Interview met NOS Journaal over Gossip Girl accounts

Gossip Girl accounts: wat scholen en individuen moeten weten NOS

In het digitale tijdperk zijn Gossip Girl accounts op sociale media een nieuwe vorm van cyberpesten geworden, gericht op scholen, leraren en leerlingen. Dit artikel heeft als doel inzicht te geven in de impact van deze accounts en richtlijnen te bieden voor degenen die getroffen zijn. Gossip Girl accounts die scholen targeten zijn een groeiende zorg die collectieve actie vereist van scholen, ouders en leerlingen. Bewustwording, monitoring en proactieve stappen kunnen de impact van deze accounts minimaliseren en het welzijn van de schoolgemeenschap beschermen.

Wat zijn Gossip Girl accounts?

Geïnspireerd door de tv-serie "Gossip Girl," dienen deze accounts als anonieme roddelplatforms, gericht op specifieke scholen of gemeenschappen. Ze plaatsen geruchten, persoonlijke informatie en potentieel schadelijke inhoud over leerlingen en personeelsleden.

Psychologische impact op leraren & leerlingen

Wat begint als online pesten kan snel escaleren naar offline confrontaties. Zowel leraren als leerlingen kunnen te maken krijgen met aanstaringen, uitschelden en andere vormen van intimidatie in de echte wereld. Dit komt omdat mensen vaak de gedachte hebben: "Waar rook is, is vuur," zonder te verifiëren of de informatie waar is. In werkelijkheid zijn de roddels, foto's en video's vaak gemanipuleerd of volledig verzonnen, wat leidt tot onnodig trauma en reputatieschade.

  1. Trauma en geestelijke gezondheid
    Deze accounts kunnen ernstige psychologische schade aanrichten. Leraren kunnen last krijgen van angststoornissen, depressie en een afname van professioneel zelfvertrouwen. Leerlingen kunnen te maken krijgen met sociale isolatie, laag zelfbeeld en academische problemen.

  2. Het effect van 'online naar offline' pesten
    Wat online begint, kan offline doorgaan in de vorm van stigmatisering, uitsluiting en verbale mishandeling. Dit leidt tot een vicieuze cirkel van emotioneel leed, waarbij de slachtoffers zich nergens veilig voelen.

  3. 'Waar rook is, is vuur'
    Deze accounts verspreiden vaak valse informatie, maar de perceptie is dat waar rook is, ook vuur moet zijn. Dit leidt tot een omgeving waarin slachtoffers zich constant beoordeeld en veroordeeld voelen, zelfs als de beschuldigingen ongegrond zijn.

 

Impact op scholen

  • Reputatieschade
    De aanwezigheid van een Gossip Girl account kan de reputatie van een school beschadigen, waardoor het moeilijk wordt om kwaliteitsvolle leraren en leerlingen aan te trekken.

  • Juridische gevolgen
    Scholen kunnen te maken krijgen met juridische uitdagingen als ze het pesten en de intimidatie die door deze accounts worden vergemakkelijkt, niet kunnen controleren of aanpakken.

  • Emotionele impact op de schoolgemeenschap
    Het algehele moreel en emotioneel welzijn van leerlingen en personeel kan ernstig worden beïnvloed, wat leidt tot een toxische leeromgeving.

  • Aanbevelingen en actiepunten
    Scholen moeten proactief zijn in het monitoren van online gedrag en het implementeren van anti-pestprotocollen. Zowel leraren als leerlingen moeten worden uitgerust met de tools en kennis om cyberpesten te herkennen en te bestrijden.

Tip! zie de Mentorles over online roddelaccounts en geheimen met 20 vragen om het gesprek te starten van Kennisnet

Sta jij of je leerling met vervelende beelden op zo'n account, neem dan contact op met HelpWanted.nl

Met welke soort onderwerpen kan Helpwanted je helpen? 

  • Sextortion (afpersing met naaktfoto of naaktvideo)
  • Cyberpesten
  • Pesten in online games
  • Account gehackt
  • Online benaderd voor seks
  • Online oplichting en (dating)fraude
  • Nepprofielen
  • Doxing
  • Foto’s, video’s en deepfakes
  • Cyberstalking

Je verdient begrip, troost en hoop. Blijf niet alleen met je zorgen rondlopen, maar neem iemand in vertrouwen. Samen zoeken jullie naar een oplossing. Anderen begrijpen jouw vervelende situatie dan ook beter. Je kunt ook (gratis en anoniem) chatten met iemand van Helpwanted of neem een kijkje op hun website https://www.helpwanted.nl/