Onderzoek Slachtofferschap van cyberpesten (CV), een wijdverbreide ervaring in de adolescentie, wordt in verband gebracht met verhoogde depressie en suïcidaliteit. | Stop Pesten NU

084-8340086

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Onderzoek Slachtofferschap van cyberpesten (CV), een wijdverbreide ervaring in de adolescentie, wordt in verband gebracht met verhoogde depressie en suïcidaliteit.

Er zijn echter maar weinig studies die een genderbenadering hebben gevolgd bij het onderzoeken van de associatie tussen CV en suïcidaliteit, ondanks onderzoek dat wijst op ongelijksoortige ervaringen per geslacht voor zowel CV als geestelijke gezondheid. We hebben een secundaire data-analyse uitgevoerd van de Youth Risk Behavior Survey 2019 (N = 10.309; 50,1% meisjes), een transversaal onderzoek dat is getrokken uit een representatieve steekproef van Amerikaanse middelbare scholieren.

* Nederlandse vertaling via Google Translate * 

We vonden dat CV significant geassocieerd bleef met suïcidaliteit na correctie voor emotionele en gedragsmatige risicofactoren, voor zowel jongens als meisjes. CV verhoogde de kans op suïcidaliteit direct en indirect door het verhogen van het risico op depressie, zowel voor jongens als voor meisjes. Jongens die kampen met zowel CV als seksueel geweld waren bijzonder kwetsbaar voor suïcidaliteit, en drankmisbruik was positief geassocieerd met CV voor meisjes, maar negatief geassocieerd met CV voor jongens. Bevindingen bevestigden dat CV een alomtegenwoordig probleem is onder Amerikaanse adolescenten. Een genderbenadering is nodig om de effecten van CV te begrijpen en aan te pakken.

Conclusie

In een samenleving waarin problemen met de geestelijke gezondheid van adolescenten gestaag toenemen, moeten we ons begrip van de relatie tussen gedrag van leeftijdsgenoten en geestelijke gezondheid voortdurend bijwerken om effectieve preventie- en interventieprogramma's voor jongeren te ontwikkelen en te bieden. Toenemend gebruik van digitale technologie leidt tot toenemende betrokkenheid van collega's door middel van technologie, inclusief negatieve betrokkenheid zoals cyberpesten. Deze studie bood een eerste analyse van CV en suïcidaliteit met depressie als bemiddelaar, met behulp van een naar geslacht gestratificeerde analyse met een nationaal representatieve dataset. Bijgevolg boden de resultaten inzichten vanuit zowel ontwikkelings- als gendergerelateerde kwetsbaarheid.

De huidige studie draagt ​​bij aan de literatuur door een significant verband aan te tonen tussen slachtofferschap van cyberpesten (CV) en suïcidaliteit en depressie, een bemiddelaar in deze associatie onder een representatieve steekproef van Amerikaanse middelbare scholieren. Ten tweede zagen we een belangrijke interactie tussen seksueel geweld (SV) en CV op de relatie tussen CV en suïcidaliteit, en hoewel dit gold voor jongens en meisjes, waren de effecten sterker voor jongens, een belangrijke bevinding gezien de lagere prevalentie van zowel CV als SV voor jongens vergeleken met meisjes.

