Helpt het hebben van kwetsbare vrienden kwetsbare jongeren? De co-evolutie van vriendschappen, slachtofferschap en depressieve symptomen in de sociale netwerken van Chinese adolescenten | Stop Pesten NU

Helpt het hebben van kwetsbare vrienden kwetsbare jongeren? De co-evolutie van vriendschappen, slachtofferschap en depressieve symptomen in de sociale netwerken van Chinese adolescenten

Deze studie onderzocht of het hebben van kwetsbare vrienden slachtoffers en depressieve (dwz kwetsbare) adolescenten helpt of kwetst en of dit afhangt van ondersteunende normen in de klas. Leerlingen ( n  = 1461, 46,7% meisjes, 93,4% Han-nationaliteit) werden vier keer bevraagd uit de zevende en achtste klas ( M- leeftijd = 13 jaar) in 2015 en 2016 in Centraal-China. Longitudinale sociale netwerkanalyses gaven aan dat het hebben van kwetsbare vrienden kwetsbare adolescenten zowel kan kwetsen als helpen. Depressieve adolescenten met depressieve vrienden namen in de loop van de tijd toe in slachtofferschap. Geslachtofferde adolescenten met slachtoffervrienden namen toe in slachtofferschap maar namen af ​​in depressieve symptomen. Deze processen vonden hoogstwaarschijnlijk plaats in klaslokalen met hoge ondersteunende normen. Het hebben van vrienden en een ondersteunend klaslokaal kan de sociale positie van kwetsbare adolescenten schaden, maar bevordert de emotionele ontwikkeling van de slachtoffers.

CONCLUSIES EN PRAKTISCHE IMPLICATIES

Het hebben van kwetsbare vrienden kan kwetsbare adolescenten op de Chinese middelbare school zowel pijn doen als helpen. Sociaal en emotioneel kwetsbare vrienden vormen een sociaal risico voor kwetsbare adolescenten door hun kans om slachtoffer te worden te vergroten. Tegelijkertijd kunnen tot slachtoffer gemaakte vrienden de tot slachtoffer gemaakte adolescenten emotionele voordelen bieden door hun depressieve symptomen na verloop van tijd te verminderen. Deze processen variëren per klas, afhankelijk van ondersteunende normen: wanneer ondersteunende normen hoger zijn, zullen depressieve jongeren met depressieve vrienden meer kans hebben om vaker slachtoffer te worden, terwijl de kans groter is dat jongeren die slachtoffer zijn met slachtoffer vrienden om depressieve symptomen te verminderen.

De huidige bevindingen laten een interessante paradox zien: wanneer slachtoffers bevriend zijn met andere slachtoffers, voelen ze zich minder depressief, maar zijn ze eerder het doelwit van voortdurend slachtofferschap; dit is een uitdaging voor sociale interventies. Door individuen met een hoog risico bij elkaar te brengen (bijv. gepeste en depressieve leerlingen) en hen aan te moedigen hun ervaringen met mishandeling en depressieve gedachten te delen, via de gedeelde benarde situatie, kunnen kwetsbare leerlingen en hun vrienden worden geholpen hun leed te verlichten. Tegelijkertijd wordt de afstemming van docenten (Marucci et al.,  2021) moet worden opgewekt in de groep met kwetsbare leerlingen om hen te beschermen tegen het doelwit van pesten. De rol van de leerkrachten zou bijzonder belangrijk kunnen zijn in het interventieprogramma in de Chinese cultuur, omdat van Chinese kinderen wordt verlangd dat ze volwassenen of autoriteiten respecteren en gehoorzamen, vooral hun leerkrachten (Chen et al., 2019  ) .

Conclusie

Onze bevindingen suggereren dat het hebben van ondersteunende vriendschappen of in een over het algemeen ondersteunende klas zijn misschien niet genoeg is en soms zelfs averechts kan werken voor sommige adolescenten. Lijdend aan depressieve symptomen en clusteren met depressieve vrienden kunnen adolescenten het risico lopen slachtoffer te worden, vooral in ondersteunende klaslokalen. Daarom is het voor sociale interventies op Chinese middelbare scholen misschien niet voldoende om alleen een klassikale aanpak te volgen bij het verbeteren van de klasomgeving: er kan een gerichte aanpak nodig zijn die zich richt op de meest kwetsbare leerlingen, die extra risico lopen op slachtoffer worden. Als interventies erin slagen de depressieve symptomen van deze adolescenten te verminderen, kunnen ze meer openstaan ​​voor omgang met andere klasgenoten en profiteren van de ondersteunende omgeving om hen heen. Tegelijkertijd, normgerelateerd slachtofferschap moet in dergelijke klaslokalen worden bestreden: mogelijk is niet elke leerling in staat zich te conformeren aan zeer prosociale normen, en kunnen interventies nodig zijn om klasgenoten toleranter te maken voor dergelijke leerlingen. Meer kennis van de onderliggende mechanismen waarom kwetsbare vrienden en ondersteunende normen in de klas kwetsbare adolescenten kunnen helpen of kwetsen

Kenniscentrum Pesten per doelgroep

Doneer button

Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.

Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:

Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen