Het doel van de huidige studie was om te onderzoeken of de percepties van leerlingen over de ondersteuning van leerkrachten op individueel niveau, de ondersteuning van leerkrachten en het goed functionerende klasklimaat op klasniveau, en de ondersteuning van leerkrachten en het goed functionerende klasklimaat op schoolniveau met elkaar samenhangen. met peer-slachtofferschap. Gegevens zijn verkregen uit een studentenschoolenquête, afgenomen door de geselecteerde Zweedse gemeente.
Multilevel-analyses waren gebaseerd op 5.646 leerlingen in 277 klassen en 27 scholen. Op individueel niveau werden meisjes en leerlingen die meer steun van leraren ervoeren dan hun klasgenoten, minder vaak het slachtoffer van hun leeftijdsgenoten. Bovendien scoorden leerlingen op scholen met klassen die werden gekenmerkt door grotere samenwerking, cohesie, werksfeer en respect jegens hun leraren doorgaans lager op het gebied van slachtofferschap door leeftijdsgenoten. Binnen scholen hadden leerlingen die tot klassen behoorden met een beter functionerend klasklimaat dan gemiddeld op school, en leerlingen die tot klassen behoorden die hun leraar als zorgzamer, eerlijker en respectvoller beoordeelden vergeleken met andere klassen op school, minder kans doelwit zijn van peer-slachtofferschap.
- Download Onderzoek op meerdere niveaus naar slachtofferschap van leeftijdsgenoten en de associaties ervan met de steun van leraren en een goed functionerend klasklimaat 2023
Thornberg, R., Wänström, L., Sjögren, B. et al. Een onderzoek op meerdere niveaus naar slachtofferschap van leeftijdsgenoten en de associaties ervan met de steun van leraren en een goed functionerend klasklimaat. Soc Psychol Educ 27 , 69–88 (2024). https://doi.org/10.1007/s11218-023-09828-5
Discussie
Het sociaal-ecologische raamwerk (Hong & Espelage, 2012 ) onderstreept het belang van het bestuderen van peer-slachtofferschap als een sociaal fenomeen dat verband houdt met zowel individuele als contextuele factoren. Omdat leerlingen veel tijd op school doorbrengen, heeft deze alledaagse context een grote invloed op hun sociale ontwikkeling en welzijn (Bear, 2020 ; Bonell et al., 2013 ; Dawes, 2017 ), en is het ook een belangrijke sociale context waar leeftijdsgenoten Slachtofferschap is waarschijnlijk en vindt ook plaats (Hong & Espelage, 2012 ; Saarento et al., 2015 ). Er moet dus rekening worden gehouden met de kwaliteit van het sociale klimaat en de sociale relaties op school, om het slachtofferschap onder schoolgaande kinderen en adolescenten beter te kunnen begrijpen (Bear, 2020 ; Cohen & Espelage, 2020 ; Hong & Espelage, 2012 ; Mayer & Jimerson, 2019 ;Saarento et al., 2015 ).
Hoewel uit onderzoek is gebleken dat leerlingen minder snel het slachtoffer worden van leeftijdgenoten op scholen met een positiever schoolklimaat (Reaves et al., 2018 ; Steffgen et al., 2013 ), mogen we niet vergeten dat leerlingen ook in klaslokalen zitten, die zijn op hun beurt genest binnen scholen. Hoewel het klassenklimaat een algemener construct is, hebben we onze aandacht bovendien beperkt tot het goed functionerende klassenklimaat. Voor zover we kunnen nagaan, is de huidige studie de eerste die onderzoekt hoe de steun van leraren op individueel niveau, en hoe de steun van leraren en een goed functionerend klasklimaat op klas- en schoolniveau verband kunnen houden met meldingen van leerlingen over slachtofferschap door leerlingen. Dankzij de geneste gegevens en analyse op meerdere niveaus waren we in staat om gelijktijdig deze mogelijke verbanden binnen klaslokalen, tussen klaslokalen binnen scholen en tussen scholen te onderzoeken.
Ondersteuning van docenten
In overeenstemming met onze hypothese vonden we dat waargenomen steun van leraren op individueel niveau geassocieerd was met minder slachtofferschap van leeftijdsgenoten. Deze bevinding ondersteunt eerdere onderzoeken waaruit blijkt dat leerlingen die hun leraren als warmer, ondersteunender, zorgzamer en eerlijker beschouwen, minder geneigd zijn slachtoffer te worden van hun leeftijdsgenoten (Berchiatti et al., 2021 ; Demol et al., 2020; Serdiouk et al., 2020; Serdiouk et al., 2021; Demol et al., 2020 ; Serdiouk et al. al., 2016 ; Sulkowski & Simmons, 2018 ; Thornberg et al., 2022 ). Deze bevinding kan ook in verband worden gebracht met de hoeveelheid onderzoek die aantoont dat positieve, warme en ondersteunende relaties tussen leerlingen en leerkrachten verband houden met minder slachtofferschap van leeftijdsgenoten (Ten Bokkel et al., 2022 ), ondanks het feit dat de gegevens die we gebruikten de – de kwaliteit van de relatie met leraren op zich , maar eerder de mate waarin leerlingen ervaren dat leraren en ander schoolpersoneel om hen geven en hen en hun klasgenoten eerlijk en met respect behandelen.
