Les materiaal 409 Lesplan-booster: welke boodschap sturen films over pesten? | Stop Pesten NU

Les materiaal 409 Lesplan-booster: welke boodschap sturen films over pesten?

Zolang er films over kinderen en tieners bestaan, wordt pesten op het scherm afgebeeld. Ondanks de overvloed aan films met scènes van pesten, is het relatief zeldzaam dat een film laat zien hoe, of zelfs of, een geval van pesten wordt opgelost. Ook zeldzaam zijn afbeeldingen van positieve acties, van de kant van leeftijdsgenoten of volwassenen, die dienen om het doelwit van pesten te ondersteunen. Filmmakers zijn zeker niet verantwoordelijk voor het bedenken van praktische oplossingen voor het probleem van pesten binnen de context van hun verhalen. Het zijn tenslotte entertainers met als hoofddoel het creëren van een boeiend drama. Dat laat het kijkerspubliek, waarvan docenten en studenten een aanzienlijk deel uitmaken, echter nadenken over de boodschap die deze scènes uitzenden, samen met de mogelijke impact van die berichten. Wanneer jonge mensen de berichten onderzoeken die door films worden gecommuniceerd, verwerven ze de mediageletterdheid die ze nodig hebben om bedachtzame mediaconsumenten te worden. Films zijn ook een boeiende manier om een ​​klasdiscussie te openen over de vraag of pesten op het scherm de realiteit weerspiegelt of het soort acties van omstanders en volwassenen versterkt die daadwerkelijk helpen pesten te stoppen.

(Nederlandse vertaling - Google translate)

Leeftijd: 4-12

Leerdoelen van studenten

Studenten zullen verschillende films bekijken die pesterijen weergeven en bespreken of (en hoe) de personages het probleem hebben aangepakt. Ze zullen mogelijke alternatieve acties genereren van de kant van het doelwit van pesten, maar ook van volwassenen en leeftijdsgenoten. Studenten zullen ook leren over de acties van omstanders die het meest nuttig zijn als doelwitten van pesten.

Voorbereiding

1. Kies een film of films waarop u wilt scherpstellen. Suggesties voor films met een PG-classificatie zijn A Christmas Story, Wreck-It Ralph, Napoleon Dynamite en ParaNorman; plot samenvattingen van deze films verschijnen hieronder.

Bekijk een film in zijn geheel voordat deze in de klas wordt vertoond en/of besproken. Hierdoor kun je de kijk van de film op pesten volledig begrijpen, inhoud screenen op geschiktheid, relevante scènes selecteren en de tijdstippen tijdens de film lokaliseren waarop deze scènes verschijnen. Plan van tevoren de hoeveelheid lestijd die u kunt besteden aan het vertonen van clips, en selecteer/time die clips dienovereenkomstig.

Als je geen toegang hebt tot de volledige film of ervoor kiest om deze niet in de klas te laten zien, kun je de samenvattingen hieronder gebruiken, eventueel aanvullen met fragmenten die online zijn gevonden (probeer op internet te zoeken naar "[naam van film] pestscènes").

Vervolg het bekijken van clips met een klassikale discussie op basis van de onderstaande discussievragen. Om tijd te besparen, kunt u de leerlingen de huiswerkopdracht geven om de hele film te bekijken en de vragen te beantwoorden, en vervolgens voorbereid naar de klas te komen om hun antwoorden te bespreken.

2. Krijg grip op de "juiste boodschap" om kinderen te geven over hoe ze pesten kunnen stoppen.

Overweeg eerst hoe pestsituaties meestal worden opgelost in de context van een film.

Pesten wordt vaak opgelost als gevolg van:

Het doelwit vecht terug met geweld; of
Het doelwit gebruikt een magisch vermogen om acceptatie te winnen.
Maar hoe goed komen deze scenario's overeen met het echte leven? Zijn de scenario's haalbaar en werken ze echt om pesten te beëindigen?

In het onderzoek uit 2010 waarnaar wordt verwezen in het EducationWorld-artikel Vraag gepeste kinderen wat hen helpt, onthulde onderzoeker Stan Davis de rapporten van studenten dat 'terugvechten' pesten de helft van de tijd erger maakte en in 20% van de gevallen geen verandering tot gevolg had (dus vechten terug was in 70% van de gevallen niet nuttig).

Davis merkte ook op dat sommige van de meest voorkomende door volwassenen aanbevolen acties voor leerlingen die het doelwit zijn van pesten - doen alsof je er geen last van hebt en de agressor zeggen dat hij moet stoppen - door kinderen eigenlijk werden ervaren als enkele van de minst effectieve strategieën. In het bijzonder meldde slechts 12% van de jonge mensen dat "doen alsof ik er geen last van had" de dingen beter maakte, en slechts 14% van de kinderen meldde dat "de pestkop zeggen dat hij moest stoppen" de dingen beter maakte.

