Skit voor MBO 16-20 jarigen "De naaktfoto" met inzicht-, reflectie en quiz vragen | Stop Pesten NU

MBO 16-20 jarigen Skit "De naaktfoto" met inzicht-, reflectie en quiz vragen

Skit over pesten en hoe je voor elkaar kunt opkomen nadat een naaktfoto van een klasgenoot viraal is gegaan voor leerlingen van 16 - 20 jaar. Een skit is een korte toneelvoorstelling die vaak humoristisch is en meestal tussen de vijf en vijftien minuten duurt. Het is een populaire vorm van theater die vaak wordt gebruikt in komische televisieprogramma's en live shows.

Titel: "De naaktfoto"

Personages:

  • Rachel, het slachtoffer
  • Emma, de vriendin van Rachel
  • Kevin, de pester
  • Tom, de vriend van Kevin
  • Lisa, de klasgenoot die voor Rachel opkomt

Inzicht- en reflectievragen na deel 1 (antwoorden zie onderaan)

Geef antwoord op onderstaande vragen met een korte toelichting:

  1. Hoe voelde Rachel toen ze zag dat de naaktfoto van haar viraal was gegaan?
  2. Wat is de rol van Emma in deze scène?
  3. Wat was de reactie van Kevin toen Lisa hem confronteerde met zijn gedrag?
  4. Hoe kunnen vrienden en klasgenoten helpen wanneer iemand slachtoffer is van cyberpesten?
  5. Hoe kun je voor elkaar opkomen en pesten voorkomen?

Quiz vragen 

Geef antwoord op onderstande vragen met een korte toelichting:

 

  1. Wat is de impact van cyberpesten op slachtoffers? 
     

  2. Welke rol kan een vriend spelen in het helpen van iemand die slachtoffer is van cyberpesten? 
     

  3. Welke acties kunnen worden ondernomen om pesten te voorkomen? 
     

  4. Wat zijn de gevolgen voor de daders van cyberpesten? 
     

  5. Wat zijn de verschillende vormen van pesten? 
     

 

Scène 

Rachel is wanhopig en overstuur wanneer ze zich realiseert dat een naaktfoto van haar viraal is gegaan op sociale media. Ze loopt door de gangen van de school en ziet dat iedereen naar haar kijkt en fluistert. Emma komt naar haar toe om haar te troosten en te helpen.

Emma: "Rachel, wat is er gebeurd? Waarom ben je zo overstuur?"

Rachel: "Iemand heeft een naaktfoto van mij doorgestuurd naar de hele school. Ik weet niet wat ik moet doen."

Emma: "Oh mijn god, dat is vreselijk! Wie heeft dit gedaan?"

Op dat moment komen Kevin en Tom de hoek om.

Kevin: "Nou nou, kijk eens wie we hebben. Het naakte meisje!"

Tom lacht mee.

Rachel verstopt zich achter Emma.

Emma: "Hou op, Kevin! Dit is niet grappig!"

Kevin: "O, ik ben het niet met je eens. Dit is het grappigste wat ik ooit heb gezien."

Lisa komt aanlopen en ziet wat er aan de hand is. Ze kijkt naar Rachel en ziet hoe overstuur ze is.

Lisa: "Kevin, jij hebt geen enkel recht om Rachel zo te behandelen. Jullie hebben haar privacy geschonden en dat is niet acceptabel."

Kevin: "Ach, hou toch op. Het was maar een grapje."

Lisa: "Het was geen grapje, het was pesten. Je hebt haar vernederd en gekwetst. Dat is niet hoe we met elkaar om moeten gaan."

Kevin: "Ja, nou en? Wat ga je eraan doen?"

Lisa: "Ik ga er alles aan doen om Rachel te helpen en te ondersteunen. En ik roep iedereen hierbij op om voor Rachel op te komen en pesten niet te accepteren."

Emma: "Ik ben het met je eens, Lisa. We moeten stoppen met dit soort gedrag en opkomen voor elkaar. Rachel verdient onze steun en respect."

