De auteurs definiëren en evalueren ethisch onderzoek naar pesten op school door te pleiten voor een reflexieve, responsieve en flexibele rol van volwassen | Stop Pesten NU

De auteurs definiëren en evalueren ethisch onderzoek naar pesten op school door te pleiten voor een reflexieve, responsieve en flexibele rol van volwassen

De auteurs definiëren en evalueren ethisch onderzoek naar pesten op school door te pleiten voor een reflexieve, responsieve en flexibele rol van volwassenDit artikel bespreekt de ethische overwegingen bij het uitvoeren van etnografisch onderzoek naar pesten op school in Zweden. De auteurs introduceren de "zorgende volwassene"-rol als alternatief voor de "minst-volwassene"-rol, pleitend voor een reflexieve en responsieve benadering waarbij onderzoekers wel ingrijpen bij ethisch twijfelachtige situaties. Het artikel analyseert de ethische aspecten van geïnformeerde toestemming, deelnemersobservatie en interviews, met voorbeelden uit hun eigen onderzoek. De auteurs benadrukken het belang van het balanceren van het minimaliseren van schade met het verkrijgen van belangrijke bevindingen en het onderscheiden van zichzelf van onverschillige volwassenen op school. Ten slotte betogen ze dat een zorgzame aanpak essentieel is voor ethisch hoogwaardig kwalitatief onderzoek.

De auteurs definiëren en evalueren ethisch onderzoek naar pesten op school door te pleiten voor een reflexieve, responsieve en flexibele rol van volwassen onderzoekers bij het uitvoeren van etnografisch onderzoek naar pesten op school, wat zij de 'zorgzame volwassenenrol' noemen.

De auteurs beschouwen de volgende punten als belangrijk in ethisch onderzoek:

  • Geïnformeerde toestemming: De auteurs benadrukken het belang van het verkrijgen van geïnformeerde toestemming van deelnemers, inclusief de wettelijke voogden van deelnemers jonger dan 15 jaar. Ze erkennen echter ook dat toestemmingsformulieren geen garantie zijn voor ethische onderzoekspraktijken, vooral in etnografisch onderzoek dat verkennend van aard is.
  • Minimaliseren van schade: De auteurs pleiten voor een consequentialistische benadering van ethiek, waarbij onderzoekers ernaar moeten streven om schade te minimaliseren (niet-schaden) en identificeerbaar gunstige resultaten te produceren (weldadigheid).
  • Interventie: De auteurs stellen dat het soms noodzakelijk is om in te grijpen in pestincidenten om schade te minimaliseren, zelfs als dit betekent dat men afwijkt van de 'minst-volwassenrol', waarbij onderzoekers proberen hun volwassenheid op te schorten. Ze erkennen echter ook dat interventie de situatie niet altijd verbetert en deze zelfs kan verergeren.
  • Zorgzame houding: De auteurs benadrukken het belang van een zorgzame houding ten opzichte van de deelnemers. Dit omvat het luisteren naar hun perspectieven, rekening houden met hun welzijn en hen een veilige ruimte bieden om over hun ervaringen te praten.

De auteurs bekritiseren de 'minst-volwassenrol' omdat deze een simplistisch begrip van machtsrelaties met zich meebrengt en ertoe kan leiden dat onderzoekers worden gezien als niet-zorgzaam. Ze pleiten in plaats daarvan voor een zorgzame volwassenenrol, die reflexiviteit, responsiviteit en flexibiliteit vereist.

De "caring adult"-rol, zoals beschreven in de bronnen, presenteert zowel voordelen als nadelen bij etnografisch onderzoek naar pesten op school.

Voordelen:

  • Ethisch verantwoordelijker: De "caring adult"-rol bevordert een ethisch verantwoorde aanpak door te interveniëren in situaties van pesten wanneer dit nodig is om schade te minimaliseren. Dit in tegenstelling tot de "least-adult"-rol, waarbij de onderzoeker zich afhoudt van interventie, wat door studenten als ongevoelig kan worden ervaren.
  • Vertrouwen opbouwen: Door zorg te tonen voor studenten, onderscheidt de "caring adult" zich van volwassenen die als onverschillig worden gezien. Dit kan het vertrouwen van studenten in de onderzoeker vergroten en hen aanmoedigen om open te zijn tijdens interviews.
  • Diepere inzichten: De "caring adult"-rol erkent de complexe machtsdynamiek tussen onderzoeker en student en bevordert een meer flexibele en responsieve benadering. Dit kan leiden tot diepere inzichten in de ervaringen van studenten met pesten.

Nadelen:

  • Ingrijpen kan situaties verergeren: Interventie in pestgedrag kan soms de situatie verergeren door extra aandacht te vestigen op het incident.
  • Verwachtingen van studenten: Het aannemen van een "caring adult"-rol kan ertoe leiden dat studenten verwachten dat de onderzoeker altijd zal ingrijpen, wat in sommige situaties mogelijk niet haalbaar of wenselijk is.
  • Moeilijkheden bij groepsinterviews: In groepsinterviews kan het lastiger zijn om een "caring adult"-rol te handhaven wanneer studenten ongepast gedrag vertonen.

De afweging tussen voordelen en nadelen benadrukt de noodzaak van reflexiviteit en een situatiegebonden aanpak bij het innemen van de "caring adult"-rol.

Download het volledige onderzoek The caring adult role: ethical reflections from an ethnographicstudy of school bullying 2024

De auteurs van het artikel bespreken de ethische overwegingen die ze maakten tijdens hun etnografisch onderzoek naar pesten op school. Ze benadrukken de noodzaak om een reflexieve, responsieve en flexibele rol als volwassen onderzoeker aan te nemen, wat zij de "zorgzame volwassenenrol" noemen. Deze rol stelt hen in staat methodologische rigoureusheid te combineren met ethische verantwoordelijkheid.

Hieronder staan de manieren waarop ze dit evenwicht zoeken:

  • Openheid en informed consent: De onderzoekers zorgen voor transparantie over het doel van het onderzoek en verkrijgen informed consent van de deelnemers, inclusief de wettelijke voogden van leerlingen jonger dan 15 jaar. Ze erkennen echter dat informed consent alleen niet garant staat voor ethisch onderzoek, vooral in kwalitatief onderzoek dat zich in de loop van de tijd ontwikkelt.
  • Participant observaties: Door deel te nemen aan de dagelijkse activiteiten van de leerlingen, krijgen de onderzoekers inzicht in de context van pesten. Ze nemen afstand van de rol van leraar en vermijden het uitoefenen van autoriteit, maar grijpen wel in wanneer dat ethisch noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij fysiek of emotioneel leed. Dit onderscheidt hen van volwassenen die als niet-zorgzaam worden gezien.
  • Interviews: De onderzoekers maken gebruik van semi-gestructureerde interviews in groepen of paren om leerlingen een veilige ruimte te bieden om hun perspectieven te delen. Ze erkennen de beperkingen van groepsinterviews met betrekking tot vertrouwelijkheid en potentiële negatieve effecten op sociale relaties buiten de interviews. Ze nemen een zorgzame volwassenrol aan om ongepast gedrag tijdens interviews te voorkomen en bieden ondersteuning en informatie aan leerlingen die dat nodig hebben.

De auteurs pleiten voor een zorgzame volwassenrol in plaats van de "minst-volwassenrol", omdat ze vinden dat het afstoten van alle volwassen kenmerken onethisch is en het potentieel voor schade vergroot. Door een evenwicht te vinden tussen betrokkenheid en afstand, streven de auteurs ernaar om zowel methodologische strengheid als ethische integriteit te waarborgen in hun onderzoek naar pesten op school.