Daarentegen zeiden meer dan twee keer zoveel jonge mensen dat het vertellen aan een vriend (32%) of het vertellen aan een volwassene op school (34%) dingen beter maakte.

Bovendien, hoewel velen hebben gepleit voor omstanders (kinderen die getuige zijn van gemeen gedrag) om de persoon die het heeft gedaan te confronteren, zeiden doelwitten van pesten dat ze er de voorkeur aan gaven dat iemand:

Loop met ze mee of ga bij ze zitten;
Bel ze thuis; of
Help ze het aan een volwassene te vertellen.
Dus het soort peerondersteuning dat doelen het nuttigst vonden, was niet noodzakelijk gericht op leeftijdsgenoten die met de pestkop omgingen, maar meer op leeftijdsgenoten:

Communiceren naar het doelwit dat hij/zij niet alleen was; en
Hem/haar helpen zich verbonden en gewaardeerd te voelen in de school.
Wat betreft het melden van pesten aan volwassenen, meldden doelen dat het het meest nuttig was wanneer volwassenen:

Nam het probleem serieus;
Verantwoordelijkheid genomen voor het oplossen van het probleem; en
Benadrukt het feit dat het pesten niet de schuld van het doelwit was.
Noteer tijdens het bekijken van de door u gekozen film of films of het doelwit van pesten iemand over het probleem heeft verteld en/of hulp heeft gekregen van iemand, of dat hij/zij het probleem alleen moest oplossen. Let ook op de aan- of afwezigheid van Davis' door onderzoek geïdentificeerde behulpzame handelingen van omstanders of volwassenen, aangezien hier later in de discussievragen naar wordt verwezen.

3. Bekijk samenvattingen van films die pesten uitbeelden. De volgende films zijn goede voorbeelden van Hollywood's kijk op de kwestie:


Een kerstverhaal (1981-rated PG)

Deze film, die elk jaar in december wordt uitgezonden, vertelt het verhaal van de pogingen van een negenjarige jongen genaamd Ralphie om een ​​Red Ryder BB-pistool te kopen voor Kerstmis. Een subplot dat bijna de hele film doorgaat, betreft een pestkop genaamd Scott Farkus. Farkus pest Ralphie en zijn vrienden routinematig, waarbij hij vaak hun armen achter hun rug draait en hen dwingt om "oom" te huilen. Naarmate de film vordert, zie je Farkus studenten verwonden voor hun basisschool en ze achtervolgen door de straten.

Op het hoogtepunt van deze verhaallijn slaat Farkus Ralphie in het gezicht met een sneeuwbal. Toen hij zag dat Raphie hierdoor moest huilen, bespotte Farkus hem en eiste: "Huil voor mij, schat! Schreeuw!" Woedend door de bijna constante kwelling en het schijnbaar eindeloze spotten, valt Ralphie op Farkus en pakt hem tegen de grond. Terwijl een groep klasgenoten toekijkt, begint Ralphie Farkus met geweld in het gezicht te slaan terwijl hij obsceniteiten schreeuwt. Het gevecht wordt afgebroken wanneer Ralphie's moeder arriveert en haar zoon van zijn kwelgeest af trekt. De andere studenten, die zich nu realiseren dat de pestkop niet zo stoer of eng is, halen hun schouders op en gaan verder, ervan overtuigd dat de pestdagen van Farkus voorbij zijn.

Wreck-It Ralph (2012 - beoordeeld PG)

Deze film speelt zich af in een fictieve wereld waar personages uit videogames met elkaar communiceren als ze niet worden gespeeld. Onderweg ontmoet hij een jong, vrouwelijk personage genaamd Vanellope von Schweetz, die uit het op snoep gebaseerde racespel "Sugar Rush" komt. Von Schweetz staat bij haar leeftijdsgenoten bekend als 'The Glitch', omdat ze lijdt aan een aandoening die 'pixlexia' wordt genoemd, een computercoderingsfout waardoor ze trilt en even verdwijnt.

Von Schweetz wil niets liever dan coureur zijn in een van de officiële races van haar game. Ze bouwt zelfs haar eigen voertuig in een poging om haar doel te bereiken. Ze wordt dan geconfronteerd met Taffyta Muttonfudge, de beste racer in het spel, en de andere coureurs. Ze kwellen haar en noemden haar 'een ongeluk dat wacht om te gebeuren'. Daarna vernietigen ze haar voertuig om te voorkomen dat ze gaat racen, voordat ze haar in een modderpoel gooien.

