Voorbeeld enquête vragen voor inzicht in pestgedrag | Stop Pesten NU

Voorbeeld enquête vragen voor inzicht in pestgedrag

Instructies voor deelnemers:
Deze enquête heeft als doel om een volledig en eerlijk beeld te krijgen van pestgedrag binnen onze school/organisatie. Alle antwoorden worden vertrouwelijk behandeld. We vragen je om zo open en eerlijk mogelijk te antwoorden om ons te helpen een veiligere en respectvollere omgeving te creëren. Er zijn geen foute antwoorden; het gaat om jouw ervaring en beleving. Bedankt voor je medewerking.

 

Vragen mbt ervaringen met pesten

 

Heb je de afgelopen drie maanden gepest gedrag gezien of ervaren op school/werk?

    •    Ja, ik heb pesten gezien.

    •    Ja, ik ben zelf gepest.

    •    Nee, ik heb geen pestgedrag ervaren of gezien.

  

Als je gepest hebt zien worden of bent gepest, hoe vaak komt dit voor?

    •    Dagelijks

    •    Wekelijks

    •    Maandelijks

    •    Minder dan één keer per maand

 

Waar gebeurt het pestgedrag meestal? (Meerdere antwoorden mogelijk)

    •    In de klas

    •    Op de speelplaats/schoolplein

    •    Tijdens de lunchpauze

    •    In de gang

    •    Online/social media

    •    Tijdens vergaderingen (indien op werk)

    •    Andere locatie: vul in (________________)

 

Wat voor soort pestgedrag heb je gezien of ervaren? (Meerdere antwoorden mogelijk)

    •    Schelden of verbaal geweld

    •    Fysiek geweld (bijvoorbeeld duwen, slaan)

    •    Uitsluiting of negeren

    •    Pesten via social media of berichten (cyberpesten)

    •    Roddelen of verspreiden van leugens

    •    Intimidatie of dreigementen

    •    Belachelijk maken om uiterlijk, kleding of achtergrond

    •    Ander gedrag: vul in (________________)

 

De betrokkenen bij pestgedrag

Tip: besef dat pesten een groepsproces is en alleen kan stoppen als het aangepakt wordt met de hele klas, groep of team)

 

Wie zijn meestal de daders van het pestgedrag dat je hebt gezien of ervaren? (Meerdere antwoorden mogelijk)

    •    Klasgenoten/collega’s

    •    Vriendengroep

    •    Leerkracht/leidinggevende

    •    Oudere leerlingen/teamleden

    •    Andere personen: vul in (________________)

 

Hoe reageren omstanders wanneer iemand gepest wordt? (Meerdere antwoorden mogelijk)

    •    Ze doen niets en kijken toe.

    •    Ze lachen of moedigen het pesten aan.

    •    Ze proberen te helpen of in te grijpen.

    •    Ze rapporteren het aan een leerkracht/leidinggevende.

    •    Andere reactie: vul in (________________)

 

Heb je zelf weleens iemand geholpen die gepest werd?

    •    Ja, ik heb iemand geholpen.

    •    Nee, ik heb niet geholpen.

    •    Ik wist niet wat ik moest doen.

 

Denk je dat pesten serieus wordt genomen door leerkrachten/leidinggevenden?

    •    Ja, altijd

    •    Ja, meestal wel

    •    Soms

    •    Nee, bijna nooit

    •    Nee, nooit

 

Online pesten (cyberpesten)

 

Heb je de afgelopen drie maanden online pesten gezien of ervaren (bijvoorbeeld via social media, WhatsApp, e-mail, enz.)?

    •    Ja, ik heb het gezien.

    •    Ja, ik ben zelf gepest.

    •    Nee, ik heb geen online pesten gezien of ervaren.

 

Waar vond het online pesten plaats? (Meerdere antwoorden mogelijk)

    •    Social media (bijv. Instagram, Snapchat, Facebook)

    •    Groepsapps (bijv. WhatsApp, Telegram)

    •    Gamingplatforms (bijv. Discord, Xbox Live)

    •    E-mail

    •    Andere online platforms: vul in (________________)

 

Wat voor soort online pesten heb je ervaren of gezien? (Meerdere antwoorden mogelijk)

    •    Beledigende berichten of haatdragende taal

    •    Het verspreiden van privé-informatie of roddels

    •    Uitsluiting uit online groepen of chats

    •    Cyberstalking of constante berichten

    •    Het belachelijk maken van iemand in openbare posts

    •    Andere vormen: vul in (________________)

 

Gevolgen van pesten

 

Als je gepest bent, hoe heeft dit jou beïnvloed? (Meerdere antwoorden mogelijk)

    •    Ik voelde me angstig of bang.

    •    Mijn school- of werkprestaties zijn verslechterd.

    •    Ik heb me teruggetrokken van vrienden/collega’s.

    •    Ik wilde niet meer naar school/werk gaan.

    •    Het heeft mijn zelfvertrouwen aangetast.

    •    Anders: vul in (________________)

 

Als je pesten hebt gezien, hoe voel jij je daarover?

    •    Het maakt me boos.

    •    Ik voel me machteloos.

    •    Het raakt me persoonlijk.

    •    Ik voel me verantwoordelijk om iets te doen.

    •    Ik weet niet wat ik moet doen.

    •    Anders: vul in (________________)

 

Interventies en oplossingen

 

Weet je aan wie je pestgedrag kunt melden op school/werk?

    •    Ja

    •    Nee

 

Heb je eerder melding gemaakt van pestgedrag?

    •    Ja

    •    Nee

    •    Ik heb het overwogen, maar heb het niet gedaan.

 

Hoe zou volgens jou pestgedrag het beste kunnen worden aangepakt? (Meerdere antwoorden mogelijk)

    •    Strengere straffen voor de pesters

    •    Meer gesprekken tussen leerlingen/medewerkers en leerkrachten/leidinggevenden

    •    Regelmatige trainingen/workshops over pesten en weerbaarheid

    •    Groepsgesprekken over respectvol gedrag

    •    Anoniem melden van pestgedrag mogelijk maken

    •    Andere oplossing: vul in (________________)

 

Heb je nog suggesties of ideeën om pesten binnen onze school/organisatie te voorkomen?

 

 

Bedankt voor het invullen van de enquête. Jouw antwoorden helpen ons om een veilige en respectvolle omgeving te creëren.

 

Deze enquête kan als basis dienen om een goed inzicht te krijgen in de aard en omvang van pestgedrag binnen een school of organisatie. Door het afnemen van deze enquête onder zowel leerlingen, medewerkers als ouders, kan een beter beeld worden gevormd van hoe pesten zich voordoet en welke maatregelen effectief kunnen zijn. De resultaten kunnen vervolgens worden gebruikt om het antipestbeleid verder te verfijnen en gerichte interventies in te zetten.