Pesten aanpakken met de hele groep

Pesten aanpakken als groepsproces

De belangrijke rol van groepsdynamiek en leerkrachten bij het stoppen van pesten

Pesten is geen geïsoleerd incident tussen een pester en een slachtoffer. Het is een groepsproces dat ontstaat binnen de sociale dynamiek van een klas of groep. De rest van de groep speelt een veel grotere rol in het pesten dan vaak wordt gedacht. Wanneer de groep niets zegt, ontstaat er een klimaat waarin pesters hun gedrag kunnen voortzetten zonder consequenties. Maar als de groep duidelijk maakt dat pestgedrag niet wordt getolereerd, kan het pesten snel stoppen. Dit vereist echter een fundamenteel andere aanpak dan scholen tot nu toe vaak hanteren.

Doneer button

Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.

 

Misvattingen over pesten: Het Is niet alleen tussen de pester en het slachtoffer

Veel leerkrachten zien pesten nog steeds als een probleem tussen de pester en het slachtoffer. Ze proberen het gedrag van de pester aan te pakken en bieden ondersteuning aan het slachtoffer. Hoewel dit een goedbedoelde aanpak is, blijkt uit wetenschappelijk onderzoeken (nationaal & internationaal) van de afgelopen 5 jaar dat pesten in feite een groepsproces is. De pester wordt vaak gesteund door een groep omstanders die stilzwijgend goedkeuring geven aan het gedrag door niet in te grijpen. Deze passieve houding van de groep draagt bij aan de voortzetting van het pesten.

Groepsdynamiek: de rol van omstanders

De groep omstanders, die uit klasgenoten bestaat, speelt een sleutelrol in het stoppen of versterken van pestgedrag. Veel leerlingen keuren pesten in hun hart af, maar grijpen niet in uit angst om zelf het volgende slachtoffer te worden of omdat ze de sociale gevolgen vrezen. Door bewust te worden van de kracht die ze als groep hebben, kunnen ze echter een cruciale rol spelen in het beëindigen van pestgedrag. Onderzoek toont aan dat pesten vaak binnen 10 seconden stopt als omstanders ingrijpen. Dit ingrijpen kan variëren van een simpele opmerking tegen de pester tot het bieden van steun aan het slachtoffer.

Waarom scholen hun aanpak moeten veranderen

Traditionele anti-pestprogramma's richten zich vaak uitsluitend op het gedrag van de pester en het bieden van ondersteuning aan het slachtoffer. Deze aanpak mist echter de rol van de groep in het pestproces. Zonder de groepsdynamiek aan te pakken, blijft het pestgedrag vaak doorgaan. Leerkrachten en Anti-Pest Coördinatoren (APC's) moeten een bredere aanpak ontwikkelen die zich richt op de hele klas. Dit betekent dat ze niet alleen het pestgedrag direct moeten aanpakken, maar ook de passieve rol van de groep moeten doorbreken.

Wetenschappelijke inzichten: De kracht van groepsdynamiek

Uit wetenschappelijk onderzoeken, zoals de studies van professor René Veenstra en zijn team aan de Rijksuniversiteit Groningen, blijkt dat pesten een groepsproces is waarin omstanders de sleutel tot verandering zijn. Deze inzichten laten zien dat pestgedrag veel effectiever wordt aangepakt wanneer scholen hun aandacht richten op de groepsdynamiek en het activeren van omstanders. Als omstanders leren hoe ze effectief kunnen ingrijpen, kan pesten veel sneller en effectiever worden gestopt.

Wat kunnen leerkrachten en APC’s doen?

Leerkrachten spelen een cruciale rol in het beïnvloeden van de groepsdynamiek en het activeren van omstanders. Hier zijn enkele stappen die ze kunnen nemen:

  1. Bewustzijn creëren: Leerkrachten moeten met hun klas bespreken wat de rol van omstanders is en hoe zij kunnen bijdragen aan het stoppen van pesten.
  2. Omstanders trainen: Door omstanders te leren hoe ze op een veilige en effectieve manier kunnen ingrijpen, kunnen zij pesten snel stoppen.
  3. Actief betrekken van de groep: Scholen moeten werken aan een cultuur waarin de groep verantwoordelijkheid neemt voor het welzijn van al haar leden.
  4. Pestprotocollen aanpassen: Scholen moeten hun pestprotocollen herzien en de focus verleggen naar de hele groep, in plaats van alleen de pester en het slachtoffer.