Het is pas na een reeks avonturen en veel steun en coaching van Ralph dat von Schweetz eindelijk kan racen en dramatisch over de finish komt. Op dit punt wordt het spel gereset en wordt onthuld dat von Schweetz eigenlijk een prinses is en de rechtmatige heerser van het koninkrijk "Sugar Rush". Van alle personages in het spel is ontdekt dat hun geheugen is gewist door de schurk Turbo, en daarom kenden ze de echte identiteit van von Schweetz niet. Nu ze zich volledig bewust zijn van het verleden, omarmen ze haar als hun vorstin.


Napoleon Dynamite (2004 - gewaardeerd PG)

De film toont de ervaring van de middelbare school door de ogen van een overdreven buitenstaander en toont enkele van de coping-technieken die worden gebruikt door gepeste studenten. Napoleon is een middelbare scholier die bij zijn 32-jarige, werkloze broer en zijn buitensporige grootmoeder woont. Hij is buitengewoon onhandig in zijn uiterlijk en dagdroomt zich een weg door school, krabbelt lijgers (leeuw-tijger hybriden) en fantasiewezens terwijl hij met tegenzin omgaat met de diverse pestkoppen die hem vaak kwellen.

Om zichzelf interessanter en gevaarlijker te laten lijken, verzint Napoleon vaak fantastische verhalen over zichzelf en reageert hij op vragen met niet-uitgelokte woede.

Napoleon raakt bevriend met twee studenten op zijn school: Deb, een verlegen meisje dat verschillende kleine bedrijven runt om haar studiecarrière te financieren; en Pedro, een transferstudent uit Mexico. De drie ontwikkelen al snel een hechte band die wordt versterkt door hun gedeelde verschoppelingsstatus. Na een reeks dubieuze beslissingen en misverstanden, zijn de drie uiteindelijk gelukkig, waarbij Pedro tot klassenpresident wordt gekozen en Napoleon en Deb een relatie aangaan.

Inleidende discussie voor studenten:

We hebben allemaal films gezien die pesten in een of andere vorm laten zien, maar hebben we er ooit over nagedacht of de reactie van het slachtoffer (of de reactie van degenen die getuige zijn van het pesten) realistisch of nuttig is? Hoewel films fictie zijn, moeten we ons ervan bewust zijn dat ze nog steeds een bericht sturen over wat 'normaal' of acceptabel is. Wanneer we de vaardigheden verwerven om ons bewust te zijn van en kritisch te zijn op deze berichten, verwerven we mediageletterdheid.

Dus terwijl we naar de bioscoop gaan om ons te vermaken, kunnen we films gebruiken als kansen om (1) bewust te worden van potentieel schadelijke berichten over pesten en (2) te leren wat we kunnen doen om pesten in het echte leven te stoppen.

Opties voor studentendiscussievragen:

Deze vragen worden gevolgd door voorbeelden van mogelijke antwoorden op basis van enkele van de hierboven besproken films. De vragen kunnen klassikaal worden besproken en/of voorafgaand aan de les als huiswerk/schrijfopdracht aan de studenten worden meegegeven. Probeer verschillende groepen leerlingen aan verschillende films toe te wijzen, zodat er meer films in de klas kunnen worden behandeld.

1. Hoe dicht kwam de film overeen met het echte leven?

Napoleon Dynamite: Het kwam overeen met het echte leven doordat studenten die anders zijn vaak het doelwit worden van pesterijen. Het is ook aannemelijk dat een doelwit een dramatisch personage zou kunnen verzinnen in een poging zichzelf te beschermen tegen pesten. Terwijl doelwitten van pesterijen vaak worden afgeschilderd als stille, passieve slachtoffers, is Napoleons woede waarschijnlijk realistischer, aangezien veel doelwitten agressief reageren of proberen een "tegenaanval" uit te voeren.

ParaNorman: Het kwam overeen met het echte leven omdat leerlingen die anders zijn vaak het doelwit worden van pesterijen. Minder realistisch is het idee van speciale krachten die communicatie met de doden mogelijk maken, evenals het idee om een ​​heks te overtuigen door haar te helpen haar emotionele bagage met betrekking tot pesten op te lossen.

2. Is het pesten gestopt? Zo ja, hoe is de situatie opgelost en welke boodschap geeft dat af?

Napoleon Dynamite: Het is onduidelijk of het pesten voorgoed is gestopt, maar met sterke steun van collega's werd het pesten veel minder relevant. Dit is waarschijnlijk een redelijk realistische weergave, hoewel sommigen dit misschien zien als een boodschap dat "pesten niet echt kan worden opgelost".

