Wat betekent gehackt zijn?
Hacken is het digitale equivalent van inbreken. Het kan plaatsvinden op je computer, websites en zelfs je e-mail- of social media-accounts. Eenmaal binnen kunnen hackers deze voor allerlei doeleinden gebruiken, variërend van het versturen van spam tot financiële fraude.
Risico's
Wanneer je gehackt bent, kan dit ernstige gevolgen hebben. Je kan bijvoorbeeld het doelwit worden van oplichting, waarbij de hacker anderen in jouw naam om geld vraagt. Er kunnen zelfs pogingen worden gedaan om betalingen of inkomen om te leiden naar rekeningen van criminelen.
Symptomen van hacking
Onverklaarbare aankopen op jouw naam en rekening
Berichten die uit jouw naam worden verstuurd
Een plotselinge daling in de prestaties van je computer
Wat te doen?
- Verander je wachtwoord
Als je nog steeds toegang hebt tot je account, verander dan onmiddellijk je wachtwoord. Overweeg het gebruik van een wachtwoordmanager voor sterke en unieke wachtwoorden.
- Controleer je instellingen
Kijk of je mail automatisch wordt doorgestuurd of dat er andere verdachte instellingen zijn aangepast in je accounts. Informeer betrokken partijen
Als inloggen niet meer mogelijk is, informeer dan iedereen die mogelijk getroffen kan zijn, zoals je e-mailcontacten of webwinkels waar je accounts hebt.Neem contact op met je provider
Gebruik de helpfunctie van je e-mailservice of neem contact op met je internetprovider.Scan je computer
Voer een volledige scan uit op je computer om te kijken of er virussen, malware of keyloggers aanwezig zijn.
Gaat het om fraude?
Als je vermoedt dat het om fraude gaat meldt dit dan bij de FraudeHelpdesk.nl.
Fraudehelpdesk is de nationale helpdesk voor vragen en meldingen over fraude.
- Wij zijn telefonisch bereikbaar via 088-786 7372, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 09:00-12:00 en van 13:00-15:00 uur.
- Op woensdag zijn wij ’s middags bereikbaar van 13:00-15:00 uur.
- Op nationale vrije dagen zijn wij gesloten. Let op: ook de vrijdag na Hemelvaartsdag zijn wij gesloten.