Groepsdiscussie pesten en roddelen activiteiten p VO en MBO | Stop Pesten NU

Groepsdiscussie pesten en roddelen activiteiten p VO en MBO

1. Denk-paar-deel

Doel: Bewustwording creëren over de gevolgen van pesten en roddelen.

  • Voorbereiding: Schrijf de volgende vraag op het bord: "Hoe beïnvloeden pesten en roddelen een klasomgeving?".
  • Uitvoering:
    1. Individueel Denken: Vraag de studenten om 5 minuten na te denken over hoe pesten en roddelen invloed hebben op hun schoolomgeving en hun eigen ervaringen.
    2. Parendiscussie: Laat studenten in paren hun gedachten delen. Geef ze 10 minuten om de impact te bespreken en voorbeelden te geven.
    3. Delen met de Klas: Vraag elk paar om hun belangrijkste inzichten en voorbeelden met de klas te delen. Dit kan door een vertegenwoordiger van elk paar te laten presenteren of door ideeën op het bord te schrijven.

Voorbeeldtekst: "Ik heb gemerkt dat als mensen roddelen, het vaak leidt tot een negatieve sfeer in de klas. Bijvoorbeeld, als iemand wordt uitgelachen omdat hij een bepaalde eigenschap heeft, kan dat de rest van de klas ook ongemakkelijk maken."

Scenario: Een leerling voelt zich uitgesloten omdat anderen fluisteren over hem. De leerlingen bespreken hoe dit gedrag niet alleen de betreffende leerling beïnvloedt, maar ook de sfeer in de klas en hun eigen gevoelens van veiligheid.

 

2. Debat

Doel: Kritisch nadenken over de ethiek en gevolgen van pesten en roddelen.

  • Voorbereiding: Kies een stelling zoals "Pesten en roddelen kunnen nooit gerechtvaardigd worden" en verdeel de klas in twee groepen.
  • Uitvoering:
    1. Onderzoek: Geef de groepen 15 minuten om argumenten voor hun standpunt te verzamelen en te noteren.
    2. Presentatie: Laat elke groep hun argumenten presenteren (5 minuten per groep).
    3. Discussie: Faciliteer een klassikale discussie over de gepresenteerde argumenten. Vraag naar hun meningen over wat zij geleerd hebben van de debatten.

Voorbeeldtekst: "Groep A zal betogen dat pesten nooit gerechtvaardigd kan worden omdat het altijd schade toebrengt aan iemand. Groep B zal beargumenteren dat er soms omstandigheden zijn waarin iemand denkt dat pesten gerechtvaardigd is, bijvoorbeeld als reactie op herhaaldelijk ongewenst gedrag."

Scenario: Een groep stelt dat pesten kan voorkomen als leerlingen zichzelf moeten verdedigen, terwijl de andere groep zegt dat er nooit een rechtvaardiging is voor pesten omdat het altijd schadelijk is.

 

3. Visbowl

Doel: Diepgaande discussie over persoonlijke ervaringen met pesten en roddelen.

  • Voorbereiding: Kies een onderwerp zoals "Hoe kan roddelen ons welzijn beïnvloeden?".
  • Uitvoering:
    1. Discussiegroep: Kies een groep van 5-6 leerlingen om in het midden van de klas te zitten en het onderwerp te bespreken.
    2. Toeschouwers: Laat de rest van de klas rondom hen zitten en luisteren.
    3. Rotatie: Na 10-15 minuten, draai de groepen zodat verschillende leerlingen de kans krijgen om in de visbowl te zitten en te discussiëren.

Voorbeeldtekst: "Een van de punten die we hebben besproken is hoe roddelen vaak de saamhorigheid in een groep kan ondermijnen. We hebben het gehad over voorbeelden van roddelen die zowel het slachtoffer als de groep negatief beïnvloeden."

Scenario: Een groep in de visbowl bespreekt een situatie waarin roddelen leidt tot een negatieve sfeer en een gevoel van achterdocht binnen de groep. De rest van de klas luistert en noteert hun gedachten en gevoelens over wat ze horen.

 

4. Jigsaw

Doel: Samenwerken om oplossingen te vinden voor pesten en roddelen.

