Uit nieuw onderzoek van het Anti-Bullying Centre van de Dublin City University is gebleken dat meer dan een derde van de leraren en het senior management het doelwit is geweest van pesten, in ieder geval zo nu en dan, door andere leraren en personeelsleden, met uitsluiting en genegeerd worden. meest voorkomende ervaringen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de deelnemers af en toe getuige was van collega's die werden gepest door andere personeelsleden, waarbij het onderwijs werd benadrukt als een van de sectoren met de hoogste niveaus van pesten op het werk.
In het onderzoek onder 630 leerkrachten en senior managementteams in zowel lagere als middelbare scholen in heel Ierland, kijkt het onderzoek naar de ervaringen van doelwitten, omstanders en daders van pesten op het werk. Het onderzoekt ook de rol van empathie in de ervaringen van leraren en schoolleiders.
Het meest voorkomende pestgedrag dat op scholen plaatsvindt, is dat personeelsleden worden genegeerd, buitengesloten of vijandig worden gereageerd wanneer ze collega's op het werk benaderen, waarbij 33% van de respondenten aangeeft dit laatste 'nu en dan' te hebben meegemaakt. Andere gerapporteerde gedragingen zijn het achterhouden van informatie die van invloed is op de prestaties van mensen, aanhoudende kritiek op het werk van mensen en het verspreiden van roddels en geruchten.
Een doelwit zijn en getuige zijn van pesten kwamen vaker voor op post-primaire scholen dan op basisscholen, en leerkrachten waren vaker getuige van pesten dan leden van senior managementteams.
Uit het onderzoek bleek ook dat respondenten met meer empathie minder geneigd waren anderen te pesten en empathietraining werd benadrukt als een potentieel effectieve strategie om schoolpersoneel te helpen pesten op het werk te herkennen en te voorkomen.
Sprekend over het belang van dit onderzoek, zei hoofdauteur dr. Angela Mazzone, postdoctoraal onderzoeker bij het anti-pestcentrum van DCU :
“Pesten op het werk onder schoolpersoneel heeft een negatieve invloed op de geestelijke gezondheid van het slachtoffer. Het kan ook het schoolklimaat beïnvloeden en een negatief effect hebben op het lesgeven terwijl het een belemmering vormt voor het leren van leerlingen.
Het is voor ons uiterst belangrijk om pesten op het werk binnen de onderwijssector te onderzoeken, zodat we adequate preventie- en interventiestrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren.
Sprekend over hoe empathie een rol zou kunnen spelen bij het aanpakken van het probleem op scholen, voegde dr. Mazzone toe: “We denken dat empathietraining voor schoolpersoneel schoolpersoneel kan helpen pesten op het werk te herkennen en te voorkomen. Dit type training kan ook helpen bij het creëren van betere relaties tussen schoolpersoneel.”
Belangrijkste bevindingen
- Een derde ervoer ten minste zo nu en dan ander gedrag van slachtofferschap van pesten
- Gemiddeld meldde 6% van de respondenten wekelijks of dagelijks pesten op het werk
- Bijna de helft van de deelnemers meldde af en toe getuige te zijn geweest van pesten door collega's, waarbij 12% aangaf wekelijks of dagelijks getuige te zijn geweest van pesten
- 0,5% gaf toe wekelijks of dagelijks pesten op het werk te plegen
- Genegeerd en uitgesloten worden was een van de meest voorkomende ervaringen met slachtofferschap, waarbij 37% meldde dat dit "nu en dan" gebeurde
- Geviseerd worden en getuige zijn van pesten kwamen vaker voor op post-basisscholen
- 33% gaf aan geconfronteerd te worden met een vijandige reactie bij het benaderen van anderen op het werk "zo nu en dan"
- Ongeveer 40% meldde dat iemand "zo nu en dan" informatie achterhield die hun prestaties beïnvloedde
- 35% meldde dat er 'nu en dan' roddels en geruchten over hen werden verspreid
Kenniscentrum Pesten per doelgroep
Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.
Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:
► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Schooldirectie & MT / Anti-pest coördinator / Leerkracht / Mentor / Ouderraad & MR
- Leerlingen & opvoeders: Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Bestuurders / Coaches, Trainers & Begeleiders / (Top)Sporters & Scheidsrechters
- Jonge leden & ouders Kinderen & Jongeren (Leerlingen) / Ouders & Opvoeders
► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het Werk
- Of navigeer direct naar de informatie per functionaris: Directie en bestuurders / HRM / MT en Leidinggevenden / Medewerkers / Ondernemersraden / Vertrouwenspersonen
► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra
Breng snel een bezoekje aan ...
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Ik word gepest, wat kan ik doen