Les idee 287: Een filosofeeridee over vooroordelen met je klas VO Scholen | Stop Pesten NU

Les idee 287: Een filosofeeridee over vooroordelen met je klas VO Scholen

Een werkvorm voor oudere kinderen

Een filosofeeridee over vooroordelen.

  1. De leerlingen beluisteren een lied van de Finse punkband: Pertti Kurikan Nimipäivät.
    Let goed op dat video NIET zichtbaar is op Digibord!!!
     
  2. Peil naar hun bevindingen. De leerlingen vertellen meestal in eerste instantie dat ze houden of niet houden van dergelijke muziek. Vraag hen waarom.
     
  3. Informeer naar hun mening over ‘punkers’. Een insteek die hierbij kan helpen is de volgende: “Stel dat je alleen aan het wandelen bent en de 4 groepsleden – punkers - komen je richting uit. Wat doe je?”

    Kinderen vertonen diverse reacties: “Ik stap verder, zonder al te veel op te vallen. Ik steek over. Ik loop de andere kant uit. Ik vraag hen een handtekening...” Geef geen commentaar en toets de verschillende opinies en emoties af.
     
  4. Laat hen zonder enige introductie kijken naar de videoclip (YouTube). Kinderen worden geconfronteerd met hun vooroordeel als ze bemerken dat de groepsleden een verstandelijke beperking hebben. Dit is een prima uitgangspunt om een filosofisch gesprek aan te vatten. Mogelijke vragen zijn “Wat is gewoon? Hoe denk ik? Denk ik met mijn gedachten of die van anderen? Denk ik met mijn verstand? Stuurt mijn angst mijn ideeën?”

De band werd in 2009 opgericht tijdens een workshop voor mentaal gehandicapten met het syndroom van Down of autisme. In 2012 kregen ze wereldwijde aandacht door de documentaire The Punk Syndrome, waarin zij de hoofdrol hadden. In 2015 nam de band deel aan Uuden Musiikin Kilpailu, de Finse nationale preselectie voor het Eurovisiesongfestival.

 

Bron