De rol van de leraar bij het voorkomen van pesten onderzoek | Stop Pesten NU

De rol van de leraar bij het voorkomen van pesten onderzoek

De leraar speelt een belangrijke rol bij het beheersen van pesten in de klas ( Yoon en Bauman, 2014 ). Daarom is het begrijpen en bevorderen van de kenmerken van leraren die succesvolle reacties op pesten en slachtofferschap kunnen voorspellen, een prioriteit voor preventieprogramma's. Het doel van dit onderzoek was om te evalueren of de associatie tussen de individuele kenmerken van de leraar, zoals zijn/haar competentie met betrekking tot het fenomeen, arbeidssatisfactie en zelfeffectiviteit, en het schoolniveau van pesten/slachtofferschap werd gemedieerd door de mate waarin de leraar pestte. interventie wanneer zich een episode van pesten voordeed. Aan het onderzoek namen 120 leraren (17,5% jongens; 79,2% meisjes) deel, tussen de 25 en 66 jaar oud (gemiddelde leeftijd = 48,21; SD = 9,22), en 1.056 leerlingen (40,3% jongens; 59,6% meisjes), tussen de leeftijden 11 en 17 (gemiddelde leeftijd = 13,09; SD = 1,46). In totaal ging 57% van de leerlingen naar de middelbare school en 42,2% naar de middelbare school. 

Uit padanalyses bleek dat bij gepleegd gedrag de competentie van leraren op het gebied van pesten van invloed is op de rapportage van leerlingen over pesten, doordat de kans groter is dat leraren ingrijpen nadat een pestepisode heeft plaatsgevonden. Het indirecte effect was aanzienlijk. Lagere niveaus van pesten en slachtofferschap waren geassocieerd met de tevredenheid van leraren over het werk, wat aangeeft hoe professionele voldoening het klasklimaat kan beïnvloeden. Het model voor slachtofferschap was hetzelfde, behalve dat het indirecte pad niet significant was. De bevindingen worden besproken in termen van de betrokkenheid van leraren bij pestinterventie en -preventie.

Discussie

Het huidige onderzoek onderzocht de bijdrage van de competentie, werktevredenheid en zelfeffectiviteit van leraren aan het niveau van pesten en slachtofferschap op scholen. In het eerste model dat pesten verklaart, werd de competentie van leraren met betrekking tot pesten geassocieerd met het niveau van pesten, via het effect ervan op de interventie van de leraar. Als de leerkrachten zich competent voelen op het gebied van pesten, komen ze vaker tussenbeide met positieve strategieën en dit gaat bijgevolg gepaard met een afname van pesten in de klas. Aan de andere kant heeft de arbeidssatisfactie van hogere leraren een directe invloed op de lagere niveaus van pesten. Er is geen specifiek effect vastgesteld op de zelfeffectiviteit van leraren. Hetzelfde model resulteerde in het voorspellen van de mate van slachtofferschap, met uitzondering van de niet-significantie van het indirecte effect.

Leraren die zichzelf als competenter beschouwen op het gebied van pesten, zijn meer geneigd om in te grijpen in gevallen van pesten en slachtofferschap. Competentie kan worden bevorderd door specifieke trainingen die gericht zijn op het definiëren van het fenomeen, het onderstrepen van de dynamiek van het probleem en het presenteren van de beste interventiestrategieën. Deze bevinding ondersteunt eerdere literatuur ( Alsaker, 2004 ), waarin leraren met een uitgebreidere kennis van het fenomeen effectiever zijn in het omgaan met problemen, een meer ondersteunende houding hebben ten opzichte van de slachtoffers, en worden gezien als effectiever en zelfverzekerder in het omgaan met episoden van problemen. pesten.