Tools en hulpmiddelen voor scholen en APC’s

Om scholen en APC’s te helpen de groepsdynamiek aan te pakken, zijn er verschillende tools en interventies beschikbaar:

  • Omstanders trainen: Het bieden van trainingen aan omstanders kan hen voorbereiden op situaties waarin ze getuige zijn van pestgedrag.
  • Groepsinterventies: Klassenbrede interventies helpen de hele groep bewust te maken van hun rol in het pestproces en geven hen de tools om dit te doorbreken.
  • Pestprotocol: Scholen moeten een duidelijk en effectief pestprotocol hebben dat niet alleen gericht is op de dader en het slachtoffer, maar ook op de groep. Bekijk ons voorbeeld van een pestprotocol.

Casestudy's: De impact van groepsdynamiek op pesten

Een goed voorbeeld van de kracht van groepsdynamiek bij het stoppen van pesten is te vinden in het verhaal van Tharukshan Selvam. Tharukshan was een jongen die, ondanks dat hij werd gepest, geen steun kreeg van zijn klasgenoten. Dit toont het belang aan van omstanders die het pestgedrag signaleren en ingrijpen.

Hoe scholen de aanpak van groepsdynamiek kunnen implementeren

Het implementeren van een aanpak die gericht is op de groep vereist een verandering in de manier waarop scholen pesten benaderen. Scholen kunnen de volgende stappen nemen:

  • Training voor leerkrachten en APC’s: Leerkrachten en APC’s moeten getraind worden in het herkennen van groepsdynamiek en het activeren van omstanders.
  • Leerlingen betrekken: Leerlingen moeten bewust worden gemaakt van hun rol als omstanders en de invloed die ze kunnen hebben op het stoppen van pesten.
  • Communicatie met ouders: Ouders moeten op de hoogte worden gebracht van het pestprotocol van de school en hoe zij hun kinderen kunnen ondersteunen bij het bestrijden van pesten.

Wetenschappelijke bronnen en verder lezen​

Download de Wetenschappelijke onderzoeken

Pesten aanpakken is een complex probleem | Wat doe jij 

Pesten is een complex, hardnekkig en veelvoorkomend probleem. In onderzoek wordt pesten meestal omschreven als: 'doelbewust agressief gedrag dat zich herhaaldelijk voordoet en waarbij slachtoffers zich moeilijk kunnen verdedigen'. Deze omschrijving werd in de jaren 90 geïntroduceerd door de Noorse onderzoeker Dan Olweus en wordt tot op de dag van vandaag gebruikt in wetenschappelijk onderzoek.

Er zijin ook veel misvattingen rondom pesten. Het is belangrijk om die eerst weg te nemen om te kunnen bepalen hoe pesten wél aangepakt kan worden. Zo zou elke leraar, leidinggevende, coach zich er van bewust moeten zijn, dat in iedere klas/team wordt gepest. "Iemand die zegt dat in zijn of haar klassen/team niet wordt gepest" hebben vaak ongelijk, zo blijkt uit onderzoeken.

Deze onderstaande video laat de complexiteit van het aanpakken van pesten zien in de omgeving van school (dit kan je ook eenvoudig doorvertalen naar een: werkomgeving, sportvereniging of bejaardentehuis).

► of zie video hier van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap geeft een goede weergave 'waarom' het pesten aanpakken zo complex is.

Voordat je tegengif bij pesten kan toedienen is het cruciaal om eerst "de angel' (het pijnpunt) eruit te halen in drie stappen ... 

Door te zorgen dat iedereen in de organisatie, het gehele team, klas of groep in staat is om pesten te ...
Stap 1: Herkennen, wat is het? de rollen, vormen, verschil plagen en pesten.
Stap 2: Erkennen, het gebeurt dus ook hier bij ons in het team, klas, organisatie.
Stap 3: Pak het duurzaam aan!

Stap 1: Pesten herkennen

Geef aan dat jij pesten (ongewenst gedrag) niet tolereert! Zero tolerance (vanaf nu)!

  • Stel duidelijke sancties op voor de pesters & meelopers;
  • Pas deze sancties bij pesten (ongewenst gedrag) consequent toe. 

