Positief roddelen: JA! en...
Maak groepjes van drie. Jullie gaan zo in tweetallen positief roddelen over de derde klasgenoot. Het roddelen kan gaan over de inbreng, houding, of ontwikkeling van je klasgenoot op school. Het roddelen kan ook gaan over het kind als mens, dus bijvoorbeeld eigenschappen of talenten. Zolang het maar positieve roddels zijn!
1. Het eerste kind begint met een positieve roddel. Bijvoorbeeld: “Zij is heel vaak positief.”
De ander vervolgt met een roddel maar begint altijd met: “Ja, en...”
Elke volgende roddel start met: “Ja, en...”
Wanneer er positief over jou wordt geroddeld, probeer je zoveel mogelijk van de positieve roddels te onthouden. Het is belangrijk dat wat er wordt gezegd ook echt wordt gemeend, het is geen toneelstuk.
Eindig klassikaal (in een kring). Iedereen mag twee dingen vertellen die tijdens het positieve roddelen ter sprake zijn gekomen. Dit zijn dus positieve dingen die de ander over je heeft gezegd.
Sluit af met een positieve boodschap: “Woorden zijn krachtig. Je kunt elke dag proberen de woorden te gebruiken die jou of een ander een goed gevoel geven. Hoe vaker je dat probeert, hoe meer het vanzelf gaat en hoe beter het voelt!”
Goeie-grap!
Zo nu en dan komt er ook een hele leuke grap voorbij, waar iedereen aan mee kan doen.
Kennen jullie de TikTok hype: Prima-Marko-Prima? nog? Een leuke grap waar iedereen om kon lachen. We hebben geprobeerd te controleren of Marko deze grap ook kan waarderen, maar hij blijkt niet te bestaan. Het filmpje is gebaseerd op de vader van de maker. Die kan er gelukkig ook om lachen!
Kennen jullie meer positieve grappen die niet ten koste gaan van een ander? Misschien kom je niet meteen op iets. Denk er dan maar eens over na, de volgende keer dat je een grap hoort. Was het een positieve grap, of een grap ten koste van een ander?
Bron KIVA