De kracht van de Gouden Weken + lesmaterialen
Lesmaterialen
Besef van jezelf - Besef van de ander
De Gouden Weken en het voorbeeldgedrag van leerkrachten
Kinderen leren veel van hun opvoeders. Dus ook van leerkrachten. Goed voorbeeldgedrag is allesbepalend. Ook voor het laten slagen van de belangrijke transitie (het aangeleerde toepassen in de dagelijkse praktijk). Hieronder een oefening voor het team om met elkaar te bepalen welk voorbeeldgedrag bijdraagt aan een sociaal veilige groep en school.
Opdracht
Elke leerkracht krijgt een groene, gele en rode kaart. Op de groene kaart schrijven ze voorbeeldgedrag van een collega dat ze fijn vinden en goed voor de kinderen; op de gele kaart komt twijfelachtig voorbeeldgedrag; op de rode komt voorbeeldgedrag dat ze afkeuren. Alles gebeurt uiteraard anoniem.
Doe alle kaarten in een bus of doos. Verdeel de grote groep in een aantal kleinere groepjes. Elk groepje pakt nu willekeurig een groene, gele en rode kaart en bespreekt wat er op de kaarten staat. Probeer niet naar uniforme afspraken te streven, want die kun je over leerkrachtgedrag vaak moeilijk maken; dat kan wel over regels.
Klaar? Dan maakt - bijvoorbeeld de Kwink-coach op jouw school - met de groep een top vijf (kwalitatief) op basis van wat op de groene kaarten is ingevuld. Vraag expliciet of iedereen het eens is dat de rode kaarten eenmalig kwijtgescholden mogen worden. Vraag nu wat het team met de gele kaarten wil doen.
Tip: Zoveel mogelijk ‘groen’ doen
Hang twee grote vellen gekleurd karton (geel en groen) op in de teamkamer. Plak de top vijf (zie hierboven) van groene kaarten op het groene karton. Plak de twijfelachtige voorbeelden op het gele karton. Zo houden leerkrachten elkaar scherp op hun eigen gedrag. Geef de opdracht mee om de komende twee weken de gele kaarten om te buigen naar groen gedrag.