VO en MBO Powerpoint presentaties maken over Online Pesten | Stop Pesten NU

VO en MBO Powerpoint presentaties maken over Online Pesten

Leerlingen maken zelfstandig een PowerPoint-presentatie over online pesten, gericht op een specifieke doelgroep. Door de presentatie te ontwikkelen leren ze om online pesten vanuit verschillende perspectieven te bekijken en hierover op een effectieve manier te communiceren. Ze ontwikkelen daarnaast hun presentatievaardigheden en leren om hun boodschap aan te passen aan de doelgroep.

Doelgroep
Leerlingen in het Voortgezet Onderwijs (VO) en Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO).

Lesopbouw

Stap 1: Introductie en doelen bespreken (10 minuten)

  • Start de les met een korte uitleg over het thema online pesten. Bespreek waarom dit onderwerp belangrijk is en welke invloed het heeft op verschillende doelgroepen.
  • Leg uit dat de leerlingen een PowerPoint-presentatie gaan maken over online pesten. Elke groep kiest een eigen subthema met een specifieke doelgroep.
  • Doel: een informatieve, duidelijke en pakkende presentatie maken die past bij de gekozen doelgroep.

Stap 2: Groepsindeling en subthema's kiezen (10 minuten)

  • Verdeel de leerlingen in subgroepen van 3 tot 5 personen.
  • Geef elke groep de opdracht om een van de volgende subthema’s te kiezen (elk subthema richt zich specifiek op online pesten):
    1. Voor kinderen van de basisschool: Wat is online pesten, wat kunnen zij doen als ze gepest worden, en hoe kunnen ze het melden?
    2. Voor leerkrachten van de basisschool: Wat is online pesten, hoe kunnen ze signalen herkennen bij hun leerlingen, en hoe kunnen ze ondersteunen of ingrijpen?
    3. Voor ouders en opvoeders van basisschoolkinderen: Wat is online pesten, welke signalen kunnen ouders herkennen, en hoe kunnen ze hun kind begeleiden en steunen?
    4. Voor leerkrachten van het VO: Wat is online pesten, welke rol kunnen leerkrachten spelen in preventie en hulp, en wat kunnen zij doen om een veilig online klimaat te bevorderen?
    5. Voor ouders en opvoeders van VO-leerlingen: Wat is online pesten, hoe kunnen ouders hun kind helpen om zich veilig online te bewegen, en hoe kunnen ze reageren als hun kind slachtoffer is?
    6. Wat willen jongeren dat ouders, opvoeders, leerkrachten en mentoren weten over online pesten?: Een presentatie vanuit het perspectief van de leerlingen zelf; welke tips, adviezen, en inzichten willen zij meegeven aan volwassenen over hoe zij kunnen helpen en ondersteunen.

Stap 3: Voorbereiding van de presentatie (30-40 minuten)

Laat de groepen brainstormen over de inhoud van hun presentatie en bespreken hoe ze de informatie het beste kunnen afstemmen op hun doelgroep. Geef hen de volgende richtlijnen mee:

  • Duidelijke structuur: Zorg voor een logische opbouw (introductie, kernonderwerpen, en afsluiting).
  • Inhoud passend bij de doelgroep: Denk na over de woordkeuze, toon, en voorbeelden die aansluiten bij de doelgroep.
  • Gebruik van visuals: Kies afbeeldingen, video's, of grafieken die het verhaal versterken en die passen bij het publiek.
  • Interactie en tips: Sluit af met een paar concrete tips of een interactieve vraag die aanzet tot nadenken.

Stap 4: Zelfstandig werken aan de PowerPoint (40-60 minuten)

Laat de groepen aan hun PowerPoint werken. Ze kunnen gebruikmaken van online bronnen, boeken, en hun eigen kennis en ervaring. Bied begeleiding en tips tijdens het werken:

  • Help hen bij het vinden van betrouwbare informatie over online pesten.
  • Adviseer over hoe ze de presentatie aantrekkelijk en passend voor hun doelgroep kunnen maken.
  • Stimuleer hen om samen te werken en taken te verdelen, zoals het schrijven van teksten, het kiezen van afbeeldingen, en het vormgeven van de slides.

Stap 5: Presentaties voorbereiden en oefenen (20 minuten)

Geef de groepen tijd om hun presentatie af te ronden en te oefenen. Laat hen nadenken over hun manier van presenteren:

  • Wie zegt wat tijdens de presentatie?
  • Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat hun verhaal duidelijk en overtuigend overkomt?
  • Hoe kunnen ze het publiek betrekken (bijvoorbeeld door vragen te stellen)?

Stap 6: Presentaties geven (30-45 minuten, afhankelijk van de groepsgrootte)

Laat elke groep hun presentatie geven aan de rest van de klas. Zorg voor een positieve en veilige sfeer waarin iedereen zich comfortabel voelt om te presenteren.

Stap 7: Feedback en reflectie (15-20 minuten)

  • Na elke presentatie krijgt de groep feedback van de klas en de docent. Wat ging er goed? Wat kan beter?
  • Stimuleer reflectie: Vraag de klas welke tips of inzichten ze hebben geleerd over online pesten en de verschillende manieren om hiermee om te gaan.

Stap 8: Afronding (5 minuten)

  • Bedank de leerlingen voor hun inzet en bespreek kort wat ze geleerd hebben over online pesten en het belang van bewustwording en communicatie hierover.

Benodigdheden

  • Computer of laptop met PowerPoint of een ander presentatieprogramma
  • Toegang tot internet voor onderzoek
  • Pen en papier om ideeën op te schrijven en uit te werken

Leerdoelen

  • Leerlingen kunnen een PowerPoint-presentatie maken die past bij een specifieke doelgroep.
  • Leerlingen kunnen de verschillende aspecten van online pesten beschrijven en herkennen.
  • Leerlingen leren samenwerken en elkaars ideeën verwerken in een duidelijke en boeiende presentatie.
  • Leerlingen oefenen presentatievaardigheden en leren informatie op een effectieve manier over te brengen.

Evaluatie

Beoordeel de groepen op de volgende aspecten:

  • Inhoud: Is de informatie over online pesten relevant, correct, en afgestemd op de doelgroep?
  • Structuur en vormgeving: Is de presentatie duidelijk gestructureerd, goed leesbaar, en aantrekkelijk vormgegeven?
  • Presentatievaardigheden: Wordt de boodschap helder en overtuigend overgebracht? Wordt er goed samengewerkt tijdens het presenteren?
  • Reflectie: Hebben de leerlingen inzichten opgedaan over online pesten en zijn ze in staat hierover te discussiëren?

Met deze opdracht krijgen de leerlingen een veelzijdig en verdiepend beeld van online pesten en oefenen ze tegelijk hun presentatie- en samenwerkingsvaardigheden. Wij zouden het ook ontzettend leuk vinden als jullie deze powerpoints met ons willen delen op redactie@stoppestennu.nl.