Welke les wil je doen? In deze klassenquest worden de onderwerpen ‘Hacken’ en ‘Cyberpesten’ besproken. Je kunt zelf kiezen waar je de nadruk op legt. We hebben beide onderwerpen in deze les voor je uitgewerkt. Je kunt deze quest daarom twee keer met jouw klas spelen! De eerste uitwerking gaat over Hacken en de tweede uitwerking gaat is over Cyberpesten. Veel plezier!
Lesduur 45 minuten
Doelgroep Groep 5 t/m 8
Geschikt voor leerlingen tussen de 8 en 12 jaar. Ingestoken op B1 niveau.
Leerdoelen
Cyberpesten Leerlingen leren…
- dat online pesten, net als offline pesten, grote gevolgen kan hebben.
- dat via internet nare berichten ontzettend snel naar veel verschillende mensen kunnen worden verspreid.
- hoe je online rekening kunt houden met elkaar.
- wat ze zelf kunnen doen wanneer ze online gepest worden.
- dat de rol van toeschouwers heel belangrijk is als het gaat om online pesten, en dat je daarin ook een verantwoordelijkheid hebt.
Hacken Leerlingen leren…
- hoe ze kunnen uitleggen wat cybercrime is.
- Dat je als hacker kunt besluiten om je bij de goede of juist de slechte mensen aan te sluiten.
- de parallel/koppeling te leggen tussen online/offline criminaliteit (inbreken in een huis is illegaal, inbreken in een digitale omgeving is ook illegaal).
- welke gevolgen/consequenties cybercrime kan hebben voor henzelf en voor slachtoffers.
- hoe ze hun digitale skills veilig en op een goede manier kunnen trainen.
Benodigdheden
- Digibord,
- Leerkracht account voor HackShield (maak deze hier aan). Begrippen*:
- Trollen: Nepaccounts die worden ingezet om met heel veel accounts tegelijkertijd één iemand te belagen.
- Omstanders: Mensen die getuige zijn van een situatie waarin iemand gepest wordt en er niet aan meedoen, maar ook niet iemand verdedigen.
- White hat hacker: Als ethisch hacker gebruik je je talent voor goede dingen. Je probeert systemen niet te hacken om geld of gegevens te stelen maar je probeert ze te hacken om te laten zien hoe ze de systemen veiliger te kunnen maken.
- Black hat hacker: Een criminele hacker die zijn vaardigheden gebruikt om informatie of geld te stelen.
- Firewall: Een online 'brandmuur' die probeert jouw netwerk en computer virus en spyware vrij te houden.
- Malware: Een samenstelling van 'malicious' en 'software', oftewel kwaadaardige software. Het gaat om een stuk code dat is geschreven met het doel om gegevens, netwerken of hosts te stelen, beschadigen of verstoren.
- Virus scanner: Een programma dat de computer controleert op aanwezigheid van virussen.
- Server: Computer die diensten verleent aan andere computers, zoals berichten versturen, iets opzoeken of gegevens opslaat.
Algemeen
In deze klassenquest komen de leerlingen erachter wat hacken is, wat de gevolgen kunnen zijn van cyberpesten en welke keuzes je kunt maken. Sanne gaat op oorlogspad, want ze wordt gepest, en zet daarvoor hacken in. Ze komt er samen met de klas achter dat dit niet de beste manier is om pesten tegen te gaan, maar dat ze haar vaardigheden als hacker op een goede manier zou kunnen gebruiken.
Handig om te weten
- Neem zelf een kijkje op de website van HackShield, zodat je kunt zien hoe HackShield en de klassenquest eruit zien.
- Dit kost ongeveer een half uur.
- Vergeet niet dat je een leerkracht account nodig hebt om dit met de klas te spelen. Die kun je hier aanmaken. De legenda van belangrijke knoppen in de game, vind je in bijlage 3.
Download de lesbrief Hacken en Cyberpesten van HackShield