Onze bevindingen hebben belangrijke implicaties voor beleid en praktijk gericht op het verminderen van cyberpesten en het verbeteren van de mentale gezondheid van adolescenten. Adolescente slachtoffers van cyberpesten moeten worden gescreend op depressie en suïcidaliteit om deze kwetsbare bevolkingsgroepen beter te ondersteunen en hun geestelijke gezondheidsrisico's te verminderen. Aanbieders moeten zich ook bewust zijn van hoe slachtofferschap van seksueel geweld de geestelijke gezondheidsrisico's kan vergroten, met name voor jongens. Voor grootschaliger initiatieven moeten preventie- en interventieprogramma's voor cyberpesten een component voor zelfmoordpreventie en -interventie voor middelbare scholieren bevatten. Bovendien kunnen scholen baat hebben bij het gebruik van benaderingen die het schoolklimaat aanpakken en verbeteren; of scholen veilig, zorgzaam en responsief zijn, speelt een belangrijke rol bij het verminderen van pestgedrag en psychische problemen [72]. Ten slotte, omdat de relatie tussen CV en suïcidaliteit significant bleef bij het controleren voor demografische variabelen, zouden deze initiatieven breed moeten worden geïmplementeerd voor middelbare scholieren van alle achtergronden. Over het algemeen benadrukt deze studie het belang van de integratie van geweldpreventie en geestelijke gezondheidsprogramma's voor adolescenten en benadrukt het dat scholen een belangrijke context kunnen zijn om programma's voor jongeren in nood aan te bieden.

 

 

Gendered Analysis of Cyberbullying Victimization and Its Associations with Suicidality: Findings from the 2019 Youth Risk Behavior Survey 

by Rebecca S. Levine, Amy Vatne Bintliff, Anita Raj

Abstract

Cyberbullying victimization (CV), a widespread experience in adolescence, is associated with increased depression and suicidality. However, few studies have taken a gender approach when investigating the association between CV and suicidality, despite research that indicates disparate experiences by gender for both CV and mental health. We conducted a secondary data analysis of the 2019 Youth Risk Behavior Survey (N = 10,309; 50.1% girls), a cross-sectional survey drawn from a representative sample of US high school students. We found that CV remained significantly associated with suicidality after controlling for emotional and behavioral risk factors, for both boys and girls. CV increased the odds of suicidality directly and indirectly by increasing risk for depression, for both boys and girls. Boys contending with both CV and sexual violence were particularly vulnerable to suicidality, and binge drinking was positively associated with CV for girls but negatively associated with CV for boys. Findings confirmed that CV is a pervasive issue among U.S. adolescents. A gendered approach is necessary in order to understand and address the effects of CV.

Conclusions

In a society in which adolescent mental health issues are steadily on the rise, we need to continuously update our understanding of the relationship between peer behaviors and mental health in order to develop and provide effective prevention and intervention programs for youth. Increasing use of digital technology is giving rise to growing peer engagement through technology, including negative engagement such as cyberbullying. This study offered a first-time analysis of CV and suicidality with depression as a mediator, using a gender-stratified analysis with a nationally representative data set. Consequently, results offered insights from both a developmental and gendered vulnerability consideration.
The current study contributes to the literature by demonstrating a significant association between cyberbullying victimization (CV) and suicidality and depression a mediator in this association among a representative sample of U.S. high school students. Secondarily, we saw an important sexual violence (SV)–CV interaction on the relationship between CV and suicidality, and while this held true for boys and girls, effects were stronger for boys, an important finding given lower prevalence of both CV and SV for boys compared with girls.
Our findings have important implications for policy and practice aimed at reducing cyberbullying and improving adolescent mental health. Adolescent victims of cyberbullying should be screened for depression and suicidality to better support these vulnerable populations and reduce their mental health risks. Providers should also be aware of how sexual violence victimization can compound mental health risks, particularly for boys. For larger-scale initiatives, cyberbullying prevention and intervention programs should contain a suicide prevention and intervention component for high school students. Additionally, schools may benefit from using approaches that address and improve school climate; whether schools are safe, caring, and responsive plays a significant role in reducing bullying behavior and mental health issues [72]. Finally, because the relationship between CV and suicidality remained significant when controlling for demographic variables, these initiatives should be implemented broadly to high school students of all backgrounds. Overall, this study emphasizes the importance of integrating violence prevention and mental health programming for adolescents and highlights that schools may be an important context in which to provide programs for youth in need.

 
Download full report 

Tip van de redactie

Heb je haast? Navigeer dan snel naar:Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen

 

 

Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!

CBFGoede Doelen NederlandANBIKBUnesco