Pesten op het werk kan iedereen raken. Het is niet beperkt tot kinderen of scholen; volwassenen op de werkvloer kunnen net zo goed slachtoffer zijn van sociale uitsluiting, roddels, vernederingen, of het dwarsbomen van iemands carrière. Dit soort gedrag is schadelijk en heeft ernstige gevolgen voor de gezondheid en productiviteit van werknemers én de organisatie. Hoe kun je als werkgever, HR-professional, of collega pesten op het werk herkennen en aanpakken? Lees verder voor praktische tips.
Een goed beleid om pesten, discriminatie en ander ongewenst gedrag te voorkomen, heeft grote voordelen voor elke organisatie:
Pesten is een complex groepsproces waarbij meerdere rollen zijn betrokken. De dynamiek gaat verder dan alleen de pester en het slachtoffer. Vaak spelen ook 'meelopers' (zij die het pestgedrag ondersteunen of aanmoedigen) en 'omstanders' (zij die toekijken, maar niet ingrijpen) een rol. Het herkennen van de signalen die horen bij elk van deze rollen is essentieel voor het effectief tegengaan van pesten.
Pesten kan overal plaatsvinden: op school, op het werk, in sportteams, en zelfs in de digitale wereld. Om pesten effectief te stoppen of te verminderen, is het cruciaal om de juiste stappen te ondernemen en een omgeving te creëren waarin iedereen zich veilig voelt. In dit artikel bieden we wetenschappelijk onderbouwde tips en eenvoudige strategieën voor het aanpakken van pesten. Deze richtlijnen zijn geschikt voor slachtoffers, omstanders, leraren, ouders, werkgevers, en iedereen die een positieve verandering wil maken.
Het artikel "Is teasing meant to be mean or nice? Retrospective reports of adolescent social experiences and teasing attitudes" onderzoekt de complexe aard van plagen onder jongeren en hoe verschillende sociale ervaringen tijdens de adolescentie van invloed zijn op hun attitudes ten opzichte van plagen.
Wat als je dag in, dag uit door je collega's wordt gekleineerd, genegeerd of geïntimideerd? 8% van alle werkenden in Nederland maakt het mee: gepest worden op het werk. Ook Hanneke Zumker. Ze stopte een aantal jaar geleden met haar werk, omdat ze het gedrag van haar collega's echt niet meer trok. Inmiddels is ze aan de slag als leiderschapscoach en extern vertrouwenpersoon. En nu heeft ze haar ervaringen opgeschreven in een boek, met de heldere titel 'Gepest op het werk'.
Recent onderzoek van Securex en KU Leuven toont een verontrustende stijging in toxisch gedrag door leidinggevenden op de Belgische werkvloer. Maar liefst 9,3 procent van de werknemers geeft aan dat zij te maken hebben met een toxische baas. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2021, toen 5,5 procent van de werknemers een vergelijkbare ervaring rapporteerde.
Het artikel "Prevalence Rates of Bullying: A Comparison Between a Definition-Based Scale and a Behavior-Based Scale" onderzoekt de verschillen in prevalentie van pestgedrag onder studenten wanneer verschillende meetmethoden worden gebruikt: een definitie-gebaseerde schaal en een gedrag-gebaseerde schaal.
Van 23 tot en met 27 september 2024 draait alles om het thema "Denk FF na als het om geklets gaat!" De landelijke coördinatie en organisatie van de Week Tegen Pesten wordt uitgevoerd door Stichting School & Veiligheid, in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Toch draagt ook Stichting Stop Pesten Nu al jaren vrijwillig bij aan deze belangrijke week, zonder enige vorm van financiële steun of subsidie.
Geruchten kunnen in de klas snel ontstaan en zich verspreiden, vaak met aanzienlijke gevolgen voor de leerlingen en de sfeer in de klas. Dit artikel biedt een diepgaande blik op hoe geruchten ontstaan, zich verspreiden en hoe leerkrachten effectief kunnen reageren om een positieve leeromgeving te waarborgen.
Roddelen kan de sfeer in een klaslokaal aanzienlijk verstoren en de onderlinge relaties tussen leerlingen beïnvloeden. Als roddelen begint door te dringen in je klas, is het belangrijk om snel en effectief in te grijpen om de situatie te beheersen. Dit artikel biedt leerkrachten praktische stappen en tips voor het aanpakken van roddelen en het herstellen van een positieve klasdynamiek.
1. Herken de tekenen van roddelen
Voordat je kunt ingrijpen, moet je de signalen van roddelen herkennen. Roddelen kan subtiel zijn, maar de effecten zijn vaak merkbaar.
Het conservatorium van Utrecht en een omstreden saxofoondocent gaan uit elkaar. Dat laat de Hogeschool voor de Kunsten (HKU) weten. De HKU schrijft dat er ‘in onderling overleg overeenstemming is bereikt om het dienstverband te beëindigen’. De betreffende docent raakte in opspraak na onderzoek van Pointer (KRO-NCRV).
Pesten en roddelen hebben een grote impact op het leven van slachtoffers. In deze video, gemaakt voor de Week Tegen Pesten, laten we 5 herkenbare voorbeelden zien die je aan het denken zetten. Denk na voordat je iets zegt of doet, en draag bij aan een pestvrije wereld.
Roddelen lijkt onschuldig, maar kan grote schade aanrichten. In deze video van Stop Pesten Nu, gemaakt voor de Week Tegen Pesten, laten we zien hoe woorden mensen kunnen raken. Denk na voordat je spreekt en help pesten te stoppen. Samen kunnen we het verschil maken
De reputatie van roddelen is vaak negatief – van tabloids vol sensatiezuchtige roddels over beroemdheden tot de slecht gedragen tieners in tv-programma’s zoals Gossip Girl. Hoewel roddelen vaak wordt afgedaan als ongefundeerde geruchten, is het een essentieel onderdeel van politiek en de manier waarop de wereld werkt.
Geruchten en roddelen kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de werkomgeving en de teamdynamiek. Dit artikel biedt praktische tips voor medewerkers om te begrijpen hoe ze kunnen bijdragen aan het voorkomen en aanpakken van geruchten binnen hun organisatie. Door deze tips te volgen, kun je helpen om een professionele en respectvolle werkcultuur te bevorderen.
Geruchten en roddelen kunnen een negatieve invloed hebben op de sfeer in de klas en op jouw eigen schoolervaring. Dit artikel biedt je praktische tips om te begrijpen hoe je kunt bijdragen aan het voorkomen en aanpakken van geruchten in je eigen klasomgeving. Door deze tips te volgen, help je mee aan een positieve en respectvolle sfeer op school.
Het artikel "A Systematic Review on Primary School Teachers’ Characteristics and Behaviors in Identifying, Preventing, and Reducing Bullying" is een systematische literatuurstudie die de rol van leerkrachten in het basisonderwijs onderzoekt bij het herkennen, voorkomen en verminderen van pesten.
In een professionele omgeving speelt effectief luisteren en begrip een cruciale rol in het voorkomen van roddelen en het bevorderen van een gezonde werkcultuur. Deze instructie richt zich op hoe leidinggevenden en medewerkers actief kunnen bijdragen aan een open en respectvolle communicatie, wat essentieel is voor het behoud van een positieve werkplek.
In een leeromgeving waar open communicatie en begrip centraal staan, kunnen roddelen en misverstanden worden verminderd. Dit artikel benadrukt het belang van actief luisteren en effectieve communicatie, en biedt praktische tips en oefeningen voor leerkrachten om een positieve en respectvolle sfeer in de klas te bevorderen.