Doel van de activiteiten: Het voornaamste doel van deze sessie is om de leerlingen te helpen zich onderdeel van de groep te voelen. Dit draagt bij aan het verhogen van hun zelfvertrouwen, helpt hen te integreren in de groep en stelt hen in staat hun academische en persoonlijke doelen beter te bereiken.
MBO-Leerlingen: In vergelijking met jongere scholieren hebben MBO-leerlingen vaak al een duidelijker beeld van wat ze willen bereiken en waarom ze op de opleiding zitten. Ze kunnen echter ook hun eigen uitdagingen hebben, zoals het combineren van studie met werk of familieverantwoordelijkheden.
Waarde van diversiteit: De diversiteit in vaardigheden, ervaringen en ambities binnen de groep is een kracht. Door dit te benadrukken, moedig je de leerlingen aan om van elkaar te leren en elkaar te ondersteunen.
Benodigdheden:
- Grote vellen papier of flip-overpapier
- Markers
- Kleine post-its of stickers
- Eventueel muziek en versnaperingen voor een ontspannen sfeer
Suggesties voor de leerkracht
Flexibiliteit in tijdsduur: Als je merkt dat een bepaalde activiteit of discussie goed loopt en de studenten betrokken zijn, aarzel dan niet om de tijdsduur aan te passen.
Gebruik van technologie: Overweeg het gebruik van digitale tools zoals mentimeter of Kahoot voor realtime feedback of om anoniem vragen te stellen. Dit kan vooral nuttig zijn voor introverte leerlingen die wellicht niet comfortabel zijn met het delen in een grotere groep.
Verdeel en heers: Als je een grote klas hebt, kun je overwegen om de klas in kleinere groepen op te splitsen voor sommige activiteiten, zodat iedereen een kans heeft om te spreken en gehoord te worden.
Tips
- Creëer een veilige omgeving: Zorg ervoor dat de leerlingen weten dat de klas een veilige plek is waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Dit moedigt openheid en eerlijkheid aan.
- Actieve luisterhouding: Als leerkracht is het belangrijk om actief te luisteren naar wat de leerlingen zeggen. Dit laat zien dat je hun input waardeert en helpt je om eventuele zorgen of uitdagingen vroegtijdig te herkennen.
- Bouw voort op wat er gezegd wordt: Gebruik de informatie en feedback die je tijdens deze sessie krijgt om verdere activiteiten en lessen aan te passen aan de behoeften en interesses van de leerlingen.
Introductie (20 minuten):
Begin met een korte ijsbreker. Vraag bijvoorbeeld iedereen om twee feiten en een fictie over zichzelf te delen, waarna de rest moet raden wat de fictie is.
Bespreek kort de betekenis en het doel van de Gouden Weken: het positief vormen van de klas en het versterken van de onderlinge band.
Activiteit 1: 'Onze Verwachtingen' (30 minuten):
- Vraag de leerlingen om na te denken over hun verwachtingen voor dit schooljaar op het MBO. Wat hopen ze te leren? Welke uitdagingen verwachten ze? Welke ervaringen hopen ze te hebben?
- Laat ze hun gedachten op de post-its schrijven en deze op een groot vel papier plakken.
- Bespreek als groep de gemeenschappelijke thema's en verschillen.
Activiteit 2: 'Onze Sterktes' (30 minuten):
- Verdeel de leerlingen in kleine groepjes en geef elk groepje een vel papier en markers.
- Vraag elk groepje om een lijst te maken van de vaardigheden en sterke punten die ze als groep hebben. Dit kan variëren van technische vaardigheden tot soft skills zoals communicatie of teamwerk.
- Laat elk groepje hun lijst presenteren en bespreek hoe deze sterke punten kunnen bijdragen aan het succes van de klas.
Afsluiting (20 minuten):
- Reflecteer op de activiteiten: Wat hebben de leerlingen ontdekt over hun klasgenoten en zichzelf?
- Moedig een open dialoog aan over hoe de klas kan samenwerken om gemeenschappelijke doelen te bereiken en uitdagingen aan te gaan.
- Sluit af met een positieve noot over het aankomende schooljaar en het belang van een ondersteunende gemeenschap.