Do's en dont's bij pesten voor leraren | Stop Pesten NU

Do's en dont's bij pesten voor leraren

Wel doen - DO's

Stop het pesten direct 

  • Ga tussen de gepeste leerling en de pester(s) staan en blokkeer oogcontact.
  • Stuur geen omstanders weg.
  • Om te voorkomen dat de spanning escaleert, moet u wachten tot later om de feiten op een rijtje te zetten.
  • Praat afzonderlijk met de betrokken partijen zodra ze kalm zijn.

Raadpleeg de schoolregels met betrekking tot pesten

  • Spreek op een nuchtere toon en beschrijf wat u hebt gehoord of gezien.
  • Laat alle leerlingen weten dat pesten altijd onaanvaardbaar is.

Steun het gepeste kind

  • Doe dit op een manier die hem of haar waardigheid geeft en zich veilig voelt tegen vergelding.
  • Maak er een punt van om het kind later privé te zien als hij of zij van streek is.
  • Verhoog het toezicht om ervoor te zorgen dat pesten niet wordt herhaald voor de korte en voor de lange termijn.

Bied begeleiding aan omstanders

  • Laat hen weten hoe ze de volgende keer op de juiste manier kunnen ingrijpen of hulp kunnen krijgen.
  • Vertel hen dat je hun passiviteit hebt opgemerkt of dat je tevreden bent met de manier waarop ze probeerden te helpen.

Leg onmiddelijk gevolgen op

  • Wacht tot alle partijen gekalmeerd zijn.
  • Eis niet dat leerlingen zich verontschuldigen of iets goedmaken dat mogelijk onoprecht is.
  • De gevolgen moeten logisch zijn en verband houden met het misdrijf.
  • Een eerste stap zou het wegnemen van sociale privileges kunnen zijn, zoals pauzes of lunchen in de cafetaria.

Informeer de ouders en collega's (ook de TSO)

  • Laat de pestkop weten dat hij of zij in de gaten wordt gehouden.

Volg op en

  • grijp indien nodig in.
  • Ondersteun het gepeste kind en de pester, zodat ze hun gevoelens kunnen uiten en hun eigen gedrag kunnen herkennen.
  • De pester moet mogelijk nieuwe methoden leren om zijn of haar macht en invloed in de klas te gebruiken.

 

 

 

Niet doen - Don'ts 

Verwar pesten niet met conflicten

Pesten is een vorm van slachtofferschap, en door dit als een ‘conflict’ aan te pakken, worden het negatieve gedrag en de ernst van de gevolgen gebagatelliseerd. Iedereen moeten ernaar streven de boodschap over te brengen dat “niemand het verdient om gepest te worden”, en de pester te laten weten dat het gedrag volkomen ongepast is.

► Agressie versus pesten, wat is het verschil?

► Anti-pesten of preventie, wat is het verschil?

► Conflict of Pesten, wat is het verschil?

► Conflict helpen oplossen als derde, hoe kan ik dit bemiddelingsgesprek het beste aanpakken?

► Direct of indirect pesten, wat is het verschil?

► Overdrijven wij de effecten van pesten niet gewoon?

► Pesten, wat is de (officiële) definitie van pesten?

► Plagen, wanneer is het nu plagen en wanneer is het pesten?

► Ruzie of is het pesten?

Gebruik geen peer-mediation

Het kan erg verontrustend zijn voor een kind dat gepest wordt om zijn of haar kwelgeest in bemiddeling onder ogen te zien. Door beide partijen een gelijke stem te geven, kan de pester meer macht krijgen en kan de gepeste leerling zich slechter voelen. Bovendien is er geen bewijs dat peer-mediation effectief is bij het stoppen van pesten.

Gebruik geen groepsbehandeling bij pesters

Sommige scholen gebruiken therapeutische strategieën zoals woedebeheersing, het opbouwen van vaardigheden, het opbouwen van empathie en het opbouwen van eigenwaarde om de pestkop te bereiken. In de praktijk kunnen groepsleden elkaars pestende en asociale gedrag zelfs versterken.

 

Veelgestelde vragen over pesten. Klik op de vraag om naar het antwoord te gaan.

Voor leerkrachten

► Dit is wat pesten met een kind doet​

► Een kind me vertelt dat het wordt gepest of mishandeld?

► Gepest in mijn klas: hoe pak ik dit aan

► Gevolgen van pesten, wat kunnen de gevolgen zijn en wat kan je daartegen doen?

► Hoe moet ik de kinderen die pesten aanspreken?

► Inclusie is toch van belang voor de preventie van pesten?

► Intimidatie of is het pesten? Hoe kan ik dit herkennen?

► Komt pesten vaker voor dan volwassenen denken?  

► Mijn kind wordt online gepest. Wat kan ik doen?

► Misverstanden over pesten: ‘Sla gewoon terug, joh’

► Ongewenste intimiteiten in de klas zijn 

► Online Pesten, wat is dit nu precies?

► Online pestkop Één van mijn leerlingen is een online pestkop - Wat nu?

► Online gepest Één van mijn leerlingen wordt online gepest.- Wat nu?

► Overdrijven wij de effecten van pesten niet gewoon?

► Pesten, wat is de (officiële) definitie van pesten?

► Plagen, wanneer is het nu plagen en wanneer is het pesten?

► Ruzie of is het pesten?

► Symptonen herkennen gepest kind

► Waarom sommige jongeren pesten

► Waarom spreken we over 'doelwit' versus 'slachtoffer' en 'kind dat pest' versus 'pestkop'? 

► Woorden doen pijn, of hoe werkt dit in de hersenen?