Bij het voorkomen en terugdringen van pesten blijkt vooral een schoolbrede aanpak goede resultaten op te leveren. Deze schoolbrede aanpak combineert interventies op school-, klassikaal en individueel niveau. Voor het aanpakken van digitaal pesten zijn nog weinig specifieke interventies ontwikkeld. Onderstaande tekst gaat over wat op dit moment bekend is over werkwijzen die effectief zijn in het voorkomen en verminderen van pesten. Daarvoor is gebruik gemaakt van een aantal recente metaanalyses en reviews op het gebied van pesten (waaronder Barbero, Hernandez, Esteban, & Garcia, 2012; Farrington & Ttofi, 2010; Merrell, Gueldner, Ross & Isava, 2008; Polanin, Espelage, & Pigott, 2012; Smith, Ananiadou & Cowie, 2003; Smith, Schneider, Smith, & Ananiadou, 2004; Vreeman & Carroll, 2007). Deze zijn voornamelijk afkomstig uit de Verenigde Staten en Engeland. Informatie uit deze overzichten is aangevuld met informatie uit primaire studies en Nederlands onderzoek. Dit document is een onderdeel van het themadossier ‘Pesten’. Het gehele dossier is in te zien op www.nji.nl/pesten.