Aan de andere kant is de bevinding dat de zelfeffectiviteit van leraren niet geassocieerd was met een meer proactieve en effectieve rol van leraren bij het omgaan met pesten in contrast met sommige eerdere onderzoeken ( Dedousis-Wallace et al., 2013 ; Collier et al. ., 2015 ). Voor dit resultaat kunnen twee belangrijke verklaringen worden overwogen. Ten eerste waren de competenties en de zelfeffectiviteit van leraren sterk gecorreleerd. Alles bij elkaar genomen was de bijdrage van specifieke kennis en competenties op het gebied van pesten relevanter dan de zelfeffectiviteit van algemene leraren. Ten tweede was het construct van de competentie van leraren specifiek voor de pestinhoud, terwijl dat van de zelfeffectiviteit van leraren dat niet was. In de literatuur vinden we dat een taakspecifieke constructie van zelfeffectiviteit geassocieerd is met pesten en niet een algemene constructie van professionele zelfeffectiviteit zoals degene die we in ons onderzoek hebben getest ( Bradshaw et al., 2007 ; Duong en Bradshaw, 2013 ; Yoon en Bauman, 2014 ).

De rol van werktevredenheid is belangrijk bij het terugdringen van pesten in de klas. Werktevredenheid omvat verschillende aspecten, zoals het klasklimaat, de tevredenheid over het geleverde werk en de kwaliteit van de relaties met de andere leraren. De hypothese verklaart de directe relatie tussen tevredenheid en zowel pesten als slachtofferschap en geeft uitdrukking aan het concept dat tevreden zijn met iemands werk een directe invloed kan hebben op de houding die de leraar tegenover zijn/haar leerlingen heeft. Dit kan een positiever klasklimaat, betere interpersoonlijke relaties en een betere samenwerking tussen leerlingen en docenten bevorderen, en ten slotte kan het rechtstreeks de mate van pesten en slachtofferschap binnen de klas beïnvloeden. De tevredenheid van leraren kan door de leerlingen in hun dagelijks leven op school worden waargenomen, omdat dit voortdurend de kwaliteit van de interacties en relaties in de klas beïnvloedt.

In tegenstelling tot de literatuur ( Campaert et al., 2017 ) en met onze hypothese werd er geen verband gevonden tussen non-interventie en de mate van pesten en slachtofferschap. In het bijzonder lijkt de non-interventie geen bemiddelaar te zijn tussen de voorspellers van leraren en de mate van pesten en slachtofferschap. Het resultaat kan waarschijnlijk te wijten zijn aan de verschillende evaluatiebronnen die in dit onderzoek zijn gebruikt in vergelijking met de onderzoeken uitgevoerd door Campaert et al. (2017) . We hebben twee verschillende percepties overwogen: de zelfevaluatie van de leraar voor de individuele factoren en het niveau van interventie en non-interventie, en de evaluatie van de leerlingen van het niveau van pesten op school. Daarnaast hebben we een model gebruikt dat de interventie testte en niet de non-interventie. In feite werd aangenomen dat de gebruikte variabelen van de leraar voorspellende factoren waren voor de interventie. Verder onderzoek zou beide perspectieven, dat wil zeggen de percepties van leraren en leerlingen, met elkaar kunnen vergelijken, waardoor de relatie tussen de twee zou kunnen worden verdiept en hoe deze de interventies van leraren kunnen verklaren.

 

Kenniscentrum Pesten per doelgroep

Doneer button

Stichting Stop Pesten Nu vertrouwt volledig op vrijwillige donaties en de inzet van vrijwilligers om haar belangrijke werk mogelijk te maken. Wij ontvangen geen subsidies, waardoor wij volledig afhankelijk zijn van de steun van mensen zoals u.

Tip van de redactie! Heb je haast? Navigeer dan snel naar:

Angela

► Scholen & Professionals Kenniscentrum Pesten in het Onderwijs

► Sportverenigingen Kenniscentrum Pesten in de Sport

► Werkgevers Kenniscentrum Pesten op het WerkJan Joost

► Ouderen Kenniscentrum Pesten in Woonzorgcentra

Tip Stop Pesten Nu

 

Breng snel een bezoekje aan ...

Kenniscentrum (Klassiek) Pesten 

Kenniscentrum Online pesten (cyberpesten)

Kennisbank & Downloadcentrum o.a. Beleid & Factsheets  / Handleidingen / Lesmaterialen Posters / Wetenschappelijke Onderzoeken 

► Ik word gepest, wat kan ik doen