Lesidee Akkoord of niet? Stellingenspel cyberpesten | Stop Pesten NU

Lesidee Akkoord of niet? Stellingenspel cyberpesten

Doelstelling

  • Leerlingen zien de link tussen persoonlijke informatie en cyberpesten.
  • Leerlingen snappen het verschil tussen pesten en plagen.
  • Leerlingen beseffen dat cyberpesten een ernstige zaak is.

Werkwijze

  • Stellingenspel
    • Wijs aan drie hoeken van de klas een houding toe: akkoord, niet akkoord, neutraal. Hang in elke hoek een bordje met het corresponderende woord op.
    • Lees de stelling voor. Geef hier geen extra uitleg bij.
    • De leerlingen kiezen hun plaats in de klas naar gelang of ze akkoord zijn met de stelling of niet.
    • Als iedereen een plaats gevonden heeft, vraag je aan de leerlingen waarom ze die hoek van de klas gekozen hebben. Laat de leerlingen elkaar overtuigen met argumenten en voorbeelden en geef ook uw eigen argumenten. Leerlingen die op basis van deze argumenten van plaats willen veranderen, mogen dit.
    • Deze methodiek kan het beste worden gebruikt in een lokaal met voldoende bewegingsruimte. Indien dit niet mogelijk is, kan u ook opteren voor de ‘rustigere’ variant, waarbij u elke leerling een rood, groen en wit kaartje geeft. Wie na het voorlezen van de stelling akkoord is, steekt zijn groen kaartje in de lucht. Rood voor niet akkoord en wit voor neutraal.
    • Stellingen:
      • Een foto van iemand iemands hoofd met varkensoren erop online plaatsen, is gewoon grappig en niet iets om moeilijk over te doen.
      • Een naaktfoto van mijn lief naar mijn beste vriend doorsturen is geen probleem.
      • Ik zie het nut er niet van in om toestemming te vragen aan mijn vrienden alvorens foto’s van hen online te zetten.
      • Meisjes die erotische foto’s van zichzelf online plaatsen, vragen om problemen.
      • Ik geef nooit het adres of telefoonnummer van mijn vrienden door aan iemand anders.
      • Een filmpje van toen de lerares Frans flipte in de klas rondsturen naar medeleerlingen, is geen voorbeeld van cyberpesten.
      • Anonieme mails versturen zou moeten verboden zijn.
      • Beledigingen posten op iemands prikbord is veel minder erg dan iemand op de speelplaats pesten.
      • Ik vind het geen probleem om via de webcam filmpjes te maken van mijn campartner zonder diens toestemming.

Materiaal

  • Kaarten met ‘akkoord’, ‘niet akkoord’ en neutraal om in de hoeken van de klas op te hangen.
  • Bij de variant: groene, rode en witte kaartjes 
  • Download de instructies in PDF

Voor de leerkracht:

  • Een foto van iemand iemands hoofd met varkensoren erop online plaatsen, is gewoon grappig en niet iets om moeilijk over te doen: ook al doe je dit voor de grap, het kan toch behoorlijk kwetsen als iedereen je uitlacht. Misschien vind jij het grappig, maar alvorens iets te posten denk je best wel even na wat degene op de foto ervan vindt.
     
  • Een naaktfoto van mijn lief naar mijn beste vriend doorsturen is geen probleem: Het is normaal dat pubers nieuwsgierig zijn naar elkaars lichaam (denk maar aan het ‘doktertje spelen’ van vroeger). Als dit binnen een relatie gebeurt en je je partner hier volledig in kan vertrouwen, is er op zich geen probleem. Toch zien we vaak dat dergelijke foto’s makkelijk doorgestuurd worden naar anderen. Al was het maar naar één iemand, als die persoon er misbruik van maakt, ben je gezien.
     
  • Ik zie het nut er niet van in om toestemming te vragen aan mijn vrienden alvorens foto’s van hen online te zetten. Iedereen heeft een wettelijk vastgelegd ‘Recht van Afbeelding’, wat betekent dat het nu eenmaal nodig is om toestemming te vragen alvorens een foto te publiceren. Dit is natuurlijk niet evident. Maar dit betekent zeker ook dat je, als iemand een probleem heeft met de foto die jij gepost hebt, je deze onmiddellijk moet verwijderen. Hoe kan je trouwens je eigen privacy beschermen als anderen zomaar je gegevens en foto’s te grabbel gooien?
     
  • Meisjes die erotische foto’s van zichzelf online plaatsen, vragen om problemen. Het is geen goed idee om erotische foto’s van jezelf online te plaatsen. Dit verhoogt de kans op misbruik. Maar het is nooit jouw fout als iemand je pest of verplicht tot dingen die je niet wilt doen.
     
  • Ik geef nooit het adres of telefoonnummer van mijn vrienden door aan iemand anders. Bevraag de leerlingen vooral of ze dit ECHT nooit doen? Geven ze nooit het gsm-nummer van een vriendin aan iemand die erom vraagt? Dit hoeven daarom geen volslagen vreemden te zijn. Het is nooit een goed idee om iemands gsm-nummer zomaar door te geven. Je weet immers nooit zeker bij wie het terecht komt.
     
  • Een filmpje van toen de lerares Frans fl ipte in de klas rondsturen naar medeleerlingen, is geen voorbeeld van cyberpesten. Ook leerkrachten kunnen slachtoffer zijn van cyberpesten, meer dan van het ‘klassieke’ pesten. Een fillmpje van iemand doorsturen met het doel om deze persoon uit te lachen, is wel degelijk cyberpesten. Of het nu om een leerkracht gaat of niet.
     
  • Anonieme mails versturen zou moeten verboden zijn. Anonimiteit heeft nadelen, zoals cyberpesten, maar ook voordelen. Soms kan een anoniem adres nuttig zijn om je eigen privacy te beschermen.
     
  • Beledigingen posten op iemands prikbord is veel minder erg dan iemand op de speelplaats pesten. Slachtoffers van cyberpesten vinden online beledigingen erger. Door het publieke karakter van het internet zijn ze immers voor veel meer personen zichtbaar. Maar pesten is sowieso erg, of het nu online of offline is.
     
  • Ik vind het geen probleem om via de webcam fi lmpjes te maken van mijn campartner zonder diens toestemming. Je mag nooit anderen fi lmen zonder hun toestemming en deze beelden zeker niet doorsturen naar anderen of online publiceren. 

 

Bron Childfocus België