Dit artikel onderzoekt de percepties van toekomstige leraren over schoolgeweld en hun rol in het aanpakken ervan. Met behulp van de Q-methodologie, een gemengde onderzoeksmethode, werden de subjectieve visies van 37 toekomstige leraren geanalyseerd. Drie hoofdtypen leraren werden geïdentificeerd: preventief georiënteerd, realiteit vermijdend, en juridisch-regulerend georiënteerd. Het onderzoek levert basisgegevens op voor het ontwikkelen van capaciteiten bij toekomstige leraren om schoolgeweld te managen en impliceert aanbevelingen voor aangepaste opleidingsprogramma's.
Pesten op school heeft een grote impact, niet alleen op de leerling die wordt gepest, maar ook op de hele klas en zelfs op de betrokken ouders en leerkrachten. Een veilige schoolomgeving is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen, en het aanpakken van pestgedrag is een verantwoordelijkheid van de school, ouders en leerlingen samen. In deze uitgebreide gids lees je wat jij kunt doen als je te maken hebt met pesten op school, en welke verplichtingen de school heeft om pesten tegen te gaan.
Een nieuwe wet moet pesten van leerlingen en docenten tegengaan, meldt staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs). De ministerraad heeft ingestemd met haar wetsvoorstel hierover.
Na advies van de Raad van State zullen de Tweede en Eerste Kamer erover in debat gaan.
Wet tegen Pesten
Eén van de plannen is om scholen te verplichten om geregeld in de gaten te houden of docenten zich veilig voelen, zoals al langer moet voor scholieren.
Onze bevindingen kwamen gedeeltelijk overeen met het onderzoek van Evan et al. in de Verenigde Staten, dat aangaf dat negatief omstandersgedrag positief gecorreleerd was met internaliserende symptomen. De verschillen in de associatie van positief omstandersgedrag kunnen worden verklaard door de verschillende culturele achtergronden van de onderzochte steekproeven. Volgens Jason en Hazler kan zelfs het getuige zijn van pesten op zichzelf traumatisch zijn.
Onethisch leiderschap heeft niet alleen directe negatieve effecten op werknemers, maar beïnvloedt ook de bredere organisatiecultuur. Dit blijkt uit een diepgaande case study, gepresenteerd in een scriptie, die de ervaringen van werknemers onderzoekt die met onethisch leiderschap te maken hebben gehad. Deze studie 'Bad Apple influence in organizations' biedt waardevolle inzichten in de impact van onethisch gedrag, zowel op individueel als op organisatorisch niveau.
In de huidige digitale wereld brengt de aanwezigheid van jongeren op sociale media niet alleen kansen, maar ook risico’s met zich mee. Platforms zoals Snapchat worden veel gebruikt door tieners, maar zijn ook een bron van uitdagingen zoals cyberpesten, sextortion en andere vormen van digitaal wangedrag. De Safe and Sound Toolkit, ontwikkeld door Safe and Sound Schools in samenwerking met experts zoals Snapchat, biedt scholen concrete handvatten om digitale veiligheid te bevorderen en problematisch gedrag aan te pakken.
Pesten en ongewenst gedrag op de werkvloer zijn niet alleen schadelijk voor werknemers, maar hebben ook grote financiële gevolgen voor werkgevers. Het recente rapport “Counting the Cost” van Te Kāhui Tika Tangata in samenwerking met KPMG onthult schokkende statistieken over de economische impact van deze gedragingen in Nieuw-Zeeland.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen met een handicap twee keer zo vaak worden gepest tijdens het sporten en minder vaak lid zijn van een sportvereniging dan kinderen zonder handicap. Daarom wordt deze week extra aandacht gevraagd om pesten en uitsluiting van kinderen met een handicap bij sportverenigingen aan te pakken. De 13-jarige Feline kreeg hiermee te maken: zij werd buitengesloten bij het voetballen.
De toolkit is een hulpmiddel om het gesprek aan te gaan over grensoverschrijdend gedrag duiden en te beoordelen. Het is daarmee één onderdeel van integraal beleid over dit onderwerp. Saskia Daru, senior projectleider sociale veiligheid, huiselijk en seksueel geweld bij Movisie: ‘Dit is een heel praktische en simpele manier om te oefenen met voorbeeldsituaties. Juist ook als er op dat moment niet zo veel speelt. Je kan er dan op terug komen als het een keer mis gaat.’
Als je je verloren voelt, of niet weet waar je moet beginnen, weet dan dat het oké is om hulp te vragen. Je hoeft het niet alleen te doen. Jij bent niet alleen. We weten hoe moeilijk het kan voelen om hulp te zoeken, vooral als je het gevoel hebt dat het niet helpt of dat niemand je begrijpt. Maar geloof ons, er zijn mensen die wel begrijpen wat je doormaakt.
Cyberpesten blijkt een veelvoorkomend risico te zijn voor een derde tot de helft van de Russische adolescenten en jongeren, wat in grote lijnen overeenkomt met onderzoeksgegevens uit andere landen en met de gegevens uit een studie naar Russische adolescenten die cyberpesten ervoeren in de vorm van haatgroepen. Volgens RQ2 “Welke leeftijdsgroep van de digitale generatie loopt het meeste risico op cyberpesten” bleek dat oudere adolescenten het meeste risico lopen.
TikTok waarschuwt voor trend waarbij mensen zich in koffer laten stoppen met de armen en benen en alleen met hun hoofd eruit.
Chimpansees blijken op het gebied van grensoverschrijdend gedrag beter georganiseerd te zijn dan wij mensen. Dit verrassende inzicht deelt gedragsbioloog Patrick van Veen in zijn nieuwe boek Help! Het is hier een beestenbende. Hierin geeft hij waardevolle lessen uit het dierenrijk die organisaties kunnen helpen bij het aanpakken van grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer.
Portretrecht op stickers: Wat je moet weten over privacy en de wet
In dit onderzoek werd de longitudinale relatie tussen cyber dating agressie en cyberpesten onderzocht bij een groep studenten, voornamelijk van Afro-Amerikaanse afkomst, op een school in een sterk gesegregeerde en ondergefinancierde gemeenschap in het zuidoosten van de Verenigde Staten. De studie richt zich op een demografische groep die vaak oververtegenwoordigd is in gevallen van datingagressie, maar ondervertegenwoordigd in de literatuur over cyber dating agressie en cyberpesten. Hier zijn de belangrijkste bevindingen: