Onderzoek naar preventie van pesten in de adolescentie: oplossingen en nieuwe uitdagingen van het afgelopen decennium december 2021
* Nederlandse vertaling (Google translate) *
Pesten onder jongeren op school blijft een wereldwijde uitdaging. Blootstelling aan pesten kan vooral kwetsend zijn in de adolescentie, een kwetsbare periode waarin zowel het behoren tot de groep van leeftijdsgenoten als de status belangrijke zorgen worden. In de huidige review vatten we eerst de effectiviteit samen van de oplossingen die tien jaar geleden werden aangeboden in de vorm van antipestprogramma's. We gaan verder met het belichten van enkele intrigerende uitdagingen die gepaard gaan met of voortkomen uit deze oplossingen, waarbij we ons vooral richten op hun relevantie tijdens de adolescentie. Deze uitdagingen houden verband met (1) de relatief zwakke en zeer variabele effecten van anti-pestprogramma’s, (2) de complexe associaties tussen pesten, slachtofferschap en sociale status, (3) de vragen die gesteld zijn met betrekking tot de heilzame (of mogelijk iatrogene ) effecten van verdediging door leeftijdsgenoten, en (4) de gezonde contextparadox, dat wil zeggen, het fenomeen van overblijvende of opkomende slachtoffers die slechter af zijn in contexten waar de gemiddelde niveaus van slachtofferschap afnemen. We eindigen met enkele suggesties voor het komende decennium van onderzoek op het gebied van preventie van pesten onder adolescenten.
Effects of School-Based Prevention and Intervention among Adolescents
Een belangrijk debat van het afgelopen decennium ging over de effecten van antipestprogramma's op adolescenten versus jongere kinderen. Op basis van theoretische overwegingen en empirische bevindingen betoogde Smith (2010) dat adolescenten moeilijker te beïnvloeden zijn met interventies op school. Er kwam steeds meer bewijs; het KiVa-antipestprogramma werd bijvoorbeeld geëvalueerd op alle niveaus in Finse basis- en middelbare scholen (leeftijdscategorie van 7-15 jaar), niet slechts één keer maar twee keer: in een massale gerandomiseerde gecontroleerde studie (RCT) met bijna 30 000 studenten (Kärnä al., 2013; Kärnä, Voeten, Little, Poskiparta, Kaljonen, et al., 2011) en gedurende het eerste jaar van landelijke implementatie met behulp van een cohort-longitudinaal ontwerp (Kärnä, Voeten, Little, Poskiparta, Alanen, et al., 2011). De bevindingen lieten consequent de zwakste effecten zien bij 13- tot 15-jarige middelbare scholieren.
Research Bullying Prevention in Adolescence: Solutions and New Challenges from the Past Decade
Bullying among youth at school continues to be a global challenge. Being exposed to bullying may be especially hurtful in adolescence, a vulnerable period during which both peer group belonging and status become key concerns. In the current review, we first summarize the effectiveness of the solutions that were offered a decade ago in the form of anti-bullying programs. We proceed by highlighting some intriguing challenges concomitant to, or emerging from these solutions, focusing especially on their relevance during adolescence. These challenges are related to (1) the relatively weak, and highly variable effects of anti-bullying programs, (2) the complex associations among bullying, victimization, and social status, (3) the questions raised regarding the beneficial (or possibly iatrogenic) effects of peer defending, and (4) the healthy context paradox, that is, the phenomenon of remaining or emerging victims being worse off in contexts where the average levels of victimization decrease. We end by providing some suggestions for the next decade of research in the area of bullying prevention among adolescents
Authors:
Christina Salmivalli at University of Turku
University of Turku
Lydia Laninga-Wijnen at University of Turku
Sarah T. Malamut at University of Turku
Claire F. Garandeau at University of Turku
Tip van de redactie
Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen
Stichting Stop Pesten Nu is het enige Erkende Goede Doel tegen Pesten in Nederland!