Consequent zijn, is noodzakelijk voor het succes ook op de lange termijn. Ieder mens heeft in een groepssetting duidelijk omlijnde regels & grenzen nodig. Dit draagt bij aan een gevoel van veiligheid en zekerheid. Door van regels af te wijken of sancties niet conseqent toepassen schep je onrust en verwarring = onveilig klimaat.

Stap 2: Erken Pesten, het gebeurt hier dus ook

Stap 3: Pak het pesten effectief aan

Iedereen is nu in staat het verschil tussen plagen en pesten te herkennen' (doordat zij inzichten hebben verkregen: verschil tussen plagen & pesten, de rollen, de vormen, de gevolgen in stap 1). Biedt ze vervolgens concrete adviezen & tips over 'hoe je pesten kan aanpakken', waardoor zij in staat zijn adequaat te reageren als pestgedrag wordt waargenomen. ► Een goede sfeer bouw je samen! Zie 7 tips! Hoe wordt er gepest?

Proefschrift 'Pesten op school is vaak een groepsproces'  

Onderzoek socioloog Johannes Ashwin Rambaran onderzocht pesten als groepsproces in combinatie met de rollen. Zijn bevindingen:

Zo worden pesters vaak vrienden met andere pesters en zetten ze hun vrienden aan tot pesten.

Dit patroon is niet zichtbaar bij slachtoffers van pesten.

  • Slachtoffers van dezelfde pester kiezen elkaar niet als vrienden
  • En kinderen die bevriend zijn met een slachtoffer worden niet sneller slachtoffer van de pester. 

Verdedigers spelen een belangrijke rol bij het tegengaan van pesten

Ze hebben de mogelijkheid om de situatie voor slachtoffers aanzienlijk te verbeteren door direct in te grijpen, bijvoorbeeld door de pesters te confronteren met hun gedrag en daarmee het pesten te laten stoppen. Hiermee zorgen ze er tegelijkertijd voor dat slachtoffers zich beter voelen door minder last te hebben van gevoelens van angst en depressie en meer zelfvertrouwen te krijgen. Hoewel de meeste kinderen het pesten afkeuren en slachtoffers van pesten graag willen helpen, blijft het verdedigen van slachtoffers vaak uit. Een veel gehoorde reden is dat mogelijke verdedigers, zogenaamde omstanders, bang zijn om zelf het slachtoffer te worden van pesten wanneer ze ingrijpen vooral in een omgeving waarin het pesten overheerst en pesten dus de norm is. Wel of niet overgaan tot verdedigen hangt van meer af dan individuele factoren en klasfactoren. De sociale band die kinderen hebben met het slachtoffer speelt mogelijk ook een belangrijke rol: hebben ze een positieve of negatieve relatie met het slachtoffer?

Worden omstanders ontmoedigd om te interveniëren in pesten?

Als een groot deel van de klas meedoet, wordt pesten de norm in een klas. Voorgaand onderzoek laat zien dat in zulke klassen pesters meer worden geaccepteerd door klasgenoten terwijl kinderen die niet meedoen met pesten of gepest worden juist sterk worden afgewezen door klasgenoten. Dit vormt mogelijk ook een reden waarom in klassen waar pesten veel voorkomt kinderen minder vaak opkomen voor slachtoffers door hen te verdedigen, omdat ze bang zijn afgewezen te worden of erger nog zelf het slachtoffer worden van pesten.

De resultaten uit dit proefschrift laten zien dat wanneer slachtoffers een positieve band hebben met klasgenoten zij eerder verdedigd worden, zelfs in een klas waarin pesten veel voorkomt. Deze bevindingen bieden aanknopingspunten voor scholen om pesten tegen te gaan door aandacht te besteden aan het ontwikkelen van positieve relaties (bijvoorbeeld vriendschappen of samenwerken) tussen slachtoffers en mogelijke verdedigers (omstanders).

Meer lezen over het Proefschrift 'Pesten op school is vaak een groepsproces'  / Report The classroom as context for bullying: a social network approach

Pesten is een complex probleem en moet gezien worden als een groepsproces waarbij kinderen verschillende rollen innemen (pester, slachtoffer, verdediger, assistent, meeloper en buitenstaander. Pesten op school is vaak een groepsproces. Zo worden pesters vaak vrienden met andere pesters en zetten ze hun vrienden aan tot pesten. Gijs Huitsing is promovendus bij de RUG (sociologie) en het interuniversitaire ICS heeft een zeer interessant artikel geschreven over 'Pesten als groepsproces'