Lees ook
- Pestprotocol voor Scholen bij Pesten en Online Pesten
- Handreiking Pestprotocol [naam basisschool]
- Pestprotocol op schoolniveau + Stappenplan naar ouders
- Pestprotocol stroomschema en checklist voorbeeld.pdf
- Anna's zoon wordt gepest: PESTPROTOCOL VAAK WASSEN NEUS
Of download onderstaande voorbeelden van een pestprotocol
- Pestprotocol O.R.S. Lek en Linge, vestiging de Lingeborgh
- Pestprotocol voorbeeld van Vereniging Openbaar Onderwijs
- Pestprotocol Voortgezet Onderwijs Platform Veiligheid MBO
- Pestprotocol Basisonderwijs Veiligheidsplan Aob
Handreiking Pestprotocol voor [naam basisschool]
Onze school streeft naar een veilige omgeving waarin pesten geen plaats heeft. Samen met ouders en leerlingen werken we aan het voorkomen van pesten en bieden we gerichte oplossingen bij incidenten. Dit protocol beschrijft onze visie en aanpak, met aandacht voor preventie, signalen van pestgedrag, rollen binnen de klas, en de samenwerking tussen ouders en school.
Onderwerpen in dit protocol:
- Onze kijk op pesten
- Wat is pesten?
- Signalen van pestgedrag
- Rollen bij pesten
- Pestgedrag voorkomen en aanpakken
- Stappenplan
- Omgangsregels op school
- Adviezen aan ouders
Onze kijk op pesten
[Naam basisschool] wil een veilige en positieve leeromgeving waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Pesten past niet in onze visie, en daarom streven we naar een schoolcultuur van vertrouwen en veiligheid. We nemen het pesten serieus door samen met leerlingen regels op te stellen, leerkrachten te trainen in het signaleren van pestgedrag, en een goede samenwerking met ouders te onderhouden.
Wat is pesten?
Pesten is wanneer een leerling herhaaldelijk wordt bedreigd, geïsoleerd of geïntimideerd, zowel fysiek als psychisch. Dit gedrag is systematisch en schadelijk voor het slachtoffer. Pesten verschilt van plagen, wat meestal onschuldig is en waarbij beide partijen gelijkwaardig zijn. Pesten heeft de intentie om pijn te doen en macht uit te oefenen.
Signalen van pestgedrag
Pesten kan zich op verschillende manieren manifesteren. Enkele signalen zijn:
- Altijd bij een bijnaam genoemd worden
- Opzettelijk buitengesloten worden
- Dreigen of intimideren, fysiek of verbaal
- Cyberpesten via social media, valse profielen of nare berichten
Rollen bij pesten
Er zijn vier belangrijke rollen bij pesten:
- Pester: Maakt gebruik van macht en intimideert anderen.
- Gepest kind: Isoleert zich vaak en heeft moeite om terug te vechten.
- Meelopers: Zien het pesten en doen mee uit angst om zelf slachtoffer te worden.
- De rest van de klas: Getuigen die niet ingrijpen of het niet opmerken.
Pestgedrag voorkomen en aanpakken
We volgen de vijfsporenaanpak, gericht op preventie, actie en reactie:
- Preventie: Leerkrachten worden getraind om pestgedrag te signaleren en te voorkomen.
- Actie: We bieden ondersteuning aan gepeste leerlingen en confronteren de pester met hun gedrag.
- De groep betrekken: De klas speelt een belangrijke rol bij het stoppen van pesten.
- Ouders betrekken: We informeren ouders over pestsituaties en werken samen om het probleem op te lossen.
Stappenplan bij het signaleren van pestgedrag
- Melden bij de leerkracht
- Gesprekken met betrokken leerlingen
- Ouders informeren en vervolgafspraken maken
- Schorsing of verdere maatregelen als gedrag niet verbetert
Omgangsregels op [naam basisschool]
Om pesten te voorkomen, hebben we de volgende regels opgesteld:
- We behandelen elkaar met respect
- We lachen elkaar niet uit en roddelen niet
- We komen voor elkaar op
- We werken samen aan een veilige sfeer
Adviezen aan ouders
- Ouders van gepeste kinderen: Ondersteun uw kind door open te communiceren en samen te zoeken naar oplossingen.
- Ouders van pesters: Bespreek met uw kind wat de gevolgen zijn van hun gedrag en bied positieve ondersteuning.
- Overige ouders: Stimuleer respectvol gedrag en geef zelf het goede voorbeeld.