De leerkracht maakt tweetallen en zorgt ervoor dat kinderen die geen vrienden zijn, aan elkaar gekoppeld worden. Elk tweetal krijgt een blaadje en een pen. Als de leerkracht het startsein geeft, gaan de tweetallen zoveel mogelijk gemeenschappelijke kenmerken opschrijven. Ze overleggen hierbij fluisterend, zodat ze niet afgeluisterd kunnen worden. Wie maakt de langste lijst?
Overeenkomsten kunnen bijvoorbeeld zijn:
We houden allebei van de zomer, we zijn allebei slecht in topo, we hebben allebei een zus, we lusten allebei geen spruitjes, we zijn allebei in december jarig, we hebben allebei een 7 in ons huisnummer etc.
Het is leuk als de kinderen originele overeenkomsten ontdekken.
Achterliggende gedachte is dat kinderen die elkaar normaal gesproken niet liggen, nu ontdekken dat ze best overeenkomsten hebben. De leerkracht bepaalt wanneer de tijd om is en laat alle koppels om beurten hun lijst oplezen. Het is leuk om het koppel met de langste lijst een klein prijsje te geven. Hiervoor zijn leuke voorwerpen te koop bij bijv. Action voor weinig geld, denk aan kleine notitieboekjes, gummetjes, potloden, schriften, stickers etc.