Een mogelijke interpretatie van onze bevindingen op individueel niveau is dat individuele ervaringen van leraren, als zorgzaam, eerlijk en ondersteunend, als een beschermende factor kunnen functioneren. Het is ook mogelijk om de interpretatie te maken dat leeftijdsgenoten het pesten van leerlingen die op goede voet staan met leraren vermijden. Andere leerlingkenmerken, waarvoor we geen gegevens hadden, kunnen als confounders hebben gefunctioneerd. Leerlingen die meer prosociaal zijn of over hogere sociale vaardigheden beschikken, hebben bijvoorbeeld een grotere kans op betere relaties met zowel leraren als leeftijdsgenoten, en zijn minder snel slachtoffer van hun leeftijdsgenoten. Een zorgelijker mogelijke interpretatie is dat leerlingen die het slachtoffer zijn vaker ook mishandeld worden door docenten. In hun onderzoek naar slachtofferschap van leraar tot leerling op Chileense openbare scholen hebben López et al. ( 2020 ) vonden een positief verband tussen slachtofferschap van leraar op leerling en verschillende vormen van slachtofferschap van leeftijdsgenoten. Bovendien worden in de onderzoeksliteratuur negatieve en conflictuele relaties tussen leerlingen en leerkrachten in verband gebracht met het slachtofferschap van pesten (Krause & Smith, 2022 ; Longobardi et al., 2022 ; Marengo et al., 2018 ).
De meeste onderzoeken naar de manier waarop ondersteuning van leraren en de kwaliteit van de leerling-leraarrelatie verband houden met slachtofferschap van leeftijdsgenoten zijn uitgevoerd met gegevens op individueel niveau (Krause & Smith, 2022 ; Ten Bokkel et al., 2022 ). Onderzoek naar de manier waarop steun van leraren op klas- en schoolniveau verband houdt met slachtofferschap van leeftijdsgenoten is nog steeds schaars. Daarom is het belangrijk om te ontrafelen of deze dimensies van het schoolklimaat verband houden met slachtofferschap van leeftijdsgenoten. In overeenstemming met onze hypothese ontdekten we dat leerlingen, die tot schoolklassen behoorden met een hoger niveau van lerarenondersteuning, minder vaak het slachtoffer werden van hun leeftijdsgenoten. De bevindingen ondersteunen Hughes et al. ( 2014 ) wanneer zij, verwijzend naar het sociaal-ecologische raamwerk, stellen dat “leraren, als hoofdarchitecten en managers van klascontexten, aanzienlijke invloed uitoefenen op de peer-ecologie in de klas” (p. 309). Door professioneel en efficiënt klassenmanagement creëren leraren, samen met hun leerlingen, een positieve leeromgeving, wat leidt tot betere leerlingresultaten (Sabornie & Espelage, 2023 ), en minder gevallen van pesten en slachtofferschap van leeftijdsgenoten (Kloo et al., 2023 ; Roland & Galloway, 2002 ; Yoon et al., 2023 ). De cross-sectionele gegevens in de huidige studie laten ons niet toe om causale conclusies te trekken, maar onze resultaten bevestigen een aantal eerdere onderzoeken die aantonen dat positieve, warme en ondersteunende leerling-leraarrelaties, op klasniveau, geassocieerd zijn met minder slachtofferschap van leeftijdsgenoten. (Di Stasio et al., 2016 ; Kloo et al., 2023 ; Thornberg et al., 2018 ). Aangezien enkele andere onderzoeken dit verband niet significant vonden (Košir et al., 2020 ; Thornberg et al., 2022 ), vraagt dit om toekomstig onderzoek om rekening te houden met aanvullende individuele en contextuele variabelen en om andere mogelijke mediërende variabelen te onderzoeken. en modererende factoren.
Naast mogelijke methodologische en contextuele verschillen zou een andere mogelijke verklaring voor deze inconsistente bevindingen kunnen zijn dat een goed functionerend klassenklimaat als bemiddelaar fungeert. Volgens de analyse op klasniveau van Thornberg et al. ( 2018 ) was de kwaliteit van de leerling-leraarrelatie niet direct geassocieerd met slachtofferschap van leeftijdsgenoten. In plaats daarvan bleek deze associatie indirect te zijn, via het klassenklimaat. De meeste incidenten met peer-slachtofferschap op school vinden plaats buiten het klaslokaal, op de speelplaats en in de gangen tijdens schoolvakanties, en vinden daarom plaats binnen een peer-context in plaats van in contexten waarbij leraren betrokken zijn (Craig et al., 2000 ; Vaillancourt et al. ., 2010 ). Een mogelijke interpretatie is dus dat de relatie tussen een zorgzame en ondersteunende lerarenstijl in de klas indirect verband houdt met slachtofferschap van leeftijdsgenoten buiten de klas, via elementen van het klasklimaat, zoals de mate van goed functioneren. Dienovereenkomstig vonden we een bivariate correlatie op klasniveau die sterk was (dwz groter dan 0,50, zie Cohen, 1988 ), wat aantoont dat schoolklassen met meer steun van leraren doorgaans een beter functionerend klasklimaat hadden. Verder onderzoek is nodig om deze mogelijke indirecte associatie met een goed functionerend klassenklimaat als bemiddelende factor te onderzoeken en te testen.
