Les idee spelenderwijs internaliseren bij Prentenboek Grapje groep 3 tm 5 | Stop Pesten NU

084-8340086

Les idee spelenderwijs internaliseren bij Prentenboek Grapje groep 3 tm 5

Lees telkens een fragment voor uit het prentenboek. Na het eind van het fragment mogen kinderen die dat willen in vrij spel laten zien hoe het verdergaat.

Tip 1: laat ook meerdere kinderen tegelijk vertellen/spelen hoe het verhaal verdergaat.

Tip 2: maak een keuze uit de fragmenten hieronder.

Verhaalfragmenten

 

  • TIP! zie nog voorbeeld fragmenten 6 t/m 13 in de handleiding, pagina 5 en 6

 

Een andere afloop

Laat de kinderen een andere afloop verzinnen bij de volgende scènes:

  1. Vandaag is de eerste schooldag van Ziva. Ziva is een zebra, maar een zoals je nog nooit gezien hebt. Een zebra zonder strepen.

    ‘Goedemorgen iedereen,’ zegt meester Brombeer. ‘Jullie hebben een nieuwe klasgenoot. Dat is natuurlijk heel spannend, maar met een beetje hulp van jullie wordt dit vast een fijne eerste schooldag.’

    Ziva stapt naar voren en stelt zich vrolijk voor. ‘Hoi, ik ben...’
     
  2. Als de bel voor de pauze klinkt, stormen de dieren het schoolplein op. Ziva slingert trots de nieuwe rugzak in een hoek. ‘Mag ik meespelen?’ vraagt Ziva.
     
  3. Ziva blijft pogingen doen om erbij te horen. ‘Ja! Ik heb het. Dit plan móet wel werken!’ lacht Ziva.
    Vlak voor schooltijd gaat Ziva nog snel even langs bij de winkel in het dorp, op zoek naar de mooiste strepen. Een zwart-wit gestreept T-shirt, een bijpassende broek, muts op en frisse, zwart-witte sneakers.

    Zivra bekijkt zichzelf tevreden in de spiegel. ‘Met deze outfit heb ik sowieso een streepje voor.’
    Met een grote glimlach draaft Ziva naar school. 

 

Voor het prentenboek en meer lesmaterialen, kijk hier Prentenboek ‘Grapje!’ Roxeanne Hazes + uitgebreid lespakket groep 1 t/m 4