Het artikel “Students’ School and Psychological Adjustment in Classrooms with Positive and Negative Leaders” door Zhe Dong, Gijs Huitsing en René Veenstra onderzoekt de invloed van leiderschapsstijlen op het welzijn van kinderen, met een specifieke focus op slachtoffers van pesten. Het onderzoek laat zien dat positieve en negatieve leiders verschillende effecten hebben op zowel de school- als psychologische aanpassing van leerlingen.
Belangrijkste bevindingen
- Invloed van positieve en negatieve eiders
Kinderen in klassen met alleen negatieve leiders ervaren een lager welzijn op school, terwijl klassen met alleen positieve leiders minder nadelige effecten tonen. Echter, kinderen in klassen met een mix van positieve en negatieve leiders vertonen doorgaans minder goede schoolaanpassing, hoewel er geen significante invloed is op hun psychologisch welzijn.
- Effecten op slachtoffers
Slachtoffers in klassen met positieve leiders ervaren een verhoogde mate van zelfverwijt, wat hun school- en psychologische aanpassing verslechtert. Dit fenomeen, ook wel bekend als het “gezonde context paradox”, suggereert dat een positieve klassensfeer soms juist de negatieve gevolgen van slachtofferschap kan versterken. Dit effect komt vooral tot uiting bij meisjes, die in positieve leidersklassen meer depressieve symptomen en een lagere zelfwaardering rapporteren.
- Rol van gender
Het onderzoek toont aan dat gender een rol speelt in hoe kinderen reageren op leiderschapsstijlen. Slachtoffers in klassen met positieve leiders vertonen verschillende aanpassingsproblemen afhankelijk van hun gender, waarbij meisjes kwetsbaarder zijn voor psychologische problemen dan jongens.
Conclusie
De resultaten suggereren dat positieve leiders niet altijd leiden tot een optimale omgeving voor alle kinderen, vooral niet voor slachtoffers van pesten. Voor interventieprogramma’s betekent dit dat het niet alleen belangrijk is om leiderschapsstijlen te identificeren, maar ook om rekening te houden met hoe verschillende leerlingen op deze stijlen reageren
Dong, Z., Huitsing, G. & Veenstra, R. Students’ School and Psychological Adjustment in Classrooms with Positive and Negative Leaders. J. Youth Adolescence 53, 550–562 (2024). https://doi.org/10.1007/s10964-023-01937-w