ParaNorman: Het pesten stopte vanwege de speciale krachten van Norman, waardoor hij een heks kon overtuigen om te stoppen met het veroorzaken van chaos in de stad. Dit is een situatie die in het echte leven niet kan worden gedupliceerd, dus de twijfelachtige boodschap is dat alleen speciale krachten pesten kunnen overwinnen.

Aan de andere kant, aan het einde van de film, stuurt Norman enkele geweldige berichten naar de heks over het oplossen van woede op een gezonde manier, in plaats van pesten:

Norman (tegen de heks, Aggie): Soms, als mensen bang worden, zeggen en doen ze vreselijke dingen. Ik denk dat je zo bang bent geworden dat je bent vergeten wie je bent. Maar ik denk niet dat je een heks bent, niet echt.
Aggie: Jij niet?
Norman: Ik denk dat je maar een klein kind bent met een heel speciale gave, die alleen maar wilde dat mensen haar zouden begrijpen. Dus we zijn helemaal niet zo verschillend.
Aggie: Maar hoe zit het met de mensen die je pijn hebben gedaan? Wil je ze nooit laten lijden?
Norman: Nou, ja. Maar wat voor nut zou dat hebben? Denk je dat alleen omdat er slechte mensen zijn, dat er ook geen goede zijn? Ik dacht een tijdje hetzelfde, maar er is altijd wel iemand voor je, ergens.

Een kerstverhaal: het pesten stopte toen Ralphie tegen de pestkop vocht, dus de negatieve berichten zijn dat (1) doelwitten verantwoordelijk zijn voor het oplossen van het pestprobleem, en (2) fysiek geweld het probleem van pesten oplost. In werkelijkheid maakt het fysiek aanvallen van een pestkop de zaken vaak erger. Bovendien, als ze terugvechten op school, zullen doelen hoogstwaarschijnlijk in de problemen komen, aangezien de school niet kan toestaan ​​dat kinderen elkaar fysiek aanvallen, en aangezien een omgeving van frequente fysieke aanvallen het schoolklimaat zal schaden, waardoor kinderen niet veilig voelen.

3. Wisten volwassenen van het pesten? Zo ja, hebben ze geholpen?

Napoleon Dynamite: Het pesten lijkt niet te zijn gemeld, en volwassenen leken ook niet te helpen het probleem op te lossen.

ParaNorman: De volwassenen waren sceptisch over de krachten van Norman - meestal beschouwden ze hem gewoon als vreemd. Ze leken zich er niet erg van bewust te zijn dat Norman werd gepest, en Norman betwijfelde waarschijnlijk of hij hulp zou krijgen, zelfs als hij het pesten zou melden.

Wreck-It Ralph: Hoewel de leeftijden van de personages in deze film onduidelijk zijn (iedereen kan raden of Ralph ouder is dan Vanellope), helpt Ralph Vanellope – niet specifiek met het pestprobleem, maar met het winnen van de race, die uiteindelijk (door een soort videogame "magie") maakt een einde aan het pesten.

4. Wisten leeftijdsgenoten van het pesten? Zo ja, hebben ze geholpen?

Napoleon Dynamite: Peers confronteerden de pestkoppen niet, maar twee van Napoleons vrienden gaven wel emotionele steun (hoewel de steun niet specifiek was voor pesten).

ParaNorman: De enige vriend van Norman, Neil, bood emotionele steun (tegen Norman: "Je moet je niet door [pestkoppen] laten halen") maar hielp hem niet direct met de pestsituatie.

Een kerstverhaal: leeftijdsgenoten waren getuige van het pesten, maar leken Ralphie niet te helpen.


5. Werden er "behulpzame omstanders of handelingen van volwassenen" afgebeeld?

Napoleon Dynamite: Peer-ondersteuning van Deb en Pedro werd afgebeeld, hoewel die ondersteuning niet direct het pestprobleem van Napoleon aanpakte.

ParaNorman: Neils steun van leeftijdsgenoten werd afgebeeld, hoewel die steun niet direct het pestprobleem van Norman aanpakte. De interactie van Norman met de heks kan ook worden beschouwd als een soort steun van leeftijdsgenoten, en die steun heeft het pestgedrag van de heks rechtstreeks aangepakt (en opgelost).

A Christmas Story: Er werden geen behulpzame omstanders of volwassen acties afgebeeld.

6. Wat hadden volwassenen anders kunnen doen? Door leeftijdsgenoten? Welk verschil zouden deze acties hebben gemaakt?

Napoleon Dynamite: Het melden van pesten aan volwassenen zou kunnen hebben geleid tot het aanleren van beter gedrag aan de pestende leerlingen. Volwassenen hadden Napoleon ook kunnen helpen een manier te vinden om verbonden te blijven met de school, misschien door buitenschoolse activiteiten, peer mentoring of leiderschapskansen.

