Kenniscentrum Online Pesten | Cyberpesten | Stop Pesten Nu

084-0035994

Foutmelding

You may not view this site from your current location.

Kenniscentrum Online Pesten (Cyberpesten)

Cyberpesten, Digitaal pesten = Online Pesten, is een vorm van pesten waarbij het slachtoffer gekwetst wordt via nieuwe (social) media en apps. 'Online Pesten is niet altijd zichtbaar'Pesten betekent het systematisch misbruiken van je persoonlijke macht en/of kracht om anderen die zich niet of moeilijk kunnen verweren pijn te doen, te intimideren of bang te maken met de bedoeling er zelf beter van te worden'. 

Bij Online Pesten krijgt dit pestgedrag een andere vorm, maar met hetzelfde doel als offline pesten. 

Het grootste verschil met offline pesten is dat online pesten, 7 dagen per week, 24 uur per dag door gaat waardoor slachtoffers het gevoel krijgen nergens veilig te zijn. Online Pesten is niet altijd zichtbaar (kan ook makkelijker anoniem), het betreft vaak het zwart maken of afkraken van iemand door kwetsende opmerkingen, chanteren met foto's en video's. Daarnaast kan het zijn dat een hele groep, één persoon met opzet negeren, beledigende mail sturen, haatreacties plaatsen, nepprofiel aanmaken. Maar ook komt steeds meer namingcancel cultuurdoxingshamingexposensextingshame sexting en sextortion voor. Op elk online platform waar men contact met andere mensen heeft kan Online Pesten plaatsvinden. Kijk tip ► Bekijk deze korte film

“Kinderen en jongeren die zowel online als offline gepest worden, voelen zich vaak nog slechter. Ze gaan nog meer twijfelen aan zichzelf en voelen zich schuldig en beschaamd. Daarom durven ze niet snel te vertellen wat er aan de hand is. Toon daar als volwassene begrip voor, zodat ze er in de toekomst sneller over zullen praten.” - Gie Deboutte Vlaams netwerk ‘Kies Kleur Tegen Pesten’. 

Lees tip ► Waarom is het belangrijk om als upstander in actie te komen bij Online Pesten

Korte uitlegvideo over Online Pesten ~ 'Cyberpesten is niet normaal!' ~ Vraag het de Politie

Hoofddoel Kenniscentrum Online Pesten

Kenniscentrum Online Pesten | Stop Pesten Nu

Het ontwikkelen, samenbrengen en delen van kennis over pesten en online pesten (nationaal & internationaal) van 0-100 jaar voor een sociaal veilige omgeving voor ieder mens.

Een veilige omgeving leidt tot een beter leer-, werk- en sportklimaat en biedt weinig tot geen ruimte voor ongewenst gedrag. Wij spreken van een sociaal veilige omgeving als de sociale, psychische en fysieke veiligheid niet door handelingen van anderen wordt aangetast.  

Wij bieden niet alleen tips & adviezen tegen pesten en online pesten maar ook informatie, zoals: Beleidsinstrumenten, Factsheets, Wegwijzers, Cijfers & Feiten, Richtlijnen, Wet- en regelgevingen, Handreikingen, Protocollen, Wetenschappelijke Onderzoeken en Lesmaterialen.

Subdoel Kenniscentrum Online Pesten

Zoveel mogelijk mensen voorzien van juiste, tijdige, heldere en relevante inzichten, tips, tools & adviezen om pesten zelf  aan te pakken (in de eigen omgeving) om te komen tot een sociaal veilige werk-, leer- en sportomgeving. 

Algemene informatie over Online Pesten - CyberpestenTip

Advies voor slachtoffers | Afspraken maken gedrag online | Blokkeren online haters Campagne reageer Lief or Leave Chattaal | Cybercrime | Definitie Online Pesten | EMOJI betekenissen | Feiten & Cijfers | Gevolgen en Profielen Pesters, Omstanders & Slachtoffers | Hoe kunnen de media cyberpesten (online pesten) voorkomen | Ik word gepest Manieren & Voorbeelden Online Pesten | Nettiquette: hoe hoor je je te gedragen op social media | Online haat | Onlne Pesten niet altijd zichtbaar (video) | Online Shaming | Redenen pester om online te pesten (cyberpesten) | Rollen | Social media | Soorten Online Pesten Tips tegen Pesten  | Verschillen online & offline pesten | Voorkomen is beter dan genezen | Waarom beginnen jongeren met online pesten | Wat doe je als je online gepest wordt | Wist je dit over online pestkoppen  

Online Pesten is niet altijd zichtbaar, zie korte animatievideo (1 minuut)

Voorbeelden online pesten (cyberpesten)

Uit onderzoek blijkt dat slachtoffers de ervaring pijnlijker vinden wanneer er een groot publiek bij betrokken is. Ook de vorm van de boodschap kan de impact bepalen: voor jongeren zijn foto’s en filmpjes vaak kwetsender dan gemene uitspraken. Hieronder vind je een aantal voorbeelden: Alle onderstaande voorbeelden kunnen in verschillende vormen voorkomen, op TikTok, SnapChat, Instagram, YouTube en meer. Maar ook dingen zoals online haat, sexting, sextortion, grooming en slut shaming vallen hieronder. reageer lief or leave

 

Als het geen cyberpesten (online pesten) is dan is het mogelijk cybercrime. 

