Les idee 300: Korte Stop Pesten Nu filmpjes maken tegen pesten | Stop Pesten NU

084-8340086

Les idee 300: Korte Stop Pesten Nu filmpjes maken tegen pesten

Korte Stop Pesten Nu filmpjes tegen pesten maken

Eerst wordt er klassikaal gesproken over cyberpesten.  Wat weten we ervan? Wat komen we soms zelf tegen? Wat kun je ertegen doen en hoe kun je het voorkomen? 

 

Bijvoorbeeld:

–  Als je je vervelend voelt door iets dat je hebt gezien, praat er dan over met iemand die je vertrouwt.

– Blijf vriendelijk en eerlijk, laat je niet uitlokken en scheld niet (terug).

– Maak foto’s of printscreens van het pesten en sla het op als bewijs.

– Verlaat de chat als er iets vervelends gebeurt.

– Bel, facetime, mail of app niet zomaar met iemand die je alleen van internet kent en spreek er niet mee af zonder 
dat je ouders het weten.

Veel belangrijke extra informatie over cyberpesten en de gevaren voor jongeren met betrekking tot cybercrime vindt u op onze website:

https://www.stoppestennu.nl/online-pesten-online-gevaren-jongeren-cybercrime 
 

Social media, social apps, chatrooms e.d.

Bespreek tijdens deze les met de klas wat belangrijke omgangsregels zijn op social media. Veel kinderen zien een filmpje of foto gemaakt van iemand van school en sturen dit vrijwel meteen door naar een volgend kind of plaatsen het op internet. Het zou goed zijn om eerst na te denken of het handig is om iets door te sturen of te plaatsen. Hoe zou je het vinden als jij het was die op dat filmpje of die foto stond? Zou je het dan leuk vinden als iedereen dat filmpje/die foto kan zien? Het kan zelfs strafbaar zijn als je zoiets op internet plaatst.

 

Opdracht

Vandaag gaan we zelf korte filmpjes maken over pesten waarin we de kijkers tips gaan geven hoe met pesten – en cyberpesten in het bijzonder – om te gaan.  

Praktisch: De groep of klas wordt verdeeld in groepjes van 3 leerlingen. Probeer te zorgen dat degene die erg bevriend zijn niet in elkaars groepje komt. Elk groepje gaat samen nadenken wat nu goede tips tegen pesten zijn en schrijft deze samen op. We maken bordjes met daarop: “Tip 1”“Tip 2”, enz. geschreven én we maken bordjes waarop in één of enkele woorden de tip kort en krachtig omschreven wordt. Zoals “Praat!”“Vraag hulp!”, enz. 

Bij elk filmpje wordt er gerouleerd; Leerling 1 neemt het woord en geeft een situatieschets weer waarbij gepest wordt en verteld “de kijkers” de tip wat in zo’n situatie te doen. De 2e leerling houdt op het juiste moment het “Tip”-bordje dichtbij in beeld, en – nadat de 1e leerling iets erover gezegd heeft, houdt hij/zij het bordje dat de tip kort omschrijft in beeld. Deze 2e leerling kan daarna achter in beeld blijven met het bordje terwijl leerling 1 de tip uitlegt. 

De 3e leerling filmt en zorgt dat het filmpje niet langer dan 3 minuten duurt, dat alles goed in beeld komt en verstaanbaar is. Bij het volgende filmpje en bij de volgende tip wisselen de leerlingen van taak.

We maken korte filmpjes waarin zoveel mogelijk alle rollen die bij pesten voorkomen belicht worden. Die van Pesters (P), Meelopers (M), Slachtoffers (S), Buitenstaanders (B), Aanmoedigers (A), Verdedigers (V) en tips voor iedereen (I). Bij elke rol worden tips bedacht door de leerlingen, voorbeelden om hen op weg te helpen zijn:

P - Bedenk iets anders om je energie in te steken, praat met iemand die je vertrouwt, verzin iets anders om aandacht mee te krijgen.

M - Lach niet mee en doe niet mee met stomme grappen (dit geldt zowel ‘in real life’ als online).

S - Vraag hulp, blijf uit de buurt van pesters, zorg voor een zelfverzekerde houding.

B - Zeg de leerling die gepest wordt eens gedag, maak een praatje, doe aardig tegen hem/haar.

A - Vraag de leerling die gepest wordt eens om mee te doen in een groepje. Ga met een groepje naar de pester en zegt dat hij/zij moet stoppen.

I - Denk goed na als je foto`s of video’s online zet. Zet geen persoonlijke informatie op internet. Verander regelmatig je wachtwoorden.

 

Benodigdheden

Pennen & schrijfpapier. De eigen smartphone of een camera te leen hiervoor van school.

 

Tijdsduur: 1 lesuur, max. 2 lesuren.

 

Bron Lesboek tegen Pesten Stichting Stop Pesten Nu