Gemiddeld wordt één op de zes Nederlanders in loondienst weleens gepest door collega’s. De aanpak (en het voorkomen) van pesten is een wettelijk plicht van de werkgever die voortkomt uit de arbowetgeving. Wat zijn de gevolgen en wat gebeurt er in de praktijk?

Zowel mannen als vrouwen maken pesterijen mee op de werkvloer. Hoewel het verschil tussen mannen (15,2 procent) en vrouwen (16,9 procent) die dit hebben meegemaakt niet groot is, is er wel veel verschil in de actie die zij erop nemen. Zo heeft ruim 11 procent van de werkende vrouwen in Nederland weleens van baan gewisseld, omdat zij gepest werd door collega’s of een leidinggevende. Dat is bijna twee keer zo hoog als het percentage van mannen die vertrekken als gevolg van pesterijen (6,5 procent). Dit blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Tentoo.

Algemeen directeur van Tentoo, Noortje Hendrikx, reageert:’We moeten helaas concluderen dat pesten op de werkvloer nog steeds een actueel thema is. Pesten heeft een bijzonder negatieve invloed. Het zorgt voor stress, verzuim en kan zelfs leiden tot het vertrek van een werknemer. We zien in het onderzoek dat meer vrouwen dan mannen ervoor kiezen om weg te gaan bij hun werkgever als zij gepest worden.

Wat kan HR doen?

Protocol ongewenst gedrag
Het is aan de werkgever om psychisch leed door bijvoorbeeld werkstress of wangedrag van collega’s te voorkomen. Dit is een vrij algemene verplichting waaraan een werkgever invulling moet geven. Dat kan door bijvoorbeeld een protocol ongewenst gedrag te maken, te verspreiden én uit te dragen. In 2017 een case over pesten op de werkvloer en wie het probleem moet oplossen. Een werkneemster die gepest werd, moest dat van de werkgever eerst zelf aanpakken. Maar daarmee overtrad de werkgever de eigen gedragscode en nu moet hij de werkneemster – na een lange periode van afwezigheid – tegen zijn zin weer toelaten tot haar eigen werk. Lees hier wat eraan vooraf ging, hoe de rechter oordeelde en hoe het in de praktijk in zijn werking gaat.

Vertrouwenspersoon
Een veilig meldklimaat creëren is een tweede belangrijke opdracht aan de werkgever. Als medewerkers zich vrij voelen om misdragingen te melden en dat ook veilig kunnen doen, dan zullen zij ook eerder aan de bel trekken. Een werkgever kan dan direct actie ondernemen. Dat voorkomt dat een persoon die zich misdraagt maar door kan gaan en andere slachtoffers kan maken. Maar het voorkomt ook een hoop gedoe en onrust, en uiteindelijk een rotte sfeer op de werkvloer. De werkgever kan een vertrouwenspersoon in zijn bedrijf aanstellen waar dit soort zaken gemeld kunnen worden.

Bron: Xperthractueel