  • Voorbereiding: Verdeel het onderwerp "Oplossingen voor pesten en roddelen" in subonderwerpen zoals "Preventie", "Interventie", "Ondersteuning voor slachtoffers", en "Gedragsverandering".
  • Uitvoering:
    1. Thuisgroepen: Verdeel de klas in groepen van 4-5. Elk lid van de thuisgroep krijgt een subonderwerp toegewezen.
    2. Expertgroepen: Laat elk lid zich aansluiten bij een expertgroep die hetzelfde subonderwerp behandelt. Ze leren en bespreken hun subonderwerp (15 minuten).
    3. Terugleren: Laat studenten terugkeren naar hun thuisgroep en hun bevindingen presenteren (10 minuten).

Voorbeeldtekst: "De expertgroep over 'Preventie' heeft een plan gepresenteerd voor het voorkomen van pesten, zoals het implementeren van een anti-pest beleid en regelmatige trainingen voor leerlingen. We zullen deze ideeën nu delen met de andere groepen."

Scenario: Elke expertgroep presenteert hun bevindingen over hun specifieke subonderwerp, waarna de thuisgroepen de informatie integreren en voorstellen doen voor een compleet plan tegen pesten en roddelen.

 

5. Socratisch seminar

Doel: Verdieping van begrip over de impact van pesten en roddelen door middel van open vragen.

  • Voorbereiding: Kies een tekst of artikel over de gevolgen van pesten en roddelen en bereid enkele open vragen voor.
  • Uitvoering:
    1. Lezen: Laat studenten de tekst als huiswerk lezen.
    2. Vraagvoorbereiding: Vraag studenten om open vragen te formuleren over de tekst.
    3. Discussie: Faciliteer een discussie waarbij studenten hun vragen en inzichten delen en de tekst kritisch analyseren.

Voorbeeldtekst: "Een vraag die we willen onderzoeken is: 'Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich veilig voelt in onze schoolomgeving?' We zullen de tekst gebruiken om dieper na te denken over mogelijke oplossingen en benaderingen."

Scenario: Studenten bespreken de tekst over de effecten van roddelen op sociale relaties en veiligheid. Ze gebruiken open vragen om te verkennen hoe ze een veilige en ondersteunende schoolomgeving kunnen creëren.

 

6. Rollenspel

Doel: Empathie ontwikkelen en verschillende perspectieven begrijpen.

  • Voorbereiding: Ontwikkel scenario's die pesten en roddelen tonen, zoals "Een leerling wordt gepest vanwege zijn kleding" of "Een groep vrienden verspreidt geruchten over een medeleerling".
  • Uitvoering:
    1. Rollen Toewijzen: Verdeel de klas in groepen en wijs elke groep een scenario en rollen toe.
    2. Uitvoeren: Laat de groepen hun scenario's naspelen (10-15 minuten).
    3. Reflectie: Bespreek met de klas wat ze hebben geleerd van het rollenspel en hoe ze zich in verschillende rollen voelden.

Voorbeeldtekst: "Tijdens ons rollenspel hebben we de rol van de gepeste leerling gespeeld en bekeken hoe het voelde om constant in de aandacht te staan vanwege geruchten. We hebben ook gekeken naar de rol van de pestkop en wat hen zou kunnen motiveren om te stoppen."

Scenario: Een groep speelt een scenario na waarbij een leerling wordt gepest en een andere groep speelt de rol van de vrienden die de roddels verspreiden. Na de rollenspel sessie, bespreken de studenten hoe ze zich voelden en wat ze zouden doen om dit te voorkomen.

 

7. Round Robin

Doel: Alle studenten betrekken bij de discussie over pesten en roddelen.

  • Voorbereiding: Kies een vraag zoals "Wat zijn de gevolgen van roddelen voor de betrokkenen?".
  • Uitvoering:
    1. Discussie: Laat elke student om de beurt hun gedachten over de vraag delen (1-2 minuten per student).
    2. Klassikale Discussie: Na afloop van het spreken van iedereen, faciliteer een groepsdiscussie om verder in te gaan op de gedeelde ideeën.

