Het was Jennifer's eerste jaar als basisschoolleerkracht na haar afstuderen aan de PABO, en zij kreeg de verantwoordelijkheid voor wat berucht bekend stond als "de moeilijkste groep" van de school. Ze voelde zich zowel vereerd als lichtelijk beangstigd. Vanaf de eerste dag voelde ze de voelbare spanning en chaos die de klas in hun greep hielden. Ondanks haar inspanningen—het veranderen van zitplaatsen, het invoeren van een beloningssysteem en zelfs het nemen van strenge disciplinaire maatregelen—leek niets te werken. Het pesten was meedogenloos en de leerlingen waren storend.
Patricia schetste vervolgens enkele eenvoudige maar zeer effectieve strategieën
- Nieuwe groepsafspraken maken
- Tip! 5 tips voor duidelijke klasregels met effect
Tip! Bekijk de Inspiratiebundel ‘Het verpeste kamp' van Kies Kleur tegen Pesten. Pesten stop je niet alleen maar in groep! En dat kan je op twee manieren doen. De ene noemt men de ‘niet-confronterende’ aanpak en de andere de ‘confronterende’ aanpak.
- Positief gedrag belichten Als een leerling iets goeds doet, maak er dan een punt van om dat te erkennen. Dit versterkt goed gedrag.
- Peer monitoring implementeren - 'klasleider' en 'feedbackdoos'
- Feedbackdoos, wat is dit?
- Feedbackdoos uitkomsten in max 5 min bespreken
- Klasleider, wat doet een klasleider wel en wat doet een klasleider niet? Wijs roulerende 'klasleiders' aan voor één week
- Neutrale zones
Creëer ruimtes waar leerlingen naartoe kunnen gaan als ze zich overweldigd voelen. Het is een ruimte zonder oordeel.
- Frequente communicatie met ouders en opvoeders
Ouders en opvoeders zijn cruciaal in gedragsverandering. Ze op de hoogte houden zorgt voor een veelzijdige aanpak
- Anti-peststrategieën voor docenten
- Do's en dont's bij pesten voor docenten
- Wat te zeggen tegen een pestkop: 31 aanbevelingen van experts
Tip! Neem ook een kijkje in het Kenniscentrum Pesten waar voor Scholen alle informatie over pesten en online pesten per functionaris wordt verzameld.
► Kenniscentrum Pesten op School → Per functionaris
Geïnspireerd keerde Jennifer terug naar haar klas en begon Patricia’s adviezen te implementeren. Ze merkte de verandering binnen de eerste week. De dagelijkse check-ins openden een nieuwe communicatielijn. De leerlingen voelden zich gehoord, wat maakte dat ze meer respect hadden voor haar en voor elkaar. De 'klasseregels', die ze zelf hadden geholpen formuleren, werden nu meer serieus genomen. De 'klasleiders' namen hun rollen serieus, en de neutrale zones werden ruimtes voor toevlucht en zelfreflectie.