1. Het begin
Initiële opmerking
- Oorspronkelijke Verklaring: Iemand maakt een opmerking of verspreidt een gerucht. Dit kan beginnen met iets kleins en onschuldig.
2. Verspreiding
Oorgangers
- Ontvangers: De eerste ontvangers van het gerucht. Zij kunnen het direct doorgeven aan anderen.
- Eerste Verspreiding: De informatie begint zich te verspreiden naar andere leerlingen, vaak met extra details of veranderingen.
3. Verspreiding versterkt
Nieuwe verspreiders
- Mediators: De boodschap wordt verder verspreid door degenen die het horen en het opnieuw doorvertellen aan een bredere groep.
- Veranderingen in Verhaal: Het gerucht kan veranderen, uitbreiden of dramatischer worden naarmate het van mond tot mond gaat.
4. Impact
Doelgroep:
- Betrokkenen: Personen die worden genoemd in het gerucht en degenen die het horen.
- Gevolgen: De impact van het gerucht kan leiden tot negatieve emoties zoals angst, verdriet, of isolatie bij degenen die worden genoemd of die het horen.
5. Oplossing
Interventie
- Stoppen van Verspreiding: Acties om het gerucht te stoppen, zoals duidelijke communicatie, directe confrontatie, of het geven van juiste informatie.
- Herstellen van Vertrouwen: Pogingen om het vertrouwen te herstellen door eerlijkheid en transparantie.
Visueel schema
Hier is een visuele weergave van de Cirkel van Geruchten. Je kunt dit schema tekenen op een whiteboard of op papier voor gebruik in de klas:
In dit schema zie je hoe de opmerking zich verspreidt en uiteindelijk een impact heeft op de betrokkenen. Het laat ook zien dat het proces kan worden teruggedraaid door interventies en oplossingen.
+-----------------+
| Initiële Opmerking |
+-----------------+
|
v
+-----------------+
| Oorgangers |
+-----------------+
|
v
+-----------------+
| Nieuwe Verspreiders |
+-----------------+
|
v
+-----------------+
| Impact |
+-----------------+
|
v
+-----------------+
| Oplossing |
+-----------------+
|
v
+-----------------+
| Initiële Opmerking |
+-----------------+
Gebruik van het schema
- Introductie: Gebruik het schema om leerlingen visueel te laten zien hoe geruchten zich verspreiden.
- Discussie: Bespreek elk onderdeel van de cirkel en hoe het de betrokkenen beïnvloedt.
- Oefening: Laat leerlingen een eigen geruchtenschema maken op basis van voorbeelden uit hun eigen omgeving.
Met dit visuele schema kunnen leerlingen beter begrijpen hoe roddelen zich verspreidt en welke stappen ze kunnen ondernemen om dit te voorkomen en op te lossen.