Pesten is niet alleen vervelend gedrag dat af en toe de kop opsteekt; het is een symptoom van een dieper probleem binnen de groepsdynamiek van een klas. Pesten kan alleen bestaan in een omgeving waar de groepsleden zich niet veilig voelen. Het is daarom van cruciaal belang dat leerkrachten deze dynamiek herkennen, erkennen en effectief aanpakken.
1. Pesten signaleren: Het belang van observatie en actie
Waarom het moeilijk is om pesten te signaleren
Pesten gebeurt vaak buiten het zicht van volwassenen. Leerkrachten zien slechts een fractie van wat er werkelijk gaande is in de klas. Leerlingen zijn zich er vaak van bewust dat pestgedrag niet getolereerd wordt, en zullen dit dus verbergen voor de leerkracht. Dit betekent dat subtiele tekenen – zoals teruggetrokken gedrag, stille signalen van stress of angst, of kleine sociale uitsluitingen – snel over het hoofd gezien kunnen worden.
Wat je kunt doen
Het is essentieel om actief op zoek te gaan naar deze signalen en regelmatig met leerlingen in gesprek te gaan over hun gevoelens van veiligheid in de klas. Dit gaat verder dan alleen observeren; het vraagt om gerichte vragen en een veilige ruimte waarin leerlingen eerlijk durven te zijn over wat ze meemaken.
2. Pesten bespreekbaar maken: Waarom het benoemen van het probleem cruciaal is
De mythe van 'het zal wel meevallen'
Er bestaat een gevaarlijke misvatting dat pesten iets is dat vanzelf overgaat of slechts een fase is. Deze houding zorgt ervoor dat pesten door kan gaan en zelfs verergert. Het bespreekbaar maken van pesten is niet optioneel; het is een noodzakelijke stap om de veiligheid in de klas te waarborgen.
Hoe je dit aanpakt
Begin met het erkennen dat pesten in elke klas kan voorkomen, ook in die van jou. Door openlijk over pesten te praten, geef je aan dat het probleem serieus genomen wordt. Dit betekent ook dat je als leerkracht bereid moet zijn om de harde waarheid onder ogen te zien: als er gepest wordt, is er een probleem met de veiligheid in jouw klas. Gebruik directe en duidelijke taal om het probleem aan te kaarten, en wees niet bang om de situatie bij de naam te noemen.
3. Omgaan met de pester en het slachtoffer: De rol van de groep in het pesten
Pesten is een groepsprobleem
Pesten wordt vaak gezien als een probleem tussen twee individuen: de pester en het slachtoffer. In werkelijkheid is het een probleem van de hele groep. Pesten kan alleen bestaan als de groep dit toelaat of zelfs aanmoedigt. Dit betekent dat het niet voldoende is om alleen de pester of het slachtoffer aan te pakken; de hele groep moet betrokken worden bij de oplossing.
Wat je kunt doen
Het aanpakken van pesten als groepsprobleem vraagt om een systematische aanpak. Dit betekent dat je als leerkracht moet werken aan het herdefiniëren van de normen binnen de groep. Het is niet genoeg om sancties uit te delen aan de pester of medelijden te tonen met het slachtoffer; de hele groep moet begrijpen dat hun gedrag (of gebrek daaraan) bijdraagt aan het probleem.
4. De cruciale rol van een veilige omgeving: Waarom pesten nooit zomaar ophoudt
Onveiligheid als voedingsbodem voor pesten
Pesten ontstaat in een omgeving waar leerlingen zich niet veilig voelen. Deze onveiligheid kan voortkomen uit een gebrek aan duidelijke regels, inconsistent optreden van de leerkracht, of een sfeer van wantrouwen binnen de groep. Pesten is een manier voor sommige leerlingen om hun eigen onzekerheid te maskeren of om controle uit te oefenen in een onveilige omgeving.
Hoe je dit aanpakt
Het creëren van een veilige omgeving is geen eenvoudige taak. Het vraagt om duidelijke, consistente regels die voor iedereen gelden. Dit betekent ook dat je als leerkracht consequent moet zijn in het handhaven van deze regels. In een onveilige omgeving kunnen sancties alleen niet het verschil maken; het gaat om het herstellen van vertrouwen binnen de groep. Dit kan betekenen dat je als leerkracht soms harde keuzes moet maken, zoals het tijdelijk verwijderen van een leerling uit de groep om de rust en veiligheid te herstellen.
5. Online pesten: Het nieuwe strijdveld van onveiligheid
Cyberpesten als verlengstuk van onveiligheid
Online pesten is een verlengstuk van de onveiligheid in de klas. Het speelt zich af op een platform dat vaak onzichtbaar is voor volwassenen, waardoor het moeilijk te reguleren is. De anonimiteit van het internet kan ervoor zorgen dat leerlingen zich vrij voelen om dingen te zeggen of doen die ze in een face-to-face situatie nooit zouden doen.
Hoe je dit aanpakt
Het aanpakken van online pesten vraagt om een combinatie van mediawijsheid en strikte regels over online gedrag. Het is essentieel om leerlingen bewust te maken van de impact van hun online acties en hen te leren dat de regels van respect en veiligheid ook online gelden. Bovendien moeten leerkrachten een systeem opzetten waarin leerlingen ongepast online gedrag kunnen melden zonder bang te zijn voor represailles.
Conclusie: Pesten voorkomen begint bij een veilige klas
Pesten is niet simpelweg het resultaat van één kwaadaardige leerling; het is een symptoom van een bredere onveiligheid binnen de groep. Als leerkracht is het jouw verantwoordelijkheid om deze dynamiek te doorbreken. Dit vraagt om een diepgaande analyse van de groepsdynamiek, een consequente handhaving van regels, en een voortdurende inspanning om de veiligheid en het vertrouwen binnen de klas te herstellen en te waarborgen. Alleen in een veilige omgeving kan pesten effectief worden aangepakt en voorkomen
Pesten aanpakken is een complex probleem | Wat doe jij
Pesten is een complex, hardnekkig en veelvoorkomend probleem. In onderzoek wordt pesten meestal omschreven als: 'doelbewust agressief gedrag dat zich herhaaldelijk voordoet en waarbij slachtoffers zich moeilijk kunnen verdedigen'. Deze omschrijving werd in de jaren 90 geïntroduceerd door de Noorse onderzoeker Dan Olweus en wordt tot op de dag van vandaag gebruikt in wetenschappelijk onderzoek.
Er zijin ook veel misvattingen rondom pesten. Het is belangrijk om die eerst weg te nemen om te kunnen bepalen hoe pesten wél aangepakt kan worden. Zo zou elke leraar, leidinggevende, coach zich er van bewust moeten zijn, dat in iedere klas/team wordt gepest. "Iemand die zegt dat in zijn of haar klassen/team niet wordt gepest" hebben vaak ongelijk, zo blijkt uit onderzoeken.
Deze onderstaande video laat de complexiteit van het aanpakken van pesten zien in de omgeving van school (dit kan je ook eenvoudig doorvertalen naar een: werkomgeving, sportvereniging of bejaardentehuis).
► of zie video hier van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap geeft een goede weergave 'waarom' het pesten aanpakken zo complex is.
Stap 1: Pesten herkennen
- Informeer iedereen met voorlichtingen (bijeenkomsten over Pesten (ongewenst gedrag):
- Wat is nu Pesten?
- Grijs gebied? Nee! Verschil tussen plagen & pesten.
- Waar kan je pesten aan herkennen, Vormen van Pesten
- Pesten is een groepsproces, Rollen bij pesten
Geef aan dat jij pesten (ongewenst gedrag) niet tolereert! Zero tolerance (vanaf nu)!
- Stel duidelijke sancties op voor de pesters & meelopers;
- Pas deze sancties bij pesten (ongewenst gedrag) consequent toe.
Consequent zijn, is noodzakelijk voor het succes ook op de lange termijn. Ieder mens heeft in een groepssetting duidelijk omlijnde regels & grenzen nodig. Dit draagt bij aan een gevoel van veiligheid en zekerheid. Door van regels af te wijken of sancties niet conseqent toepassen schep je onrust en verwarring = onveilig klimaat.
Stap 2: Erken Pesten, het gebeurt hier dus ook
Stap 3: Pak het pesten effectief aan
Iedereen is nu in staat het verschil tussen plagen en pesten te herkennen' (doordat zij inzichten hebben verkregen: verschil tussen plagen & pesten, de rollen, de vormen, de gevolgen in stap 1). Biedt ze vervolgens concrete adviezen & tips over 'hoe je pesten kan aanpakken', waardoor zij in staat zijn adequaat te reageren als pestgedrag wordt waargenomen. ► Een goede sfeer bouw je samen! Zie 7 tips! Hoe wordt er gepest?
Wij hebben nog veel meer waardevolle en interessante informatie, breng snel een bezoekje aan ...
► Ik word gepest., Bij welke organisaties kan ik terecht voor hulp of advies?
► Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets / Handleidingen / Lesmaterialen / Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken
► Kenniscentrum (Klassiek) Pesten
► Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)