Doelstelling
- Leerlingen kunnen cyberpesten en de impact ervan herkennen.
- Leerlingen ontwikkelen strategieën om met dergelijke situaties om te gaan.
Werkwijze
- Deel aan de leerlingen een werkblad PUZZEL uit.
- Stel groepjes samen zodat in elk groepje elk puzzelstuk (wat – waarom – gevolgen – actie) vertegenwoordigd is.
- Laat elk groepje een volledige puzzel invullen.
- WAT is cyberpesten (+ voorbeelden)?
- WAAROM pesten kinderen anderen?
- Wat kunnen de mogelijke GEVOLGEN zijn voor het slachtoffer?
- Wat kan je DOEN als je gepest wordt?
- Bespreek de groepswerkjes klassikaal.
- Print het werkblad uit op een groot A3-blad dat je op het bord hangt. Als de klas akkoord is met een punt, noteer je dit in het desbetreffende puzzelstuk. Je kan er ook voor kiezen om de leerlingen te vragen hun puzzelstukken uit te knippen en op de grote puzzel te kleven.
- Is iedereen akkoord met hetgeen dit groepje bedacht heeft?
- Waarom (niet?)
Achtergrond informatie voor de leerkracht
- Cyberpesten / Online Pesten.
- Artikel Maar ik heb het niet gedaan
- Gevolgen | Online pesten | Cyberpesten.
- Podcast Waarom beginnen jongeren met cyberpesten?
- Podcast Wat doe je als je online wordt gepest?
- Poster - Adviezen wat te doen.
- Voorbeelden Vormen van Online Pesten | Cyberpesten
Bron Childfocus België