Geef alle kinderen de opdracht om drie dingen op te schrijven die ze belangrijk vinden. Het moet gaan over:
Hoe we met elkaar omgaan in de klas;
Hoe we met elkaar werken en leren in de klas;
Wat we doen als het een keer mis gaat.
Nadat iedereen dit voor zichzelf heeft opgeschreven, maak je twee kringen. De helft van de kinderen staat met hun gezicht naar buiten, de andere helft van de kinderen staan met hun gezicht naar binnen (binnen- en buitenkring). De kinderen staan nu in tweetallen tegenover elkaar.
Je krijgt nu 1-2 minuten de tijd om de drie dingen die je hebt opgeschreven te vertellen aan elkaar. Je mag elkaar één vraag stellen als je iets niet goed begrijpt of er meer over wil weten. Luister goed, want zo meteen moet je vertellen wat de ander tegen je heeft gezegd.
Geef een eindsignaal na twee minuten. De kinderen in de buitenkring schuiven één plek door naar rechts. Draai een aantal rondes door. De afsluiting doe je gezamenlijk.
Welke dingen die je hebt gehoord, waren nieuw voor je (omdat je er zelf nog niet over had nagedacht)?
Welke dingen vond je belangrijk?
Welke heb je het meest gehoord?
Aan tafel! Afspraken maken
Vertel waarom jij het belangrijk vindt om samen afspraken in de klas te maken. Geef voorbeelden van de dingen die jij waardevol of belangrijk vindt in een klas en waarom. De kinderen gaan samen aan tafel en bespreken doormiddel van de placemat-methode wat zij goede afspraken vinden voor in de klas.
Ik vind het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt en dat iedereen zichzelf kan zijn. (...) Daarom wil ik graag dat jullie nadenken over wat je belangrijk vindt in de groep en daar afspraken bij bedenkt.
Denk maar eens aan de volgende vragen:
Wat vind jij een fijne groep?
Hoe wil je dat wij met elkaar omgaan?
Hoe wil je in de klas (en daarbuiten) het liefste leren/werken?
Wat doen we als er iets niet fijn is/mis gaat?
Wat doen we als er gepest wordt?
Hoe wil je dat jij en klasgenoten zich voelen in de klas?
Maak groepjes van vier en geef elk groepje een placemat op A3 formaat (zie bijlage). Schrijf eerst je eigen ideeën in het lege vak voor je. Heb je er veel, maak dan een top 3.
Maak van je ideeën positieve afspraken. Begin je afspraak bijvoorbeeld met: In onze klas...
De groepjes gaan vervolgens in gesprek over de dingen die ze hebben opgeschreven.
Iedereen krijgt één minuut om zijn/haar afspraken voor te lezen en uit te leggen. Ben je het eens met de afspraak en heb je dit zelf nog niet? Schrijf het dan op in je eigen vak. Hebben jullie veel overeenkomsten?
Als iedereen is geweest kiezen de kinderen een gezamenlijke top drie van belangrijkste afspraken. Deze komen in het middelste vak. Gebruik wat de groepjes hebben opgeschreven als uitgangspunten om samen klassenafspraken te maken.