Les idee 326: Stellingenspel pesten Bron Katholiek Onderwijs Vlaanderen | Stop Pesten NU

Les idee 326: Stellingenspel pesten Bron Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Met dit stellingenspel kun je met leerlingen praten over pesten.

Doelstelling

Deze oefening werd ontwikkeld om als schoolteam inzicht te krijgen in de ervaringen, meningen, percepties en attitudes van leerlingen over verschillende vormen van pesten. Deze oefening werd dus in de eerste plaats ontwikkeld om te kunnen werken aan kwaliteitsontwikkeling.
Deze oefening werkt enkel in een veilige omgeving. Je kunt ze niet gebruiken om leerlingen te evalueren.

Doelgroep

Dit stellingenspel werd ontwikkeld voor leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs.

Verloop
  • Lees eerst het werkdocument en bekijk de video over gesprekstechnieken voor kinderen en jongeren. of zie video onderaan pagina
  • Zeg een stelling luidop (print eventueel af op groot papier en hang ergens goed zichtbaar op).
  • Laat leerlingen reageren door zichzelf in de ruimte te positioneren. Als ze helemaal links gaan staan, gaan ze akkoord met de stelling. Staan ze rechts, gaan ze niet akkoord met de stelling. Hiertussen kunnen ze variëren.
  • Je kunt kiezen welke stellingen het meest aansluiten bij jouw leerlingen – uiteraard moeten niet alle stellingen aan bod komen.
 
Download de instructie met het Stellingenspel pesten
 

Overzicht van de stellingen:

  1. Pesten is goed, want in de maatschappij moet je hard zijn.
  2. Pesters zijn zelf onzeker.
  3. Meelopers zijn verantwoordelijk wanneer er gepest wordt.
  4. Ouders moeten altijd weten wat hun kinderen op het internet doen. Als je pesten meldt, is dat klikken.
  5. Toekijken is even erg als pesten.
  6. Op het internet zeg je makkelijker dingen die je in het echte leven niet zou zeggen. Sommige leerlingen lokken uit dat ze gepest worden.
  7. Pesters hebben veel vrienden.
  8. Volwassenen pesten elkaar niet meer.
  9. Op elke school wordt er gepest.
  10. Je kunt iemand die gepest wordt niet helpen, want dan word jij ook gepest.
  11. De beste reactie op gepest worden, is niet te reageren.
  12.  Als ik het slachtoffer van pesterijen zou worden, zou ik mijn ouders inlichten.

Bron Katholiek Onderwijs Vlaanderen