Collega's (behalve de twee vrienden van Napoleon) hadden hem verbaal en door middel van acties kunnen steunen en de boodschap kunnen overbrengen dat de school een gastvrije en accepterende plek was.

Een kerstverhaal: Ralphie had het pesten kunnen melden aan ouders of leraren, die hadden kunnen helpen hem veilig te houden en hem kunnen verzekeren dat het pesten niet zijn schuld was.

Collega's hadden het pesten aan volwassenen kunnen melden en na de incidenten Ralphie kunnen vragen of hij in orde was. Collega's hadden ook een poging kunnen doen om Ralphie sociaal te betrekken, misschien door hem uit te nodigen om aan hun lunchtafel te zitten of in de pauze te spelen.

Verleng de les:

Hier zijn enkele aanvullende vragen die u kunt gebruiken voor een klassikale discussie.

  1. Is het fysiek aanvallen van een pestkop een goede methode om pesten te stoppen?
  2. (A Christmas Story) Waarom denk je dat geen van de omstanders tussenbeide kwam in Ralphie's gevecht met Farkus?
  3. (A Christmas Story) Wat had Ralphie, behalve naar Farkus uitvallen, kunnen doen om het pesten te stoppen?
  4. (Wreck-it Ralph) Waarom denk je dat de andere racers de "pixlexia" -handicap van Vanellope von Schweetz als iets beschouwden om te bespotten? Worden leerlingen die anders zijn vaak gepest?
  5. (Napoleon Dynamite) Napoleon Dynamite verzon vaak verhalen over zichzelf en haalde uit naar anderen. Is dit een goede manier om met gepest om te gaan? Wat had hij anders kunnen doen?
  6. Als Napoleon een leerling op deze school was, hoe denk je dat kinderen hem zouden behandelen of reageren? En Ralphie, Vanellope en Norman?
  7. (ParaNorman) Wat vind je van Normans manier om de heks te overtuigen om te stoppen met het aanvallen van de stad (hij vertelt haar dat er anderen zijn zoals zij, en dat ze geliefd is)?
  8. (ParaNorman) Wat vind je van het feit dat Normans speciale vaardigheid de reden is voor zijn pesterijen, maar ook de reden dat hij later als een held wordt beschouwd?
  9. Zijn er gemeenschappelijke thema's bij de afbeeldingen van pesten in deze films?
  10. Op welke manieren was elk van de gepest filmpersonages geïsoleerd van anderen? Hoe voelt het om geïsoleerd te zijn en wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat leerlingen zich niet geïsoleerd voelen op deze school?
  11. Noem enkele aspecten van deze films die voorbeelden zijn van wat je niet moet doen als het gaat om het aanpakken van pesten.
  12. Als we zien of horen dat een leeftijdsgenoot wordt gepest, wat kunnen we dan doen om die persoon echt te helpen? (Raadpleeg de behulpzame handelingen van omstanders of volwassenen in het gedeelte Voorbereiding hierboven.)

.

 

Lesson Plan Booster: What Message Do Movies Send About Bullying?

As long as there have been films about children and teens, bullying has been depicted on screen. Despite the plethora of movies that include scenes of bullying, it’s relatively rare for a movie to show how, or even whether, a case of bullying is resolved. Also rare are depictions of positive actions, on the part of peers or adults, that serve to support the target of bullying.

Filmmakers certainly are not responsible for creating practical solutions to the problem of bullying within the context of their stories. After all, they are entertainers whose main goal is to create an engaging drama. That, however, leaves the viewing audience, of which educators and students are a sizeable portion, to consider the message that these scenes send, along with the possible impact of those messages.

When young people examine the messages communicated by movies, they gain the media literacy skills needed for them to become thoughtful media consumers. Films are also an engaging way of opening class discussion on whether on-screen bullying reflects reality or reinforces the kinds of bystander and adult actions that actually help stop bullying.

Grade Level:         4-12

Preparation

1. Choose a movie or movies on which to focus. Suggestions for PG-rated films include A Christmas StoryWreck-It RalphNapoleon Dynamite and ParaNorman; plot synopses of these movies appear below.

Watch a film in its entirety before showing and/or discussing it in class. This will allow you to fully grasp the movie’s take on bullying, screen content for appropriateness, select relevant scenes, and locate the time points during the movie when these scenes appear. Plan in advance the amount of class time you can devote to showing clips, and select/time those clips accordingly.

If you can’t access the full movie or choose not to show it in class, you can use the synopses below, perhaps supplementing them with snippets found online (try doing a Web search for “[name of movie] bullying scenes”).

