De rol van leraren bij de betrokkenheid van leerlingen bij pesten met emotionele en gedragsproblemen | Stop Pesten NU

De rol van leraren bij de betrokkenheid van leerlingen bij pesten met emotionele en gedragsproblemen

Uit eerder onderzoek blijkt dat leerlingen met emotionele en gedragsproblemen (EBD) kwetsbaarder zijn om direct betrokken te raken bij de pestdynamiek. Tot op heden heeft geen enkele studie de rol van de emotionele steun van leraren en het positieve klimaat tussen leraren en leerlingen bij de betrokkenheid van EBD-leerlingen getest. Deze studie test of de relatie tussen de EBD van leerlingen en de betrokkenheid van leerlingen bij pesten wordt gemedieerd door de emotionele steun van leraren en de kwaliteit van het klimaat van de leraar-leerlingrelatie. De resultaten geven aan dat alleen de gezamenlijke inspanningen van leraren om het klimaat op school te verbeteren belangrijke mechanismen zijn om de betrokkenheid van EBD-leerlingen bij pesten te verklaren.

Hoogtepunten

  • Leerlingen met emotionele en gedragsproblemen zijn kwetsbaarder om direct betrokken te raken bij de pestdynamiek dan hun leeftijdsgenoten.
  • De emotionele steun van leraren bemiddelt niet in de correlatie tussen de internaliserende of externaliserende problemen van leerlingen en hun directe betrokkenheid bij de pestdynamiek.
  • Het klimaat van de leraar-leerlingrelatie bemiddelt in de relatie tussen de externaliserende problemen van leerlingen en de daderrol, maar niet de slachtofferrol in de pestdynamiek.

Conclusies

De resultaten van dit onderzoek onderstrepen de veronderstelling dat de pestdynamiek het best kan worden begrepen als een schoolbreed fenomeen. In lijn met reeds bestaande interventieprogramma's die hun effectiviteit hebben bewezen (bijv. Gaffney et al., 2019 ; Salmivalli et al., 2013 ), zijn systemische anti-peststrategieën op de hele school nodig om de pestdynamiek effectiever te verminderen. Als we kijken naar de specifieke uitdagingen van de relaties van leraren met EBD-leerlingen ( Dietrich et al., 2021 ), kan meer samenwerking tussen leraren essentieel zijn om het hoofd te bieden aan de complexe dynamiek die van invloed is op de gedragsproblemen van studenten, de status van leeftijdsgenoten en de onderwijspraktijken van leraren. Samenwerking tussen leraren heeft het potentieel om de professionele ontwikkeling van leraren en het leren van nieuwe onderwijspraktijken te ondersteunen, wanneer deze worden geïntegreerd in een schoolbreed concept ( Jurkowski et al., 2020 ). Samenwerking tussen leerkrachten is ook een kernelement van inclusief onderwijs, dat ontwikkeld moet worden door het gehele schoolpersoneel ( Ainscow & Sandill, 2010 ).

Praktische voorbeelden van zeer succesvolle schoolinspanningen om de samenwerking tussen leraren te verbeteren zijn Circle ( Dickson & Carlson, 2017 ) en We Are Crew ( Berger et al., 2020 ). Deze benaderingen verleggen de focus van het onderwijs naar het opbouwen van positieve relaties tussen leraren en leerlingen, door een (sociale) ruimte te creëren waarin leraren en leerlingen de kans krijgen om te praten over moeilijke gevoelens, conflicten en andere alledaagse uitdagingen die het leren mogelijk ondermijnen. Door betere teamsamenwerking zouden leraren kunnen leren hun reacties op uitdagende situaties te verbeteren, elkaar te ondersteunen en dezelfde effectieve strategieën toe te passen om pesten te verminderen ( Vangrieken et al., 2015 ). Deze noodzaak voor samenwerking tussen leraren wordt ondersteund door eerder onderzoek waaruit blijkt dat samenwerking tussen leraren de algehele effectiviteit van inspanningen tegen pesten vergroot ( O'Brennan et al., 2014 ).

De huidige studie geeft aan dat de gezamenlijke inspanningen van leraren om het relatieklimaat op school te verbeteren zelfs belangrijker zijn dan de individuele emotionele steun van leraren bij het verminderen van de directe betrokkenheid van EBD-leerlingen. Deze bevinding is vooral belangrijk in het licht van de huidige inspanningen in onderzoek en praktijk om meer studenten met speciale behoeften te integreren in het algemene onderwijssysteem ( Harrison, 2018 ; Hind et al., 2019 ).

Lars Dietrich, Susanne Jurkowski, Nicola-Hans Schwarzer, David Zimmermann, The role of teachers in the bullying involvement of students with emotional and behavioral difficulties,
Teaching and Teacher Education, Volume 135, 2023, 104311,ISSN 0742-051X,
https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104311

Kenniscentrum Pesten per doelgroep

Doneer button

Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.

Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:

Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen