Waarom een WhatsApp spel?
Op een van mijn scholen hoorde ik van de groep 4 leerkracht dat hij veel gedoe had met WhatsApp in zijn klas. De les What's happy was nog te moeilijk voor deze groep. Daarom ontstond dit WhatsApp spel, waarbij kinderen offline met WhatAapp aan de slag gaan. Live zeg je andere dingen tegen elkaar dan online.
Bewustwording dat je communiceert met een persoon met gevoelens, ipv een 'koud apparaat' staat centraal in dit spel.
- Doelgroep Groep 4-5 of 6-7-8
- Tijdsduur: circa 30-45 minuten
- Download de lesbrief
Lesdoelen
- Kinderen zijn zich bewust dat ze via WhatsApp berichten sturen naar een persoon met gevoelens, niet naar een gevoelloos apparaat;
- Ze schrijven het bericht op de telefoon van de ander en lezen daarna hardop voor wat ze geschreven hebben;
- Kinderen zien aan de lichaamstaal en de reactie van de ontvanger, hoe berichten bij de ontvanger aankomen;
- Kinderen weten dat berichten via WhatsApp soms anders overkomen, dan je zelf bedoelt;
- Kinderen maken samen afspraken over 'samen sociaal online' zijn.
Hiermee werken de leerlingen aan de volgende SLO-doelen:
- De leerling vertelt over eigen mediagebruik;
- De leerling wordt zich bewust van eigen mediagebruik in de school- en thuissituatie (type, duur en frequentie);
- De leerling komt in aanraking met de mogelijkheden om te communiceren en samen te werken via sociale en digitale netwerken;
- De leerling leert over het gebruik van nieuwe media; welke media worden er in het dagelijks leven, bijvoorbeeld thuis door je ouders en andere familie, gebruikt om te communiceren?
- De leerling beseft het belang van zorgvuldig en respectvol handelen op
sociale/communicatieve netwerken;
- De leerling herkent ongewenst gedrag en leert hiermee om te gaan;
- De leerling leert herkennen van en omgaan met ongewone en ongewenste informatie en weet met wie dit te bespreken is.
- De leerling beseft het belang van zorgvuldig handelen op sociale netwerken.
Benodigdheden
- Gelamineerde 'telefoons' A4 formaat met een WhatsApp scherm met een touw eraan (zie bijlage in lesbrief). Bij dit spel kun je ook formats van andere communicatieplatforms gebruiken. Inventariseer in je klas welk platform veel gebruikt wordt en kies (maak) het betreffende format. In deze lesbrief gebruiken we een 'telefoon' en 'WhatsApp'.
- Pritt buddies Emoji's (zie bijlage in lesbrief)
- Whitebord stiften (liefst met dunne punt)
© Deze lesbrief is ontwikkeld door Petra Mestrom en Daisy van Oudheusd en-Dorssers. Delen van deze lesbrief mag indien je de bron vermeldt. www.greenscreenbox.nl