Voorbeeldtekst: "Ik vind het belangrijk om te begrijpen dat roddelen niet alleen de persoon over wie wordt gepraat beïnvloedt, maar ook de sfeer in de klas en de relaties tussen leerlingen."

Scenario: Elke student deelt een voorbeeld van hoe roddelen hen heeft beïnvloed, of hoe het een negatieve impact heeft gehad op de klasomgeving. Na de ronde, bespreken ze als groep de belangrijkste thema's die naar voren zijn gekomen.

 

8. Probleemoplossingsgroepen

Doel: Samenwerken aan oplossingen voor pesten en roddelen.

  • Voorbereiding: Formuleer een probleem zoals "Hoe kunnen we pesten en roddelen in onze klas verminderen?".
  • Uitvoering:
    1. Probleemtoewijzing: Geef elke groep een probleem om op te lossen (15 minuten).
    2. Discussie en Oplossing: Laat de groepen hun oplossingen bespreken en een plan ontwikkelen (20 minuten).
    3. Presentatie: Laat elke groep hun oplossing aan de klas presenteren (5 minuten per groep).

Voorbeeldtekst: "Onze groep heeft voorgesteld om een vertrouwenspersoon in te stellen waar leerlingen met problemen terecht kunnen. We hebben ook een plan bedacht voor regelmatige klasgesprekken over respect en inclusiviteit."

Scenario: Elke groep presenteert hun plan om pesten te verminderen, zoals het organiseren van wekelijkse klassenvergaderingen of het oprichten van een mentorprogramma. De klas bespreekt en geeft feedback op de voorgestelde oplossingen.

 

9. Mindmapping

Doel: Visualiseren van de concepten rond pesten en roddelen en hun onderlinge verbanden.

  • Voorbereiding: Zorg voor grote vellen papier en stiften.
  • Uitvoering:
    1. Hoofdthema: Schrijf "Pesten en Roddelen" in het midden van een groot vel papier.
    2. Ideeën Toevoegen: Vraag studenten om ideeën, gevolgen en mogelijke oplossingen rond dit thema te schrijven en te verbinden met lijnen (15 minuten).
    3. Bespreking: Bespreek de mindmap als een klas en benadruk belangrijke punten en onderlinge verbanden (10 minuten).

Voorbeeldtekst: "Op onze mindmap hebben we verschillende soorten pesten en roddelen getekend, zoals verbaal en fysiek, en hoe deze verschillende impact hebben op zowel de slachtoffers als de dader."

Scenario: De mindmap toont de verschillende vormen van pesten en roddelen, hun effecten op de betrokkenen en mogelijke preventieve maatregelen. Studenten gebruiken deze visuele tool om een dieper begrip van het probleem te ontwikkelen en oplossingen te bespreken.

 

10. Klasserichtlijn ontwikkeling

Doel: Het ontwikkelen van gezamenlijke richtlijnen en normen tegen pesten en roddelen.

  • Voorbereiding: Zet een lijst op met voorbeelden van gedragingen die als pesten of roddelen worden beschouwd.
  • Uitvoering:
    1. Discussie: Bespreek met de klas wat zij vinden dat acceptabel gedrag is en wat niet (15 minuten).
    2. Richtlijnen Opstellen: Laat de klas samen een lijst opstellen van gedragsrichtlijnen die zij willen volgen (15 minuten).
    3. Verbinding: Hang de richtlijnen in de klas en bespreek hoe iedereen zich eraan zal houden (5 minuten).

Voorbeeldtekst: "Onze klassenrichtlijnen omvatten respectvolle communicatie, het melden van pesten zonder angst voor repercussies, en het ondersteunen van elkaar. Deze richtlijnen helpen ons om een veilige en positieve leeromgeving te creëren."

Scenario: De klas ontwikkelt samen richtlijnen zoals "We respecteren elkaars gevoelens" en "We spreken problemen aan zonder te roddelen". Deze richtlijnen worden opgehangen en regelmatig besproken om naleving te waarborgen.

Met deze uitgebreide voorbeelden en toelichtingen kunnen leerkrachten effectief groepsgesprekken over pesten en roddelen faciliteren. Laat me weten of je nog verdere details nodig hebt of aanpassingen wilt!