Zie de aflevering behorende bij dit lesplan.
Opdrachten (download opdrachten ppt):
- Geef per persoon op welke rol ze hebben (zie opdrachten ppt) voor afbeeldingen spelers:
- Pester
- Meeloper/aanmoediger
- Verdediger
- Slachtoffer
- Buitenstaander
Bij elke rol worden tips bedacht door de kinderen, voorbeelden zijn:
1. P - Bedenk iets anders om je energie in te steken, praat met iemand die je vertrouwt, verzin iets anders om aandacht mee te krijgen.
2. M -Lach niet mee en doe niet mee met stomme grappen.
3. S - Vraag hulp, blijf uit de buurt van pesters, zorg voor een zelfverzekerde houding.
4. B - Zeg de leerling die gepest wordt eens gedag, maak een praatje, doe aardig tegen hem/haar.
5. A - Vraag de leerling die gepest wordt eens om mee te doen in een groepje. Ga met een groepje naar de pester en zegt dat hij/zij moet stoppen.
6. V - Ga naar de juf of meester of je ouders en vertel over het pesten. Laat de leerling die gepest wordt merken dat hij/zij niet alleen staat.
Bedankt Carolien voor het delen van jouw lessuggesties
Bedenk bij elk woord een voorbeeld van pesten:
Verbaal
Fysiek
Materieel
Relationeel
Digitaal\
Vragen:
- Max vraagt zich af of Rosalie het voor Daan deed of echt voor Tirza? Wat denk jij?
- Fien zegt: Ik ben benieuwd wie haar nieuwe slachtoffer wordt. Denk je dat Rosalie een nieuw 'slachtoffer' zoekt of zal ze niet meer pesten?