Ice breakers bij groepsdiscussies | Stop Pesten NU

Ice breakers bij groepsdiscussies

1. Twee waarheden en een leugen

Doel: Vertrouwen opbouwen en een open sfeer creëren voor verdere discussie.

  • Voorbereiding: Leg uit dat elke persoon drie uitspraken over zichzelf doet, waarvan twee waar en één een leugen is.
  • Uitvoering:
    1. Deel: Vraag elke deelnemer om drie uitspraken over zichzelf voor te bereiden (2 waarheden en 1 leugen).
    2. Raad: Na elke set van uitspraken, laat de rest van de groep raden welke uitspraak de leugen is.
    3. Reflectie: Bespreek kort de antwoorden en wat deelnemers hebben geleerd over elkaar.

Voorbeeldtekst: "Ik heb ooit een prijs gewonnen voor het maken van de beste chocoladetaart, ik heb met een beroemdheid geluncht, en ik ben op een safari geweest in Afrika. Welke van deze uitspraken is niet waar?"

Scenario: Een deelnemer zegt: "Ik ben naar Japan geweest, ik houd van rockmuziek, en ik heb een hond." De groep moet raden welke uitspraak niet waar is. Dit kan de basis vormen voor een gesprek over persoonlijke ervaringen en interesses, en hoe deze ervaringen ons kunnen helpen om andere mensen beter te begrijpen.

 

2. Zou je liever

Doel: Stimuleren van creatief denken en het delen van persoonlijke voorkeuren.

  • Voorbereiding: Bereid een aantal "Zou je liever" vragen voor.
  • Uitvoering:
    1. Vraag: Stel de groep een interessante vraag, zoals "Zou je liever naar het verleden reizen of naar de toekomst?"
    2. Discussie: Laat de deelnemers hun keuze uitleggen en hun redenen delen.
    3. Reflectie: Bespreek de antwoorden en hoe ze de manier waarop deelnemers denken over pesten en roddelen kunnen beïnvloeden.

Voorbeeldtekst: "Stel je voor dat je kunt kiezen tussen het verleden en de toekomst. Zou je liever teruggaan naar een tijd waarin je iets had willen veranderen of vooruitkijken naar wat er nog komen gaat?"

Scenario: Vraag: "Zou je liever een week zonder je telefoon doorbrengen of een week zonder internet?" De antwoorden kunnen leiden tot gesprekken over de impact van technologie op sociale interacties en pesten.

 

3. Show and tell

Doel: Persoonlijke verhalen delen en verbinding maken.

  • Voorbereiding: Vraag deelnemers om een voorwerp mee te nemen dat iets persoonlijks betekent.
  • Uitvoering:
    1. Deel: Laat elke deelnemer hun voorwerp tonen en het verhaal erachter vertellen.
    2. Reflectie: Bespreek hoe persoonlijke ervaringen en objecten ons helpen om elkaar beter te begrijpen en de impact van pesten en roddelen op persoonlijke ervaringen te bespreken.

Voorbeeldtekst: "Dit is een oud dagboek dat ik sinds mijn kindertijd heb. Het herinnert me aan een tijd waarin ik veel schreef over mijn gevoelens en ervaringen. Het helpt me om te reflecteren op hoe ik met pesten en andere uitdagingen omging."

Scenario: Een deelnemer toont een foto van een oude vriend en vertelt hoe deze vriend hen heeft geholpen in moeilijke tijden. Dit kan leiden tot een gesprek over steun van vrienden en de rol die ze spelen in het omgaan met pesten.

 

4. Vraagbal toss

Doel: Interactieve vragen en antwoorden stimuleren.

  • Voorbereiding: Schrijf vragen over pesten en roddelen op een bal (bijvoorbeeld: "Hoe voel je je als je hoort dat iemand over je praat?").
  • Uitvoering:
    1. Toss: Gooi de bal naar een deelnemer en laat hen de vraag beantwoorden die onder hun duim zit.
    2. Rondgaan: Laat de bal rondgaan zodat iedereen een vraag beantwoordt.
    3. Discussie: Bespreek de antwoorden als groep en hoe deze inzichten helpen bij het begrijpen van de effecten van pesten.