Follow up viewing of clips with a class discussion based on the discussion questions below. To save time, you might give students the homework assignment of watching the entire movie and answering the questions, then coming into class prepared to discuss their answers.

2. Get a handle on the “right message” to give kids regarding how to stop bullying.

First, consider how bullying situations tend to be resolved in the context of a movie.

Often bullying is resolved as a result of:

  • The target fighting back with violence; or
  • The target using a magical ability to win acceptance.

But how well do these scenarios match real life? Are the scenarios feasible, and do they really work to end bullying?

In the 2010 study referenced in the EducationWorld article Ask Bullied Kids What Helps Them, researcher Stan Davis revealed students’ reports that “fighting back” made bullying worse half of the time, and resulted in no change another 20% of the time (so fighting back was unhelpful 70% of the time).

Davis also noted that some of the most common adult-recommended actions for students who are targets of bullying—pretending it doesn’t bother you and telling the aggressor to stop—were actually experienced by kids to be some of the least effective strategies. Specifically, only 12% of young people reported that “pretending it didn’t bother me” made things better, and only 14% of children reported that “telling the bully to stop” made things better.

Student learning objectives

Students will examine several films that depict acts of bullying and discuss whether (and how) the characters addressed the problem. They will generate possible alternative actions on the part of the target of bullying, as well as adults and peers. Students also will learn about the bystander actions that targets of bullying report are most helpful.

In contrast, more than twice as many young people said telling a friend (32%) or telling an adult at school (34%) made things better.

In addition, although many have advocated for bystanders (kids who witness mean behavior) to confront the person who did it, targets of bullying said they would prefer that someone:

  • Walk with them or sit with them;
  • Call them at home; or
  • Help them tell an adult.

So the kind of peer support that targets found most helpful centered not necessarily on peers interacting with the bully, but more on peers:

  • Communicating to the target that s/he was not alone; and
  • Helping him/her feel connected and valued in the school.

In terms of reporting bullying to adults, targets reported that it was most helpful when adults:

  • Took the problem seriously;
  • Took responsibility for solving the problem; and
  • Emphasized the fact that the bullying was not the target’s fault.

In the course of previewing your chosen movie or movies, make note of whether the target of bullying told anyone about the problem and/or received help from anyone, or whether s/he was left to solve the problem by him/herself. Also watch for the presence or absence of Davis’ research-identified helpful bystander or adult actions, since they are later referenced in the discussion questions.

3. Review synopses of movies that depict bullying. The following films are good examples of Hollywood’s take on the issue:


A Christmas Story (1981- rated PG)
Airing in December every year, this film chronicles the attempts of a nine-year-old boy named Ralphie to procure a Red Ryder BB gun for Christmas. A sub-plot that goes on for nearly the entirety of the film involves a bully named Scott Farkus. Farkus routinely bullies Ralphie and his friends, often twisting their arms behind their backs and forcing them to cry “Uncle.” As the film progresses, Farkus is seen injuring students in front of their elementary school and chasing them through the streets.

At the climax of this storyline, Farkus hits Ralphie in the face with a snowball. Seeing that this causes Raphie to cry, Farkus mocks him, demanding, “Cry for me, baby! Cry!” Enraged by the near-constant tormenting and the seemingly endless mocking, Ralphie lunges at Farkus and tackles him to the ground. As a group of classmates watches, Ralphie proceeds to violently punch Farkus in the face while screaming obscenities. The fight is broken up when Ralphie’s mother arrives and pulls her son off of his tormentor. The other students, now realizing that the bully isn’t that tough or scary, shrug their shoulders and move on, confident that Farkus’ bullying days are over.

Wreck-It Ralph (2012 - rated PG)
Set in a fictional world where video game characters interact with each other when they are not being played, this film follows the titular Ralph as he tries to gain status among his digital peers. Along the way he encounters a young, female character named Vanellope von Schweetz, who is from the candy-based racing game “Sugar Rush.” Von Schweetz is known to her peers as “The Glitch,” because she is afflicted with a condition called “pixlexia,” a computer coding error that causes her to twitch and briefly disappear.

Von Schweetz wants nothing more than to be a driver in one of her game’s official races. She even builds her own vehicle in an effort to accomplish her goal. She is then confronted by Taffyta Muttonfudge, the best racer in the game, and the other drivers. They torment her, calling her “an accident waiting to happen.” Then they destroy her vehicle to prevent her from racing, before tossing her in a mud pit.

