Elkaar leren kennen, verantwoordelijkheid nemen, jezelf durven laten zien en elkaar accepteren zoals je bent - Respect Foundation | Stop Pesten NU

Elkaar leren kennen, verantwoordelijkheid nemen, jezelf durven laten zien en elkaar accepteren zoals je bent - Respect Foundation

Jij kent het klappen van de groepsdynamiek-zweep. Moeiteloos loods jij je leerlingen door de verschillende fasen. Je kent daarbij ook je eigen rol. Je hebt oog voor de individuele leerlingen maar het groepsbelang staat bij jou voorop. Structuur en regels vind je belangrijk. Jouw leerlingen weten hierdoor waar ze aan toe zijn, ze voelen zich veilig. Je hebt hoge verwachtingen van je leerlingen en wil graag dat ze optimaal meedraaien. Hier werk je elke dag aan. Dit maakt jouw groep vaak een prettige, hardwerkende groep. Ouders zijn welkom maar je zorgt voor een professionele afstand. Kernwoorden die bij je passen: prestatiegericht, doelbewust en vastberaden.

Respect Education Foundation heeft prachtig lesmateriaal ontwikkeld om aan de slag te gaan met sociale veiligheid in de klas. De opdrachten die voor jou zijn geselecteerd, zijn opdrachten die bijdragen aan een goede structuur in de klas. Een structuur waarbij je de leerling zelf ook laat meebeslissen. Op deze manier kun je aan de slag met sociale veiligheid maar blijf je als docent de volledige controle houden over je groep. Iets wat een Coole Captain prettig vindt. Alle opdrachten zijn ontwikkeld met sociale veiligheid als hoofddoel. De lessen gaan over elkaar leren kennen, verantwoordelijkheid nemen, jezelf durven laten zien en elkaar accepteren zoals je bent. Dit draagt bij aan een veilige sfeer in de klas. 

Beau Oldenburg is pestonderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze heeft voor jou een paar praktische tips op een rijtje gezet. Handig als je aan de slag gaat met werken aan sociale veiligheid bij jou in de klas.

1. Speak up

Jij hebt een proactieve houding! Leerkrachten zijn rolmodellen voor hun leerlingen. Neem een duidelijk standpunt in: pesten wordt niet geaccepteerd in deze klas. Maak afspraken met de leerlingen over hoe zij zich wel moeten gedragen, hang deze op een duidelijk zichtbare plek in de klas en geef zelf het goede voorbeeld. Kom terug op de afspraken wanneer nodig.

2. Niet vergeten

Onderzoek laat zien dat pesten niet alleen een negatieve interactie tussen pester en slachtoffer is, maar dat het een probleem van de hele groep is. Jij bent hiervan op de hoogte en speelt hier handig op in. Vergeet echter ook niet regelmatig met individuele leerlingen te praten om erachter te komen hoe ze zich voelen. In een groep is het minder waarschijnlijk dat leerlingen durven te vertellen dat ze gepest worden.

 

Bron Respect Foundation