Voorbeeldtekst: "Als je een vraag krijgt over hoe je je voelt als iemand over je praat, deel dan eerlijk je ervaringen. Dit helpt ons om te begrijpen wat pesten met je kan doen."

Scenario: Een vraag op de bal luidt: "Wat doe je als je hoort dat iemand ongewenste dingen over je zegt?" De antwoorden kunnen variëren van het zoeken van steun tot het confronteren van de persoon.

 

5. Snelle netwerking

Doel: Verbinding maken en persoonlijke verhalen delen.

  • Voorbereiding: Bedenk een lijst met vragen over ervaringen met pesten en roddelen.
  • Uitvoering:
    1. Pairen: Laat deelnemers met elkaar in gesprek gaan op basis van een vraag die je stelt (3-5 minuten).
    2. Wisselen: Na de gespreksronde, laat ze wisselen van partner en herhaal het proces.
    3. Reflectie: Bespreek wat ze geleerd hebben over elkaar en de impact van pesten en roddelen.

Voorbeeldtekst: "Praat met je partner over een situatie waarin je hebt gezien dat iemand gepest werd. Wat zou je anders hebben gedaan? Wissel na 5 minuten van partner en herhaal het proces."

Scenario: Een deelnemer vertelt een verhaal over hoe ze een vriend hielpen die werd gepest, terwijl de andere persoon hun eigen ervaringen deelt. Na een paar rondes, bespreekt de groep de gemeenschappelijke thema’s en lessen.

 

6. Noem die tune

Doel: Ontspannen en plezier hebben door muziek.

  • Voorbereiding: Bereid een lijst van muziekclips voor.
  • Uitvoering:
    1. Speel: Speel een kort fragment van een liedje af.
    2. Raad: Laat deelnemers raden welke nummer het is.
    3. Reflectie: Bespreek hoe muziek een rol kan spelen in het uiten van gevoelens over pesten.

Voorbeeldtekst: "Luister naar het fragment en raad de naam van het nummer. Denk na over hoe muziek je kan helpen om je emoties over pesten uit te drukken."

Scenario: Een muziekclip wordt afgespeeld en een deelnemer herkent het nummer. Dit kan leiden tot een gesprek over hoe muziek ons kan helpen bij het verwerken van ervaringen met pesten.

 

7. Herinneringspad

Doel: Persoonlijke verhalen en herinneringen delen.

  • Voorbereiding: Vraag deelnemers om na te denken over een memorabele gebeurtenis in hun leven.
  • Uitvoering:
    1. Deel: Laat elke deelnemer een herinnering of leuk feit delen.
    2. Discussie: Bespreek hoe deze herinneringen hun manier van omgaan met situaties zoals pesten beïnvloeden.

Voorbeeldtekst: "Deel een herinnering uit je kindertijd die je altijd bijblijft. Hoe heeft deze herinnering je gevormd in hoe je met anderen omgaat?"

Scenario: Een deelnemer deelt een herinnering over een mentor die hen hielp toen ze gepest werden. Dit kan leiden tot een gesprek over de rol van mentoren en steunfiguren in het voorkomen van pesten.

 

8. Gemeenschappelijk grond

Doel: Verbindingen vinden en gemeenschappelijke ervaringen delen.

  • Voorbereiding: Bereid een lijst van onderwerpen voor die groepen kunnen bespreken.
  • Uitvoering:
    1. Groeperen: Verdeel de klas in kleine groepen en geef ze 5 minuten om zoveel mogelijk dingen te vinden die ze gemeen hebben.
    2. Deel: Laat elke groep hun ontdekkingen delen met de klas.
    3. Reflectie: Bespreek hoe gemeenschappelijke grond kan helpen bij het opbouwen van een ondersteunende omgeving.