Rachel kijkt op en ziet dat ze niet alleen staat. Haar vriendinnen zijn er voor haar en Lisa heeft haar rug. Samen staan ze sterk tegen pesten.

Einde scène.

 

Vervolg skit 

Julia komt naar buiten met haar telefoon in haar handen en toont de groep de naaktfoto van Emma

Julia: Kijk allemaal, hier is de foto van Emma. Ze was zo boos toen ze erachter kwam dat het rondging op school. Het is echt verschrikkelijk dat mensen zo gemeen kunnen zijn.

Nina: Dit moet stoppen. We moeten voor haar opkomen en dit aan de docenten melden. Misschien kunnen zij er iets aan doen.

Max: Ja, laten we dat doen. Maar eerst moeten we ervoor zorgen dat Emma weet dat we er voor haar zijn. Ze moet weten dat ze niet alleen staat.

Sofie: We kunnen een briefje voor haar schrijven om te laten zien dat we haar steunen.

Nina: Goed idee, ik heb wel papier en pennen in mijn tas.

(Max en Sofie schrijven samen met Nina een briefje)

Max: Dit is wat we hebben geschreven. "Lieve Emma, we zijn er voor je en steunen je door deze moeilijke tijd. Niemand verdient het om gepest te worden en we zullen er alles aan doen om je te helpen. Blijf sterk en weet dat we van je houden."

Sofie: Laten we het briefje nu bij haar in de brievenbus doen. Dan weet ze dat we aan haar denken.

Julia: En laten we het ook aan de docenten vertellen. Dit kan niet zo doorgaan.

Nina: Goed idee. We moeten ervoor zorgen dat dit niet nog eens gebeurt.

(De groep loopt weg en de lichten gaan uit)

(Einde)

 

Antwoorden met toelichting skit deel 1

 

1. Hoe voelde Rachel toen ze zag dat de naaktfoto van haar viraal was gegaan?

Antwoord: Rachel voelde zich vernederd, beschaamd en boos. Ze was geschokt en wist niet wat ze moest doen. 

Toelichting: Het is belangrijk om te begrijpen hoe mensen zich voelen wanneer ze gepest worden. Door te begrijpen hoe pesten iemand kan beïnvloeden, kunnen we beter empathie tonen en effectiever hulp bieden.

 

2. Wat is de rol van Emma in deze scène?

Antwoord: Emma is de vriendin van Rachel. Ze toont sympathie en steun voor Rachel en biedt aan om met haar te praten. 

Toelichting: Vrienden kunnen een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van iemand die gepest wordt. Het is belangrijk om te laten zien dat je er bent voor iemand en om een luisterend oor te bieden.

 

3. Wat was de reactie van Kevin toen Lisa hem confronteerde met zijn gedrag?

Antwoord: Kevin probeerde zichzelf te verdedigen door te zeggen dat hij niet de enige was die de foto had gezien en gedeeld. 

Toelichting: Het is belangrijk om te erkennen dat de persoon die pest of meedoet aan het pesten vaak zichzelf probeert te rechtvaardigen en de schuld op anderen probeert af te schuiven. Het is daarom belangrijk om de verantwoordelijkheid te nemen en te handelen om het pesten te stoppen.

 

4. Hoe kunnen vrienden en klasgenoten helpen wanneer iemand slachtoffer is van cyberpesten?

Antwoord: Vrienden en klasgenoten kunnen steun betuigen, luisteren en helpen om het slachtoffer te beschermen. Ze kunnen ook de situatie melden bij volwassenen die kunnen helpen. 

Toelichting: Het is belangrijk om op te treden en te helpen wanneer iemand slachtoffer is van cyberpesten. Door samen te werken en verantwoordelijkheid te nemen, kunnen we een einde maken aan pestgedrag.

