamd groot en stoer te kunnen voelen

Poster pesten bij bejaarden

Ik word gepest ... Ik ken iemand die wordt gepest .... 

Wat kan ik doen? ► Praat erover 

Stichting Stop Pesten Nu heeft niet de mogelijkheid om iedereen individueel hulp te bieden. Wij vinden het wel belangrijk, dat jij over jouw (hulp)vraag met iemand kan praten om te kijken wat jij het beste kan doen.  Om deze reden houden wij bij, bij welke organisaties jij terecht kunt!

Bel, chat of mail met de organisaties, zij zijn er voor jou!

  * Vragen over Pesten

  * Vragen over Online Pesten / Cyberpesten (ook voor sexting, grooming, sextortion, shaming, victim blaming, afpersing met naaktfoto/video)

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten & Online pesten in Nederland!

ANBICBF  Unesco