It isn’t until after a series of adventures and a lot of support and coaching from Ralph that von Schweetz finally gets to race and dramatically crosses the finish line. At this point the game resets, and it is revealed that von Schweetz is actually a princess and the rightful ruler of the “Sugar Rush” kingdom. All of the game’s characters are discovered to have had their memories erased by the villain Turbo, which is why they did not know von Schweetz’s real identity. Now, fully aware of the past, they embrace her as their monarch.


Napoleon Dynamite (2004 – rated PG)
Depicting the high school experience through the eyes of an over-the-top outsider, the film shows some of the coping techniques used by bullied students. Napoleon is a high school student who lives with his 32-year-old, unemployed brother and his outrageous grandmother. He is supremely awkward in his appearance and daydreams his way through school, doodling ligers (lion-tiger hybrids) and fantasy creatures while reluctantly dealing with the assorted bullies who frequently torment him.

To make himself appear more interesting and dangerous, Napoleon frequently makes up fantastic stories about himself and responds to being questioned with unprovoked anger.

Napoleon becomes friends with two students at his school: Deb, a shy girl who runs various small businesses to finance her college career; and Pedro, a transfer student from Mexico. The three quickly develop a close bond strengthened by their shared outcast status. After a series of dubious decisions and misunderstandings, the three end up happy, with Pedro being elected class president and Napoleon and Deb forming a relationship.


ParaNorman (2012 – rated PG)

Norman is able to speak with the dead, including his late grandmother and various ghosts in his small, New England town. Almost no one believes his ability is genuine and as a result, he is isolated emotionally from his family while being ridiculed and bullied by most of his peers for his seemingly strange abilities.

Norman finds a friend in Neil, an eccentric, overweight boy who is bullied himself and who finds Norman’s abilities as a medium intriguing.

Norman is tasked with saving his town from a witch who wants nothing more than to destroy it. He learns that the witch was once a little girl who, like him, was a medium. The townsfolk, scared of her ability, tried and convicted her of being a witch.

In the film’s climax, Norman tells her that he understands how she feels as an outcast. As she struggles to drive him away, Norman endures her attack and eventually convinces her that, despite her legitimate grievance, her thirst for vengeance isn’t accomplishing anything except inflicting more pain. He tries to convince her that even in the darkest times, there must have been someone who was kind to her. Focusing only on the tragedies and forgetting the good things in her life is what reduced her to a malevolent force.

Recalling her true personality and happy memories with her mother, the girl is able to find a measure of peace, knowing that she is not alone and that one person in the town understands her. This allows her to let go and move on to the afterlife. The locals regard Norman as a hero, even when the outside media tries to explain the disturbance as merely a powerful storm.

Introducing discussion to students:

We’ve all seen films that show bullying in one form or another, but have we ever thought about whether the victim’s response (or the response of those witnessing the bullying) is realistic or helpful? Even though movies are fiction, we should be aware that they still send a message about what is “normal” or acceptable. When we gain the skills to be aware of, and to be critical of, these messages, we gain media literacy.

So while we go to the movies to be entertained, we can use films as opportunities to (1) become aware of potentially harmful messages about bullying and (2) learn about what we can do to stop bullying in real life.


Options for student discussion questions:

These questions are followed by sample potential answers based on some of the movies discussed above. The questions can be discussed in class and/or given to students as a homework/writing assignment in advance of class. Try assigning different groups of students to different movies so that more of the films can be covered in class.

1. How closely did the movie match real life?

Napoleon Dynamite: It matched real life in that students who are different often become the targets of bullying. It’s also believable that a target might invent a dramatic persona in an attempt to protect him/herself from bullying. While targets of bullying are often depicted as silent, passive victims, Napoleon’s anger is probably more realistic, since many targets do respond aggressively or attempt to “counter-attack.”

ParaNorman: It matched real life in that students who are different often become the targets of bullying. Less realistic is the idea of special powers that allow communication with the dead, as well as the notion of convincing a witch by helping her resolve her emotional baggage with regard to bullying.


2. Did the bullying stop? If so, how was the situation resolved, and what message does that send?

Napoleon Dynamite: It’s unclear whether the bullying stopped for good, but with strong peer support, the bullying became much less relevant. This is probably a fairly realistic view, although some may view this as a message that “bullying can’t really be solved.”

ParaNorman: The bullying stopped due to Norman’s special powers, which allowed him to convince a witch to stop causing mayhem in town. This is a situation that couldn’t be duplicated in real life, so the questionable message is that only special powers can overcome bullying.

On the other hand, in the conclusion of the movie, Norman sends some great messages to the witch about resolving anger in healthy ways, rather than bullying:

Norman (to the witch, Aggie): Sometimes when people get scared, they say and do terrible things. I think you got so scared that you forgot who you are. But I don’t think you're a witch, not really.
Aggie: You don’t?
Norman: I think you're just a little kid with a really special gift, who only ever wanted people to understand her. So we’re not all that different at all.
Aggie: But what about the people who hurt you? Don’t you ever want to make them suffer?
Norman: Well, yeah. But what good would that do? You think just because there’s bad people out there that there’s no good ones, either? I thought the same thing for a while, but there’s always someone out there for you, somewhere.

