Herkenning van grenzen wanneer gaat iets te ver VO | Stop Pesten NU

Herkenning van grenzen wanneer gaat iets te ver - VO

Herkenning van grenzen wanneer gaat iets te ver

Tijdsduur: 30 minuten
Materialen:

  • Voorbeelden van situaties
  • Bord of flip-over
  • Stiften

Video's

  1. 5 Voorbeelden van Pesten en Roddelen Denk ff na
  2. Animatie video Hoe voelt het om gepest te worden
  3. Roddelen en pesten Denk ff na

Voorbereiding:

Schrijf verschillende situaties op waarin roddelen voorkomt, variërend van onschuldig tot schadelijk. Gebruik de onderstaande voorbeelden die meer aansluiten bij jongeren rond de 14 en 15 jaar.

 

Situaties:

  1. Twee leerlingen bespreken de relatieproblemen van een klasgenoot die net uit elkaar is.
  2. Een groepje leerlingen verspreidt een gerucht dat iemand spiekt bij toetsen.
  3. Een leerling vertelt een leugen over een ander om hen buiten de vriendengroep te houden.
  4. Iemand deelt privé-informatie over de thuissituatie van een klasgenoot zonder toestemming.
  5. Een leerling maakt een negatieve opmerking over het uiterlijk van een klasgenoot in een groepschat.
  6. Een groepje vrienden bespreekt de slechte cijfers van een klasgenoot.
  7. Een leerling deelt een gênante foto van een klasgenoot zonder toestemming op sociale media.
  8. Twee leerlingen roddelen over een ruzie die plaatsvond tijdens een schoolfeest.
  9. Een leerling maakt een beledigende opmerking over de seksuele geaardheid van een klasgenoot.
  10. Een groepje leerlingen verzint bijnamen voor een klasgenoot die ze niet mogen.

 

Introductie (5 minuten):

  1. Uitleg: Leg uit dat de leerlingen gaan beoordelen wanneer roddelen te ver gaat en waarom. Vertel dat ze eerlijk en respectvol mogen reageren.
    • Voorbeeld: "Vandaag gaan we verschillende situaties bespreken waarin roddelen voorkomt. We willen begrijpen wanneer roddelen onschuldig is en wanneer het schadelijk wordt. Jullie mening is belangrijk, dus wees eerlijk en respectvol in je reacties."

Uitvoering (10 minuten):

  1. Situaties voorlezen: Lees elke situatie voor en vraag de leerlingen om te beoordelen of het roddelen in deze situatie onschuldig, twijfelachtig of schadelijk is.
    • Voorbeeld instructie: "Ik ga een situatie voorlezen, en ik wil dat jullie nadenken of dit soort roddelen onschuldig, twijfelachtig of schadelijk is. Geef je mening en we bespreken het daarna gezamenlijk."
       
  2. Reacties noteren: Noteer hun reacties op het bord of flip-over. Bijvoorbeeld:
    • Situatie 1: Onschuldig
    • Situatie 2: Twijfelachtig
    • Situatie 3: Schadelijk
       
  3. Bespreking: Bespreek kort waarom ze zo hebben beoordeeld.
    • Voorbeeld vragen: "Waarom denk je dat dit onschuldig/twijfelachtig/schadelijk is? Wat zou de impact kunnen zijn op de persoon over wie het gaat?"

 

Afsluiting (5 minuten):

  1. Reflectie: Vraag de leerlingen wat ze hebben geleerd over de grenzen van roddelen.
    • Voorbeeld vraag: "Wat hebben jullie geleerd over wanneer roddelen te ver gaat? Wat zijn enkele tekenen dat roddelen schadelijk wordt?"
  2. Toepassing: Bespreek hoe ze deze kennis kunnen gebruiken om roddelen in de klas en online te voorkomen.
    • Voorbeeld vraag: "Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we in de toekomst niet deelnemen aan schadelijk roddelen? Wat kunnen we doen als we zien dat iemand roddelt?"

 

Bijlage: Voorbeelden van situaties

 

Situatie 1: Twee leerlingen bespreken de relatieproblemen van een klasgenoot die net uit elkaar is.

  • Twijfelachtig: Dit kan onschuldig lijken, maar het kan ook kwetsend zijn voor de klasgenoot die door de breuk gaat.

Situatie 2: Een groepje leerlingen verspreidt een gerucht dat iemand spiekt bij toetsen.

  • Schadelijk: Dit kan schadelijk zijn, vooral als het niet waar is en de persoon hierdoor belachelijk wordt gemaakt of gestraft wordt.

Situatie 3: Een leerling vertelt een leugen over een ander om hen buiten de vriendengroep te houden.

  • Schadelijk: Dit is duidelijk schadelijk omdat het gericht is op het isoleren en kwetsen van iemand anders.

Situatie 4: Iemand deelt privé-informatie over de thuissituatie van een klasgenoot zonder toestemming.

  • Schadelijk: Het delen van privé-informatie zonder toestemming is een verraad van vertrouwen en kan leiden tot grote emotionele schade.

Situatie 5: Een leerling maakt een negatieve opmerking over het uiterlijk van een klasgenoot in een groepschat.

  • Schadelijk: Dit kan de gevoelens van de klasgenoot kwetsen en heeft vaak een negatieve impact op de sfeer in de klas.

Situatie 6: Een groepje vrienden bespreekt de slechte cijfers van een klasgenoot.

  • Twijfelachtig: Dit kan afhankelijk zijn van de toon van het gesprek. Het kan onschuldig zijn als het informatief bedoeld is, maar schadelijk als het bedoeld is om te spotten.

Situatie 7: Een leerling deelt een gênante foto van een klasgenoot zonder toestemming op sociale media.

  • Schadelijk: Dit kan zeer schadelijk zijn en wordt vaak als cyberpesten beschouwd.

Situatie 8: Twee leerlingen roddelen over een ruzie die plaatsvond tijdens een schoolfeest.

  • Twijfelachtig: Dit kan onschuldig zijn als het bedoeld is om te helpen, maar schadelijk als het bedoeld is om de ruzie aan te wakkeren.

Situatie 9: Een leerling maakt een beledigende opmerking over de seksuele geaardheid van een klasgenoot.

  • Schadelijk: Dit kan zeer kwetsend zijn en heeft vaak een negatieve impact op de persoon en de sfeer in de klas.

Situatie 10: Een groepje leerlingen verzint bijnamen voor een klasgenoot die ze niet mogen.

  • Schadelijk: Dit is schadelijk omdat het pesten en buitensluiten bevordert.