In tegenstelling tot de effecten op individueel en klasniveau, en in tegenstelling tot onze verwachtingen, was de steun van leraren op schoolniveau niet significant gerelateerd aan slachtofferschap van leeftijdsgenoten. Daarom ondersteunen onze resultaten niet de bevindingen van Cornell et al. ( 2015 ) en Wang et al. ( 2019 ) waaruit blijkt dat steun van leraren op schoolniveau geassocieerd was met minder slachtofferschap van leeftijdsgenoten. Mogelijke verklaringen – naast culturele en methodologische verschillen – zouden kunnen zijn dat, hoewel we de ondersteuning van leraren op individueel, klas- en schoolniveau hebben meegenomen, de genoemde onderzoeken alleen de ondersteuning van leraren op schoolniveau omvatten; Ook, terwijl we peer-slachtofferschap onderzochten, vonden Wang et al. ( 2019 ) onderzochten het slachtofferschap van pesten (dat wil zeggen, een specifieke subgroep van slachtofferschap van leeftijdsgenoten, gekenmerkt door opzettelijkheid, herhaling en machtsongelijkheid, zie Olweus, 1993 ).
Een mogelijke interpretatie van onze bevindingen is dat proximale microsystemen op scholen sterker geassocieerd zijn met slachtofferschap van leeftijdsgenoten dan meer distale contexten. De manier waarop leerlingen de steun van hun leraren ervaren, en hoe leraren omgaan met en omgaan met de schoolklas waartoe de leerlingen behoren (dwz de directe schoolomgeving), lijkt dus belangrijker dan hoe leraren omgaan met en omgaan met andere leerlingen buiten de schoolomgeving. grens van hun schoolklas. Een alternatieve, of complementaire, mogelijke verklaring voor onze bevindingen is dat een grotere steun van leraren op schoolniveau indirect verband kan houden met minder slachtofferschap van leeftijdsgenoten via een algeheel beter functionerend klasklimaat op schoolniveau. De bevindingen toonden een sterke correlatie aan tussen de steun van leraren en een goed functionerend klasklimaat op schoolniveau, en dit laatste was op zijn beurt sterk gecorreleerd met slachtofferschap van leeftijdsgenoten op schoolniveau.
Goed functionerend klassenklimaat
In overeenstemming met onze hypothese lieten de huidige bevindingen zien dat leerlingen, die tot schoolklassen behoorden met een beter functionerend klasklimaat, minder vaak het slachtoffer werden van hun leeftijdsgenoten. Dit kan worden vergeleken met eerdere onderzoeken die een negatief verband aantonen tussen klassenklimaat en slachtofferschap van leeftijdgenoten (Košir et al., 2020 ; Stefanek et al., 2011 ; Thornberg et al., 2018 , 2022 ). Onze bevindingen dragen bij aan de literatuur door te suggereren dat schoolklassen, gekenmerkt door grotere samenwerking, samenhang, leersfeer en respect voor leraren, minder problemen hebben met slachtofferschap van leeftijdsgenoten.
Bovendien scoorden leerlingen op scholen die werden gekenmerkt door schoolklassen met een grotere samenhang, samenwerking, leersfeer en respect jegens hun leraren, lager op het gebied van slachtofferschap door leeftijdsgenoten. Het panorama van een collectief goed functionerend klasklimaat in een bepaalde school moet worden beschouwd als een kritische dimensie van het algehele schoolklimaat. Daarom dragen deze bevindingen bij aan de onderzoeksliteratuur over het verband tussen het schoolklimaat en slachtofferschap van leeftijdsgenoten (Reaves et al., 2018 ; Steffgen et al., 2013 ) door aan te tonen dat slachtofferschap van leeftijdsgenoten verband kan houden met een bepaalde component van het schoolklimaat, namelijk: de algehele collectieve samenstelling van goed functionerende klassenklimaten in een school. Onze bevindingen ondersteunen het belang van het beschouwen van leerlingen als genest in klaslokalen, die op hun beurt weer ingebed zijn in scholen (Saarento et al., 2015 ), en dus het belang van het uitvoeren van analyses op meerdere niveaus bij het onderzoeken van de effecten van het sociale klimaat in de klas. en schoolniveau.
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen