Les materiaal Online Pesten 383: Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat in het echt | Stop Pesten NU

Les materiaal 383: Online Pesten Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat in het echt

Om de talenten van je klasgenoten zichtbaar te maken en om de sfeer in je klas te verbeteren:

Hoe pak je het aan?

  • Laat elke klasgenoot een leuke foto van zichzelf meebrengen. Je kan ook een fotoshoot in de klas organiseren en de foto’s laten printen op het secretariaat.

  • Maak een lijstje van de vakken die jullie hebben. Druk de lijstjes van andere talenten af, voor elke leerling eentje.

  • Elke leerling vult een facebookprofiel in. In het vakje ‘ik ben goed in’ schrijf je de vakken en plak je de talenten uit het lijstje die bij jou passen. In het vakje ‘ik zoek hulp bij’ kan algemene vakken schrijven of specifiekere vaardigheden. In plaats van ‘wiskunde’ kan je dan schrijven ‘werken met de discriminant’ of ‘alles met grafieken’ bijvoorbeeld.

  • Hang alle profielen achteraan in de klas op. Bekijk elkaars profiel en ga op zoek naar iemand die jou kan helpen of die door jou geholpen kan worden.

  • Je kan de profielen regelmatig aanvullen. Heeft iemand je geholpen, schrijf dan een bedankje of iets leuks op zijn of haar profiel.

SOS-barometer

  • alle leerlingen in je klas, eventueel ook de leerkracht

  • de eerste keer 20 minuten, daarna maximum 5 minuten

  • hangt er van af of je op school moet betalen om te kopiëren

  • je leerkracht kan de tijdsbewaker zijn

 

Bron Sfeer op School