Wat is cybercriminaliteit?

De angst online wordt vooral veroorzaakt doordat deze vorm van criminaliteit ‘gewoon’ op de eigen smartphone of computer binnenkomt en niet altijd direct te herkennen is. Zo heeft tweederde van alle Nederlanders wel eens te maken gehad met phishingmails, whatsappfraude of nepsms'jes van banken. Soms wordt een phishing-poging herkend, maar heel veel mensen worden toch slachtoffer, met soms duizenden euro’s schade. Dit is niet verwonderlijk, cybercrime neemt steeds professionelere vormen aan. Waar phishingmails vroeger nog te herkennen waren aan bijvoorbeeld spelfouten, zijn ze inmiddels haast niet meer van echt te onderscheiden. 

Dagelijks ontvangen veel mensen nepmails, nepverzoeken, en links naar nepwebsites. Waar traditionele vormen van criminaliteit afnemen, laat cybercriminaliteit de afgelopen jaren juist een stijging zien en kan één klik op de knop duizenden slachtoffers tot gevolg hebben. 

Dat geldt ook voor de vormen van cybercriminaliteit waarbij computers het doelwit zijn: Ddos-aanvallen waarbij organisaties en bedrijven worden platgelegd, ransomware waardoor organisaties en bedrijven niet meer bij hun eigen gegevens kunnen. Criminelen dreigen dat alleen als er betaald wordt, de gebruiker  weer toegang tot de eigen gegevens krijgt. Om nog maar te zwijgen over CEO-fraude of factuurfraude, waarbij bedrijven soms miljoenen betalen aan een crimineel die zich bijvoorbeeld voordoet als leverancier. 

Door ‘the internet of things’, waarbij zelfs de stofzuiger via de mobiele telefoon wordt aangestuurd, zijn er thuis en op het werk steeds meer potentiële kwetsbaarheden te vinden. 

Goede beveiliging van digitale systemen is belangrijk om cybercriminaliteit te voorkomen. Zo helpt het om beschikbare updates direct te installeren, gebruik te maken van sterke wachtwoorden en bij twijfel een e-mail of link niet te openen. Lees verder >> Cybercrime

Doe altijd aangifte

Hoe meer politie en OM weten van cybercriminaliteit, hoe meer kans er is de daders te pakken. Aangifte doen is daarom altijd belangrijk. Via de website van de politie kunt u aangifte doen. Daar en bijvoorbeeld via fraudehelpdesk.nl en veiliginternetten.nlvindt u adviezen hoe oplichting via smartphone of computer is te voorkomen.

 

tipJan JoostIk word gepest, bij wie kan ik terecht ...

Soms is het gewoon lekker om eerst te praten met iemand die je niet kent. Gewoon met mensen
die de tijd hebben om naar jou te luisteren en mee te denken voor een oplossing. 

Je hoeft je nooit te schamen! 
Ook niet als het niet lekker gaat, of als je niet weet hoe je het pesten kan stoppen.

Stichting Stop Pesten Nu heeft niet de mogelijkheid om iedereen individueel hulp te bieden. Wij vinden het wel belangrijk, dat jij over jouw (hulp)vraag met iemand kan praten om te kijken wat jij het beste kan doen. Om deze reden houden wij bij, bij welke organisaties jij terecht kunt!

Lees ook ► Ik word gepest, wat kan ik doen?

 

Bekijk onderstaande video 'Praten over pesten is super moeilijk! Dit is waarom ...'

 

Overzicht van organisaties waar jij terecht kan voor Hulp of Advies?

Bel, chat of mail met deze organisaties voor hulp of advies bij pesten of online pesten

hand met hart

Bij al deze organisaties zitten getrainde mensen om met jou mee te denken over een oplossing! Als je met deze organisaties belt of chat, stellen ze je altijd een paar vragen. Op deze manier proberen zij jou zó te helpen, dat je zelf met een oplossing kan komen òf dat zij jou daarover kunnen adviseren.

Het kunnen uiten van de dingen die je meemaakt, of over hoe je je voelt kan zorgen voor een opluchting.

Ook kan een gesprek (chatten, bellen of mailen) met deze organisaties ervoor zorgen dat je: Je weet wat je zelf kan zeggen of doen aan de situatie of Hoe je in gesprek kan gaan met je school, werkgever of sportvereniging over het pesten of ......

 ► Pesten - Hulp of advies nodig? Chat, bel of mail met deze organisaties

 ► Online Pesten - Hulp of advies nodig? Chat, bel of mail met deze organisaties