 

5. Hoe kun je voor elkaar opkomen en pesten voorkomen?

Antwoord: Je kunt voor elkaar opkomen door te laten zien dat je de ander steunt en respecteert. Als je pestgedrag ziet, kun je dit melden bij een volwassene en helpen om de situatie op te lossen. Het is ook belangrijk om te begrijpen hoe pesten iemand kan beïnvloeden en om empathie te tonen. 

Toelichting: We kunnen allemaal bijdragen aan het voorkomen van pesten door voor elkaar op te komen, te luisteren en actie te ondernemen wanneer we pestgedrag zien. Door het tonen van respect en medeleven, kunnen we de negatieve effecten van pesten verminderen en een veilige en positieve omgeving creëren voor iedereen.

 

Quiz vragen met antwoorden

  1. Wat is de impact van cyberpesten op slachtoffers?
    Antwoord: De impact van cyberpesten kan leiden tot gevoelens van angst, depressie, isolatie, en zelfs zelfmoordgedachten. Score: 5 punten.
    Toelichting: 
    De impact van cyberpesten op slachtoffers kan zeer ernstig zijn en kan leiden tot negatieve gevoelens, isolatie en in sommige gevallen zelfs tot zelfmoordgedachten of -pogingen. Het is belangrijk dat jongeren begrijpen hoe serieus cyberpesten kan zijn en dat ze zich bewust zijn van de potentiële gevolgen van hun acties.

  2. Welke rol kan een vriend spelen in het helpen van iemand die slachtoffer is van cyberpesten?
    Antwoord: Een vriend kan de persoon ondersteunen, aanmoedigen om hulp te zoeken, en het incident rapporteren. Score: 5 punten.
    Toelichting: 
    Vrienden kunnen een belangrijke rol spelen in het helpen van iemand die slachtoffer is van cyberpesten. Door steun te bieden en de persoon aan te moedigen om hulp te zoeken, kunnen vrienden het slachtoffer helpen om zich minder alleen te voelen. Bovendien kunnen vrienden helpen door het incident te rapporteren bij een volwassene, school of instanties die hulp kunnen bieden.

  3. Welke acties kunnen worden ondernomen om pesten te voorkomen?
    Antwoord: Er zijn verschillende acties mogelijk, zoals het bevorderen van positief gedrag, het creëren van een veilige omgeving, het aanmoedigen van assertiviteit, en het verstrekken van informatie en educatie over pesten. Score: 10 punten.
    Toelichting: ​Pesten kan worden voorkomen door middel van verschillende acties en benaderingen. Het is belangrijk om een positieve en veilige omgeving te creëren waarin assertiviteit en respect worden gestimuleerd. Daarnaast kan educatie over pesten en het bespreken van de gevolgen van pesten helpen om het bewustzijn te vergroten en pestgedrag te voorkomen.

  4. Wat zijn de gevolgen voor de daders van cyberpesten?
    Antwoord: De gevolgen voor de daders kunnen variëren van disciplinaire maatregelen op school of op het werk, tot juridische vervolging. Score: 5 punten.
    Toelichting: 
    Daders van cyberpesten kunnen verschillende gevolgen ondervinden, afhankelijk van de ernst en de impact van hun gedrag. Dit kan variëren van disciplinaire maatregelen op school of op het werk, tot juridische vervolging. Het is belangrijk dat jongeren zich bewust zijn van de gevolgen van hun acties en de verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag.

  5. Wat zijn de verschillende vormen van pesten?
    Antwoord: Er zijn verschillende vormen van pesten, zoals fysiek, verbaal, sociaal, en cyberpesten. Score: 10 punten.
    Toelichting: 
    Pesten kan verschillende vormen aannemen, waaronder fysiek, verbaal, sociaal en cyberpesten. Het is belangrijk om te begrijpen dat alle vormen van pesten schadelijk zijn en serieus genomen moeten worden. Door het bespreken van de verschillende vormen van pesten kunnen jongeren zich bewust worden van de impact die hun woorden en daden kunnen hebben op anderen.