Training voor Overblijfkrachten / TSO: betrek overblijfkrachten als extra ogen en oren in het Antipestbeleid | Stop Pesten NU

Training voor Overblijfkrachten / TSO: betrek overblijfkrachten als extra ogen en oren in het Antipestbeleid

Deze training is speciaal ontwikkeld voor overblijfkrachten (TSO-krachten), die een belangrijke rol spelen tijdens de overblijfperiode op school. Overblijfkrachten zijn vaak aanwezig op momenten buiten het formele lesprogramma, zoals tijdens pauzes en lunchtijden, wanneer leerlingen vaak minder toezicht ervaren en pestgedrag kan plaatsvinden. Door overblijfkrachten te betrekken en hen praktische tips en tools te geven, kunnen zij een cruciale rol spelen in het signaleren en stoppen van pestgedrag.

Onderwerpen die in de training aan bod komen:

 

    1.    De rol van overblijfkrachten in het Antipestbeleid

  • Uitleg over het belang van overblijfkrachten als extra ogen en oren op momenten waarop leerlingen zich buiten het klaslokaal bevinden.
  • Hoe pestgedrag vaak voorkomt tijdens pauzes en vrije tijd en waarom het belangrijk is dat overblijfkrachten alert zijn op signalen van pesten.

    2.    Herkennen van pestgedrag

  • Inzicht in de verschillende vormen van pesten: fysiek, verbaal, sociaal en online (cyberpesten).
  • Signalen van pestgedrag die overblijfkrachten kunnen herkennen, zoals buitensluiting, duwen en trekken, roddels of ongemakkelijke situaties tussen leerlingen.

    3.    Wat kun je doen als overblijfkracht?

  • Eenvoudige interventies: Praktische manieren om op een veilige en subtiele manier in te grijpen. Dit kan door simpelweg naar de groep toe te lopen, oogcontact te maken, of een opmerking te maken zoals “Hoe gaat het hier?”.
  • Snel melden: Als overblijfkrachten pestgedrag zien, leren ze hoe ze dit snel kunnen melden aan de Antipestcoördinator of leerkrachten.
  • Een veilige sfeer creëren: Door zichtbaar en actief aanwezig te zijn op de speelplaats of in de kantine, kunnen overblijfkrachten helpen voorkomen dat pesten escaleert.

    4.    Hoe omstanders betrekken?

  • Instructies over hoe overblijfkrachten leerlingen kunnen aanmoedigen om elkaar te helpen en op te komen voor kinderen die gepest worden.
  • Tips om gesprekken aan te gaan met leerlingen die buiten de groep vallen of tekenen van verdriet of angst vertonen.

    5.    Na een incident: wat te doen?

  • Handvatten voor het omgaan met pestincidenten: geen lange gesprekken, maar zorgen dat de situatie veilig is en het incident wordt doorgegeven aan de Antipestcoördinator.
  • Hoe slachtoffers van pesten kunnen worden ondersteund door een luisterend oor te bieden of hen gerust te stellen.

 

Praktische werkvormen voor Overblijfkrachten

    •    Simulaties van Pestscenario’s: Overblijfkrachten oefenen met het herkennen van pestgedrag en hoe ze daarop kunnen reageren.

    •    Rollenspellen: Door middel van rollenspellen leren ze hoe ze subtiel en effectief kunnen ingrijpen.

    •    Groepsdiscussies: Er is ruimte voor vragen en het delen van ervaringen, zodat overblijfkrachten hun eigen praktijkervaringen kunnen inbrengen.

 

Voor wie is deze training?

Deze training is bedoeld voor:

    •    Overblijfkrachten (TSO-krachten) die direct betrokken zijn bij het toezicht op leerlingen tijdens pauzes en lunchtijden.

    •    Ondersteunend personeel dat op deze momenten vaak de interactie met leerlingen observeert.

 

Resultaten van de training:

    •    Overblijfkrachten krijgen meer vertrouwen in hun rol als toezichthouders en weten hoe ze pestgedrag kunnen herkennen en rapporteren.

    •    Ze leren eenvoudige, maar effectieve interventies die ze direct kunnen toepassen.

    •    De samenwerking tussen overblijfkrachten, Antipestcoördinatoren en leerkrachten wordt versterkt, waardoor een veiligere schoolomgeving ontstaat.

 

Tarieven per medewerker:

    •    1-op-1 training of kleine groep (2-5 personen): €75 per medewerker voor een training van een halve dag (3-4 uur).

    •    Grotere groepen (6-20 personen): Tarieven variëren van € 62,50 medewerker (vanaf 6 personen) afhankelijk van de groepsgrootte en de mate van interactie.