De meeste onderzoeken naar de impact van pesten op het welzijn op volwassen leeftijd zijn gebaseerd op retrospectieve metingen van pesten en concentreren zich voornamelijk op psychologische uitkomsten. In plaats daarvan onderzoeken we de effecten van pesten op de leeftijd van 7 en 11 jaar, prospectief verzameld door de moeder van het kind, op het subjectieve welzijn, de arbeidsmarktvooruitzichten en het fysieke welzijn gedurende de levensloop. We exploiteren twaalf reeksen interviewgegevens tot en met de leeftijd van 62 jaar voor een cohort dat in 1958 in Groot-Brittannië in één week is geboren.
Pesten heeft een negatieve invloed op het subjectieve welzijn tussen de leeftijd van 16 en 62 jaar en verhoogt de kans op sterfte vóór de leeftijd van 55 jaar. Het verlaagt ook de kans op sterfte vóór de leeftijd van 55 jaar. kans om op volwassen leeftijd een baan te hebben. Deze effecten zijn onafhankelijk van andere ongunstige ervaringen uit de kindertijd.
Download onderzoek The adult consequences of being bullied in childhood
Conclusie
Aanzienlijke aantallen volwassenen ondervinden vandaag de dag de gezondheidsgevolgen van pesten in hun kindertijd. Het is een probleem dat volwassenen over de hele wereld treft (Blanchflower en Bryson, 2022a). Onze bevindingen benadrukken de recente opmerkingen van Arseneault (2017) die concludeerde:
"Er is vandaag weinig twijfel dat gepest worden in de kindertijd een nadelige ervaring is die een schaduw werpt over de geestelijke gezondheid en het welzijn van kinderen en adolescenten. Na decennia van algemene scepsis over de ware impact van pestslachtofferschap, toont zich nu toenemend bewijs van een schadelijk effect op de geestelijke gezondheid van jongeren en onthult het andere negatieve uitkomsten zoals een laag zelfbeeld, zelfbeschadiging en academische mislukking. Onlangs zijn opkomende bevindingen gaan wijzen op mogelijk langdurige effecten van pesten die verder reiken dan de kinder- en adolescentenjaren. Het effect van pesten op de jonge slachtoffers kan daarom aanhouden nadat het pesten lang is gestopt."
We vinden dat pesten op school blijvende en schadelijke effecten heeft gedurende het hele leven en de omvang van de impact lijkt aanzienlijk. Na analyse van longitudinale cohortgegevens van allen geboren in één week in maart 1958 en gevolgd gedurende meer dan zestig jaar, kunnen we concluderen dat gepest worden als kind grote negatieve gevolgen heeft over de levensloop. Pesten heeft invloed op zowel negatieve als positieve affecten. Gepest worden op 7- of 11-jarige leeftijd verlaagt het welzijn als volwassene en verhoogt het subjectieve welzijn. Pesten heeft ook negatieve invloed op de kans op werk. Deze resultaten blijven bestaan bij controle voor een breed scala aan andere potentieel belangrijke gerelateerde factoren zoals de relatie met ouders en verschillende nadelige kinderervaringen (ACE's) zoals armoede, vernedering door ouders, fysiek en seksueel misbruik, evenals cognitieve vaardigheden. Het mechanisme zou kunnen zijn dat dit ontstekingen verergert en dus de hartslag, C-reactief proteïne en fibrinogeenspiegels verhoogt.
De effecten die we vinden zijn waarschijnlijk een onderschatting omdat pesten ook de kans op vroegtijdige sterfte voor de leeftijd van 55 jaar positief beïnvloedt. Als we deze overlevingsbias zouden corrigeren in onze eigen schattingen, zouden we verwachten dat pesten grotere negatieve coëfficiënten heeft op subjectief en fysiek welzijn, evenals grotere negatieve coëfficiënten op het hebben van betaald werk.
We vinden dat gepest worden een sterk, onafhankelijk effect heeft op het verlagen van het subjectieve welzijn en het verhogen van subjectief welzijn wanneer respondenten in de 40s, 50s en 60s zijn. Het verhoogt ook ontstekingen en hartslag wanneer cohortleden in de 40s zijn en leidt tot een grotere kans op vroegtijdig overlijden voor de middelbare leeftijd. Gepest worden verlaagt ook de kans op werk gedurende de hele werkzame leeftijd van cohortleden van 23-55 jaar. We concluderen dat gepest worden in de kindertijd een leven lang ellende veroorzaakt.
Hoewel dit artikel zich richt op de incidentie en implicaties van pesten in het Verenigd Koninkrijk, wordt het probleem van pesten elders ter wereld erkend en heeft het geleid tot inventieve reacties om het aan te pakken. Er is groeiend bewijs dat beleidsinterventies pesten kunnen verminderen. Zo onderzoeken Rees et al. (2022) de Youth Risk Behaviour Surveys van 2009-2017 voor de Verenigde Staten en tonen aan dat wetgeving op staatsniveau tegen pesten (ABL) pestslachtofferschap, depressie en suïcidale gedachten vermindert, waarbij de grootste geschatte effecten zijn voor vrouwelijke tieners en tieners die zich identificeren als lesbisch, homo, biseksueel of vragend. Bovendien zijn ABL's geassocieerd met een 13 tot 16 procent vermindering van het zelfmoordpercentage bij vrouwelijke 14- tot 18-jarigen.
Voor China onderzocht Cunha (2023) een vier maanden durende oudergerichte interventie die was ontworpen om empathie te bevorderen bij middelbare scholieren door oudereducatie. Ze ontdekten dat de interventies, die ouders educatie en begeleiding boden, pesten verminderden tegen lage kosten. Recente systematische en meta-analytische reviews van internationaal bewijs door Gaffney en co-auteurs (Gafney et al., 2019a; 2021, Gaffney et al., 2019c; Gaffney et al., 2019b) suggereren dat beleidsmakers lessen kunnen leren van programma's die in verschillende landen in Europa en elders worden uitgevoerd. De vraag is of dergelijke programma's opgeschaald kunnen worden om de omvang van het probleem dat in dit onderzoek is geïdentificeerd, aan te pakken."
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen