De definitie van pesten behelst vier componenten
Er is een grote variatie in de mate waarin leerkrachten ingrijpen in pesten
Elementen die bijdragen aan de rol van leraren bij pesten
- Ten eerste kunnen leerkrachten met zelfvertrouwen voor de klas staan en uitstralen dat ze effectief kunnen ingrijpen bij pesten. Dit refereert aan het zelfvertrouwen uit het theoretisch model, en toetst dus één van de vier elementen in relatie tot een leerling-uitkomst.
- Ten tweede kan een goede relatie tussen leerkrachten en leerlingen van belang zijn. Om deze effecten te toetsen zijn gegevens gebruikt van 59 leerkrachten en hun 1,490 leerlingen, afkomstig van 41 Nederlandse basisscholen. Leerlingen zijn gevraagd om te rapporteren over hun zelfvertrouwen, de mate waarin ze werden gepest of zelf anderen pestten, en hun relatie met de leerkracht.
Leerkrachten rapporteerden over hun zelfvertrouwen in het ingrijpen in pestsituaties
De resultaten toonden geen verband tussen het zelfvertrouwen en het ingrijpen van leerkrachten. Pesters hadden een lager zelfvertrouwen wanneer zij een leerkracht hadden die veel zelfvertrouwen had in het ingrijpen bij pesten. Een goede leerling-leerkracht relatie had een positieve relatie met zelfvertrouwen voor alle leerlingen, en vormde tevens een buffer voor het zelfvertrouwen van slachtoffers; slachtoffers met een goede relatie met hun leerkracht bleken een hoger zelfvertrouwen te hebben in vergelijking met leerlingen zonder goede band met hun leerkracht.
Ten slotte relateerde een betere leerkracht-leerling relatie aan een lager zelfvertrouwen bij pesters, in vergelijking met pesters zonder een goede relatie met de leerkracht. Pesters die een leerkracht hebben met veel zelfvertrouwen, en pesters die een goede relatie met de leerkracht hebben, blijken een lager zelfvertrouwen te hebben. Een mogelijke verklaring voor beide negatieve associaties zou ten eerste kunnen zijn dat leerkrachten met veel zelfvertrouwen sterker geneigd zijn in te grijpen en dat pesters dus vaker worden bestraft of terecht gewezen, waardoor hun zelfvertrouwen lager is. Ten tweede kan het zijn dat pesters die een goede band hebben met hun leerkracht een grotere kans hebben dat deze band schade oploopt, wat hun zelfvertrouwen beschadigt, of waardoor de verhoging in zelfvertrouwen die ze middels pesten wilden bewerkstelligen, niet plaatsvindt. Het verschil in zelfvertrouwen tussen slachtoffers met en zonder goede band met de leerkracht, suggereert dat leerkrachten een belangrijke rol hebben bij het bufferen van het beschadigde zelfvertrouwen van slachtoffers, en dat het dus belangrijk is om met elke leerling een goede band op te bouwen en te behouden, en zeker met leerlingen die slachtoffer zijn van pesten. Met deze cross-sectionele data valt echter niet te zeggen wat de volgorde van deze relatie is. Het kan ook zo zijn dat leerlingen met meer zelfvertrouwen gemakkelijker een goede band met de leerkracht onderhouden.
- Download de Nederlandse PDF samenvatting hier.
- Download full research paper Testing how teachers’ self-efficacy and student-teacher relationships moderate the association between bullying, victimization, and student self-esteem Danelien A.E. van Aalst 2021
van Aalst, D. (2022). Elementen die bijdragen aan de rol van leraren bij pesten . [Scriptie volledig intern (DIV), Rijksuniversiteit Groningen]. Rijksuniversiteit Groningen. https://doi.org/10.33612/diss.214084697
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen