In de wereld van zorg en welzijn gaan gaming, augmented en virtual reality een steeds grotere rol spelen. Om te leren, te behandelen, te oefenen of ervaringen te verwerken. Techniek gaat het vak van Social Workers de komende jaren veranderen. De mogelijkheden om burgers en cliënten te helpen nemen hierbij toe. “Vanuit ons lectoraat Social Work jagen we onderzoeksprojecten met het Saxion XR-Lab aan,” vertelt senior-onderzoeker Ines Schell. “Met de Universiteit van Melbourne, waarmee we nu al meer dan een jaar samenwerken, hebben we Max, Kevin, hun projectgroep en de internationale learning community van het XR-Lab gevraagd een serious game als preventie-tool tegen online pesten te ontwikkelen.” Zodoende gingen negen Saxion-studenten het afgelopen semester in een intensief traject aan de slag om een prototype te bouwen.
Simulatiegame
“Onze projectgroep bestond uit acht studenten van de opleiding Creative Media & Game Technologies en één student Creative Business,” vertelt Kevin, die één van de twee programmeurs van de game was. Zijn groepsgenoot Max hield zich bezig met het ontwerpen van de Bullying Game. Max legt uit hoe de deze simulatiegame werkt: “De speler kruipt in de huid van de beheerder van een social media-platform. Daar wordt cyberbullying gerapporteerd. Als beheerder moet hij aan de slag om deze vorm van online pesten te herkennen en op te lossen. Ook voor de pesters en omstanders is een rol in de game weggelegd. Spelers kunnen het spel vanuit alle rollen spelen, om vanuit verschillende perspectieven pesten te leren herkennen.”