Voorbeeldtekst: "Verdeel jezelf in kleine groepen en zoek naar dingen die jullie allemaal gemeen hebben. Bespreek hoe deze gemeenschappelijke punten kunnen helpen bij het creëren van een hechtere groep."

Scenario: Groepen ontdekken dat ze allemaal interesse hebben in bepaalde hobby’s of ervaringen, zoals sport of muziek. Dit kan een basis vormen voor gesprekken over hoe gezamenlijke interesses kunnen bijdragen aan een positieve groepsdynamiek en het verminderen van pesten.

 

9. Bucketlist delen

Doel: Persoonlijke doelen en aspiraties delen.

  • Voorbereiding: Vraag deelnemers om een item van hun bucketlist voor te bereiden.
  • Uitvoering:
    1. Deel: Laat elke deelnemer een item van hun bucketlist delen en uitleggen waarom het belangrijk voor hen is.
    2. Discussie: Bespreek hoe deze doelen hen inspireren en hoe ze omgaan met uitdagingen en pesten in het nastreven van hun doelen.

Voorbeeldtekst: "Deel één item van je bucketlist en waarom dit voor jou belangrijk is. Hoe denk je dat je doelen nastreven je helpt om met uitdagingen om te gaan?"

Scenario: Een deelnemer deelt hun droom om een wereldreis te maken en bespreekt hoe deze ambitie hen motiveert om door te zetten ondanks tegenslagen. Dit kan leiden tot een gesprek over hoe persoonlijke doelen kunnen helpen om veerkracht op te bouwen.

 

10. Eén-woord verhaal

Doel: Creatief samen een verhaal maken.

  • Voorbereiding: Geen specifieke voorbereiding nodig.
  • Uitvoering:
    1. Start: Begin een verhaal met een enkele zin.
    2. Rondgaan: Laat elke deelnemer om de beurt één woord toevoegen aan het verhaal.
    3. Afsluiting: Lees het voltooide verhaal hardop voor.

Voorbeeldtekst: "We beginnen een verhaal met de zin 'Op een dag vond een jongen een magische sleutel.' Iedereen voegt om de beurt één woord toe om het verhaal verder te ontwikkelen."

Scenario: De zin "Op een dag vond een jongen een magische sleutel" wordt verder aangevuld door elke deelnemer met één woord. Het eindresultaat kan leiden tot grappige en onverwachte verhalen die het groepsgevoel versterken.

 

11. Pictionary

Doel: Creatieve expressie en communicatie.

  • Voorbereiding: Maak kaarten met woorden of zinnen die verband houden met pesten en roddelen.
  • Uitvoering:
    1. Tekenen: Laat een deelnemer een woord of zin tekenen zonder te spreken.
    2. Raden: Laat de rest van de groep raden wat er getekend wordt.
    3. Reflectie: Bespreek de getekende concepten en hoe ze verband houden met pesten.

Voorbeeldtekst: "Teken het woord 'roddel' zonder te praten, en laat de groep raden wat het is. Hoe helpt communicatie zoals deze om beter te begrijpen wat er aan de hand is?"

Scenario: Een deelnemer tekent het woord "pesten" en anderen raden het. Dit kan leiden tot een gesprek over hoe visuele en non-verbale communicatie ons helpt om de impact van pesten te begrijpen.

 

12. Menselijke bingo

Doel: Ontmoeten van nieuwe mensen en leren over elkaar.

  • Voorbereiding: Maak bingokaarten met verschillende persoonlijke eigenschappen of ervaringen (bijv. "Heeft ooit een spreekbeurt gehouden").
  • Uitvoering:
    1. Mingle: Laat deelnemers rondlopen en mensen vinden die aan de beschrijvingen voldoen.
    2. Markeren: Laat hen de vakjes op hun kaart markeren als ze iemand vinden die bij de beschrijving past.
    3. Reflectie: Bespreek wat ze hebben geleerd over hun mededeelnemers en hoe dit hen helpt om elkaar beter te begrijpen.

