Deze organisaties kunnen je informatie en advies geven en je helpen om te onderzoeken welke opties er (nog) zijn.
LAKS
Ben jij ontevreden over je situatie op school? Of vind je dat jouw school je oneerlijk heeft behandeld? Dan zou je een klacht kunnen indienen! Logisch dat je niet meteen weet hoe je dit het beste kunt aanpakken. We leggen je graag uit welke stappen je kunt ondernemen.
College voor de Rechten van de Mens
Het College voor de Rechten van de Mens is het mensenrechteninstituut van Nederland. Het College helpt bij het beschermen van mensenrechten. Ook als je wordt gediscrimineerd, helpt het College je en oordeelt onafhankelijk over discriminatieklachten.
Inspectie van het Onderwijs
Onze missie is 'Effectief toezicht voor beter onderwijs'. Veiligheid speelt in ons toezicht een belangrijke rol, want als je je niet veilig voelt op school, kun je niet leren. Ouders, leerlingen en leerkrachten met vragen of zorgen kunnen bij 2 van onze meldpunten terecht:
Klantcontact
Aan het team Klantcontact kun je vragen stellen over het onderwijs. Ook kun je het melden als er problemen zijn op een school. De inspecteur kan deze informatie gebruiken om te kijken of het onderwijs op een school wel goed is en het er veilig is. De inspectie kan individuele problemen niet oplossen.
Je kunt Klantcontact bellen op telefoonnummer 088 6696060.
Je kunt ook het contactformulier op onze website invullen.
De vertrouwensinspecteurs
Je kunt de vertrouwensinspecteurs bellen als je een melding wil doen over psychisch en/of fysiek geweld, seksuele intimidatie, seksueel misbruik, radicalisering of discriminatie. De vertrouwensinspecteur luistert en geeft informatie. Ook kan de vertrouwensinspecteur je adviseren over het indienen van een klacht bij het schoolbestuur of over het doen van aangifte bij de politie.
Je kunt de vertrouwensinspecteurs bellen op 0900 1113111
Weet je niet waar je terecht kunt?
Weet je niet waar je terecht kunt? Dan helpen we je graag op weg via onze helpdesk. Bij onze helpdesk kun je vragen stellen over bij welke organisatie je kunt zijn voor advies en informatie in jouw situatie. Wij verwijzen je dan door naar het juiste meld- of informatiepunt.
030–40 10 250
Telefonisch contact met de helpdeskDe helpdesk is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.30 - 12.30 uur en van 13.00 - 16.00 uur
Daarnaast kun je voor vragen mailen naar contact@jouwveiligeschool.nl
- Wil je een klacht indienen?
Bron Rijksoverheid
Website Jouw Veilige School
Ministerie Onderwijs, Cultuur en Welzijn