A Christmas Story: The bullying stopped when Ralphie fought the bully, so the negative messages are that (1) targets are responsible for solving the problem of bullying, and (2) physical violence solves the problem of bullying. In reality, physically attacking a bully most often ends up making things worse. In addition, if they fight back at school, targets will most likely get in trouble, since the school can’t allow kids to physically assault each other, and since an environment of frequent physical assaults will damage the school’s climate, leading to kids not feeling safe.


3. Did adults know about the bullying? If so, did they help?

Napoleon Dynamite: The bullying does not seem to have been reported, nor did adults appear to help solve the problem.

ParaNorman: The adults were skeptical of Norman’s powers—mostly they simply viewed him as odd. They didn’t seem to be very aware that Norman was bullied, and Norman likely doubted that he would receive help even if he reported the bullying.

Wreck-It Ralph: While the ages of the characters in this movie are unclear (it’s anyone’s guess whether Ralph is older than Vanellope), Ralph does help Vanellope—not specifically with the bullying issue, but with winning the race, which ultimately (through a kind of video-game “magic”) ends the bullying.

4. Did peers know about the bullying? If so, did they help?

Napoleon Dynamite: Peers did not confront the bullies, but two of Napoleon’s friends did provide emotional support (although the support was not specific to bullying).

ParaNorman: Norman’s one friend, Neil, provided emotional support (telling Norman, “You shouldn’t let [bullies] get you down”) but did not directly help him with the bullying situation.

A Christmas Story: Peers witnessed the bullying but did not seem to help Ralphie.


5. Were any of the “helpful bystander or adult actions” depicted?

Napoleon Dynamite: Peer support from Deb and Pedro was depicted, although that support did not directly address Napoleon’s bullying problem.

ParaNorman: Neil’s peer support was depicted, although that support did not directly address Norman’s bullying problem. Norman’s interaction with the witch also could be considered a kind of peer support, and that support did directly address (and resolve) the witch’s bullying behavior.

A Christmas Story: No helpful bystander or adult actions were depicted.

6. What could have been done differently by adults? By peers? What difference might these actions have made?

Napoleon Dynamite: Reporting the bullying to adults might have resulted in the teaching of better behaviors to the bullying students. Adults also could have helped Napoleon find a way to stay connected to the school—perhaps through extracurricular activities, peer mentoring or leadership opportunities.

Peers (other than Napoleon’s two friends) could have supported him verbally and through actions, sending the message that the school was a welcoming and accepting place.

A Christmas Story: Ralphie could have reported the bullying to parents or teachers, who could have helped to keep him safe and assured him that the bullying was not his fault.

Peers could have reported the bullying to adults and after the incidents, could have asked Ralphie if he was OK. Peers also could have made an effort to socially include Ralphie, perhaps inviting him to sit at their lunch table or play at recess.


Extend the lesson:

Here are some additional questions you might use for class discussion.

  1. Is physically attacking a bully a good method for stopping bullying?
  2. (A Christmas Story) Why do you think none of the bystanders intervened in Ralphie’s fight with Farkus?
  3. (A Christmas Story) Apart from lunging at Farkus, what could Ralphie have done to stop the bullying?
  4. (Wreck-it Ralph) Why do you think the other racers viewed Vanellope von Schweetz’s “pixlexia” disability as something to be mocked? Do students who are different often get teased?
  5. (Napoleon Dynamite) Napoleon Dynamite often invented stories about himself and lashed out at others. Is this a good way of coping with being teased? What else could he have done?
  6. If Napoleon were a student at this school, how do you think kids would treat him, or respond? What about Ralphie, Vanellope and Norman?
  7. (ParaNorman) What do you think of Norman’s way of convincing the witch to stop attacking the town (he tells her that there are others like her, and that she is loved)?
  8. (ParaNorman) What do you make of the fact that Norman’s special ability is the reason for his bullying, but also the reason he is later considered a hero?
  9. Are there any common themes among these movies’ depictions of bullying?
  10. In what ways were each of the bullied movie characters isolated from others? How does it feel to be isolated, and what can we do to make sure that students don’t feel isolated in this school?
  11. Name some aspects of these movies that are examples of what not to do when it comes to addressing bullying.
  12. If we see or hear about a peer being bullied, what are some things we can do that will really help the person? (Refer to the helpful bystander or adult actions in the Preparation section above.)

Source