Voorbeeldtekst: "Zoek iemand die ooit op vakantie naar een ander land is geweest en kruis dit aan op je bingo-kaart. Hoe helpt het kennen van deze details om een positieve relatie op te bouwen?"

Scenario: Deelnemers vinden iemand die hun kaart kan aanvullen, bijvoorbeeld iemand die ooit in een andere stad heeft gewoond. Dit kan helpen om gemeenschappelijke ervaringen en interesses te ontdekken die de basis kunnen vormen voor gesprekken over pesten en roddelen.

 

13. Desert island

Doel: Inzicht krijgen in persoonlijke voorkeuren en prioriteiten.

  • Voorbereiding: Stel de vraag "Als je op een onbewoond eiland zou stranden en je mocht drie dingen meenemen, wat zou dat dan zijn?"
  • Uitvoering:
    1. Deel: Laat elke deelnemer hun drie items delen en uitleggen waarom ze die zouden kiezen.
    2. Discussie: Bespreek wat deze keuzes zeggen over hun waarden en hoe ze omgaan met problemen.

Voorbeeldtekst: "Stel je voor dat je drie dingen mee mag nemen naar een onbewoond eiland. Deel je keuzes en leg uit waarom ze belangrijk voor je zijn."

Scenario: Een deelnemer kiest voor een boek, een foto van hun gezin, en een mes. Dit kan leiden tot een gesprek over wat belangrijk is in hun leven en hoe ze omgaan met stress en uitdagingen.

 

14. Themed trivia

Doel: Kennis delen en samenwerken in teams.

  • Voorbereiding: Maak trivia-vragen rond een specifiek thema, zoals pesten en roddelen.
  • Uitvoering:
    1. Teams: Verdeel de klas in teams en stel de trivia-vragen.
    2. Beantwoorden: Laat elk team de vragen beantwoorden en punten verdienen.
    3. Reflectie: Bespreek de antwoorden en hoe de thema’s relevant zijn voor het omgaan met pesten en roddelen.

Voorbeeldtekst: "Verdeel je in teams en beantwoord de trivia-vragen over pesten. Hoe helpen de antwoorden je om beter te begrijpen hoe je pesten kunt herkennen en aanpakken?"

Scenario: Teams beantwoorden vragen zoals "Wat zijn enkele signalen van cyberpesten?" De discussies kunnen leiden tot inzichten over hoe je deze signalen kunt herkennen en erop kunt reageren.

 

15. M&M Spel

Doel: Persoonlijke vragen stellen op een speelse manier.

  • Voorbereiding: Wijs een vraag toe aan elke kleur M&M (bijv. Rood = "Wat is je favoriete boek?").
  • Uitvoering:
    1. Trek: Laat elke deelnemer een M&M trekken en beantwoorden wat de kleur hen vraagt.
    2. Deel: Laat hen hun antwoorden delen en bespreek de reacties.
    3. Reflectie: Bespreek hoe persoonlijke voorkeuren en ervaringen invloed hebben op hun perspectieven over pesten.

Voorbeeldtekst: "Trek een M&M en antwoord op de vraag die bij de kleur hoort. Deel je antwoord met de groep en praat over hoe deze voorkeuren je perspectief kunnen beïnvloeden."

Scenario: Een deelnemer trekt een groene M&M en moet uitleggen waarom ze een bepaald hobby leuk vinden. Dit kan helpen om te begrijpen hoe persoonlijke interesses de manier waarop iemand omgaat met situaties zoals pesten kunnen beïnvloeden.

Met deze gedetailleerde voorbeelden en toelichtingen kunnen leerkrachten gemakkelijk groepsgesprekken over pesten en roddelen begeleiden. Laat me weten of je nog andere vragen hebt of verdere aanpassingen nodig hebt!